Ved Profilens flöden 2
Med ditt svar André så uppfattar jag att du inte förstår min fråga eller förklaring jag gav dig.
Om du ursäktar så har jag inte läst någon sådan fråga han har ställt.
Detta är en lång tråd, och mycket tjafs hit och dit så det är lätt att bomma.
Men som jag ser så är det inget konstigt med hans skiktning. Förklara eller svara på tidigare frågor vi ställt istället och kom med en förklaring vad som ni tycker är fel, ni är inte heller så duktiga på att ge svar, eller så har ni inget att komma med, förstår ni inte frågan så be om en enklare förklaring i sådant fall. Många gånger så är redan frågan besvarad och ni bommar det själv också har jag märkt. Varför ta upp samma sak flera gånger!
Men som jag ser så är det inget konstigt med hans skiktning. Förklara eller svara på tidigare frågor vi ställt istället och kom med en förklaring vad som ni tycker är fel, ni är inte heller så duktiga på att ge svar, eller så har ni inget att komma med, förstår ni inte frågan så be om en enklare förklaring i sådant fall. Många gånger så är redan frågan besvarad och ni bommar det själv också har jag märkt. Varför ta upp samma sak flera gånger!
Har man perfekt skiktning och perfekt system så ska man väl kunna svara på frågor? ELLER.
Mitt förtroende för Äfab har inte direkt blivit starkare. Snarare tvärt om.
Äfabs ambassadör på forumet är Vedis. Han representerar Äfab.
Karla försvarar Vedis........ Så klart.
Står Äfab som företag/företeelse och försvarar för allt som skrivs av Vedis här???
Om Äfab försvarar det Vedis skriver så är det bara .....LYCKA TILL!!!
Så fruktansvärt många sakfel/mätfel/feltolkningar så klockorna stannar och t,o,m, tuppen vägrar att gala (han skäms)
UPPREPAR: VED-PROFILEN är Äfabs ansikte på den här siten.
Med gott humör/
Bästa hälsningar / Rayyan
Mitt förtroende för Äfab har inte direkt blivit starkare. Snarare tvärt om.
Äfabs ambassadör på forumet är Vedis. Han representerar Äfab.
Karla försvarar Vedis........ Så klart.
Står Äfab som företag/företeelse och försvarar för allt som skrivs av Vedis här???
Om Äfab försvarar det Vedis skriver så är det bara .....LYCKA TILL!!!
Så fruktansvärt många sakfel/mätfel/feltolkningar så klockorna stannar och t,o,m, tuppen vägrar att gala (han skäms)
UPPREPAR: VED-PROFILEN är Äfabs ansikte på den här siten.
Med gott humör/
Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- Pannrumsnisse!
Snälla Du / Ni
Varför blandar ni in Äfab ?
Dessa tester som jag gör i mitt pannrum är för egen del och kanske för dem som läser tråden. Jag har inte med testerna på Äfab att göra överhuvutaget.
Jag jobbar inte ens på Äfabs labb
All information som jag skriver är helt och hållet info från mitt eget hus.
(Ännu en gång
Blanda inte in Äfab i diskutionen på forumet )
Det är jag som står för uppgifterna jag skriver om mitt eget hus inte Äfab.
VP...

Dessa tester som jag gör i mitt pannrum är för egen del och kanske för dem som läser tråden. Jag har inte med testerna på Äfab att göra överhuvutaget.
Jag jobbar inte ens på Äfabs labb

(Ännu en gång

VP...
Vad är det för frågor du inte fått svar på Rayyan?
Jag jobbar mer på ÄFAB än vad Vedprofilen någonsin gjort.
Har varit anställd där sedan 2003 om du vill veta.
Vedprofilen är inte anställd på ÄFAB, utan gör något konsultjobb med väldigt långa mellanrum.
Sedan har det blivit som jag förespråkade med dessa profildata som ska stå i texten om man att man är inom branschen. Då ska man svara på allt och avslöja allt, men är man privat så kan man slänga ur sig var som helst utan att detta gör något. Mycket vill jag inte avslöja då jag behåller detta för mig själv som en yrkeserfarenhet, men som sagt det accepteras inte alltid. Jag är här som privatperson och har inte betalt för denna tid, och hjälper gärna till med det jag vill och kan svara på. Ibland är det så dåligt förklarat från början så att jag väljer att inte ge några svar, för ger man då ett svar som blir fel om man missuppattat frågan så har man flera efter sig som vill hävda sig och påstå att man är okunnig och det där företaget ska man inte lita på då flera vet sedan tidigare vart man jobbar. Så har man blandat in vårt företag direkt i det hela fast jag sitter här privat.
Jag vet att ÄFAB:s egna profil Bengt- Erik Löfgren har själv varit hem till Vedprofilen och sett hans system och tycker det fungerar perfekt och det finns även andra inom branschen som följer loggningen och har inget att påpeka som är fel, dom enda som påstår att något är fel är två tre personer här på forumet.
Vi har även givit frågan till er om hur en perfekt skiktning ska se ut men det har vi ännu inte fått svar på. Om ni har svarat på detta och jag missat detta så led mig dit med en länk.
Visst har det strulat med hans mätare och detta är inget enkelt sätt att veta placeringar alla gånger då man kan få andra orsaker som ställer till problem. Jag har även läst många förslag ni har givit vart man ska placera mätare mm och jag kan direkt säga att vissa av dom har vi redan testat och det har vissat sig vara fel. Här är det ju många "experter" igen som vill göra sig rolig på vårt företag. Vet man inte att ett system med denna storlek tar lång tid att återställa till normaldrift med luft mm som stör ut så kan man hålla munnen stängd då man påstår i många fall att här vet man bäst.
Detta är en testrigg som Vedprofilen själv bekostat och inget ÄFAB står för, vi har valt att endast visa den live på hemsidan för att visa hur ett vedsystem med actankar fungerar med temperaturer.
Jag jobbar mer på ÄFAB än vad Vedprofilen någonsin gjort.
Har varit anställd där sedan 2003 om du vill veta.
Vedprofilen är inte anställd på ÄFAB, utan gör något konsultjobb med väldigt långa mellanrum.
Sedan har det blivit som jag förespråkade med dessa profildata som ska stå i texten om man att man är inom branschen. Då ska man svara på allt och avslöja allt, men är man privat så kan man slänga ur sig var som helst utan att detta gör något. Mycket vill jag inte avslöja då jag behåller detta för mig själv som en yrkeserfarenhet, men som sagt det accepteras inte alltid. Jag är här som privatperson och har inte betalt för denna tid, och hjälper gärna till med det jag vill och kan svara på. Ibland är det så dåligt förklarat från början så att jag väljer att inte ge några svar, för ger man då ett svar som blir fel om man missuppattat frågan så har man flera efter sig som vill hävda sig och påstå att man är okunnig och det där företaget ska man inte lita på då flera vet sedan tidigare vart man jobbar. Så har man blandat in vårt företag direkt i det hela fast jag sitter här privat.
Jag vet att ÄFAB:s egna profil Bengt- Erik Löfgren har själv varit hem till Vedprofilen och sett hans system och tycker det fungerar perfekt och det finns även andra inom branschen som följer loggningen och har inget att påpeka som är fel, dom enda som påstår att något är fel är två tre personer här på forumet.
Vi har även givit frågan till er om hur en perfekt skiktning ska se ut men det har vi ännu inte fått svar på. Om ni har svarat på detta och jag missat detta så led mig dit med en länk.
Visst har det strulat med hans mätare och detta är inget enkelt sätt att veta placeringar alla gånger då man kan få andra orsaker som ställer till problem. Jag har även läst många förslag ni har givit vart man ska placera mätare mm och jag kan direkt säga att vissa av dom har vi redan testat och det har vissat sig vara fel. Här är det ju många "experter" igen som vill göra sig rolig på vårt företag. Vet man inte att ett system med denna storlek tar lång tid att återställa till normaldrift med luft mm som stör ut så kan man hålla munnen stängd då man påstår i många fall att här vet man bäst.
Detta är en testrigg som Vedprofilen själv bekostat och inget ÄFAB står för, vi har valt att endast visa den live på hemsidan för att visa hur ett vedsystem med actankar fungerar med temperaturer.
Alltså har du under tiden Dec -06 till Nov -08 eldat upp ca 44MWh och förbrukat ca 18MWh på radiatorkretsen.
Har du duschat upp dom resterande 26MWh?
Bara en av frågorna.
Det är beklämmande. Men ... man griper halmstrån.
Om du hävdar att vedis inte representerar Äfab så får du läsa trådarna igen.
Läs trådarna som vanligt folk och inte... ja, ja, oj då, höll på att slira in på moral men , moral och etik finns inte i den här (er) världen. Bara en j..a massa tjafs om att min är bäst och ingen kan ta det ifrån mig!
Ta inte emot tips för förbättringar för det är perfekt som det är.
Vi andra är mottagliga för möjlighet till förbättring.
Ha en trevlig läsning
MVH/Rayyan
Har du duschat upp dom resterande 26MWh?
Bara en av frågorna.
Det är beklämmande. Men ... man griper halmstrån.
Om du hävdar att vedis inte representerar Äfab så får du läsa trådarna igen.
Läs trådarna som vanligt folk och inte... ja, ja, oj då, höll på att slira in på moral men , moral och etik finns inte i den här (er) världen. Bara en j..a massa tjafs om att min är bäst och ingen kan ta det ifrån mig!
Ta inte emot tips för förbättringar för det är perfekt som det är.
Vi andra är mottagliga för möjlighet till förbättring.
Ha en trevlig läsning

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Mycket beror väl på hur man uttrycker sig också..
Enligt Svenska Akademiens ordbok så betyder PERFEKT: fullständig, fulländad, fullkomlig, i detalj riktig, felfri; äv. allmännare: utmärkt.
Då tycker jag att man kan vänta sig att få mothugg hur litet än felet/problemet är.
Sen är det väl beklagligt för äfabs del att ni inte har släppt denna info tidigare om vp, för jag tror nog att dom flesta har trott att han jobbar åt äfab.
Jag har då gjort det..
MVH Kricken
Enligt Svenska Akademiens ordbok så betyder PERFEKT: fullständig, fulländad, fullkomlig, i detalj riktig, felfri; äv. allmännare: utmärkt.
Då tycker jag att man kan vänta sig att få mothugg hur litet än felet/problemet är.
Sen är det väl beklagligt för äfabs del att ni inte har släppt denna info tidigare om vp, för jag tror nog att dom flesta har trott att han jobbar åt äfab.
Jag har då gjort det..
MVH Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Som lite extra input på perfekt.
1.Du vedis har en panna som skall vara ca 15% effektivare än min viadrus.
2. Du har mer isolering på dina tankar.
3. Du eldar bara från okt-mars/april.
4. Du har mindre hus än mig.
5. Du bor längre söderut än mig det borde betyda ett kallare klimat här hemma hos mig.
Jag förbrukar mindre ved än dig trots att jag eldar hela året även för v,v.
Hur kan då ditt system vara perfekt?
För min del så skiter jag i hur det är med ditt system bara du är nöjd så är det väl bra.
Men kallar man något för PERFEKT och skriver att det är bättre än alla andras system så då tycker jag att du skall bevisa att det är så också inte bara säga nu diskuterar jag inte detta något mer när du blivit överbevisad och inte kan förklara dom brister du har i ditt system.
1.Du vedis har en panna som skall vara ca 15% effektivare än min viadrus.
2. Du har mer isolering på dina tankar.
3. Du eldar bara från okt-mars/april.
4. Du har mindre hus än mig.
5. Du bor längre söderut än mig det borde betyda ett kallare klimat här hemma hos mig.
Jag förbrukar mindre ved än dig trots att jag eldar hela året även för v,v.
Hur kan då ditt system vara perfekt?
För min del så skiter jag i hur det är med ditt system bara du är nöjd så är det väl bra.
Men kallar man något för PERFEKT och skriver att det är bättre än alla andras system så då tycker jag att du skall bevisa att det är så också inte bara säga nu diskuterar jag inte detta något mer när du blivit överbevisad och inte kan förklara dom brister du har i ditt system.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Klart jag förstod vad du skrev men du/ni vill ju inte förstå oss övriga på forumet heller, Klart som f-n jag förstår att inte ett hus drar lika mycket energi året runt men man börjar ju förstå hur ni ser på folk som ni låtsas stå över..Karla1 skrev:Med ditt svar André så uppfattar jag att du inte förstår min fråga eller förklaring jag gav dig.
Kan ju då dra en jämförelse, Hur läser du/ni en bils bränsle förbrukning??
Den drar olika mycket om det är kallt/varmt/motvind/medvind/uppför/utför o om nån frågar vad min passat tdi drar så kan jag ju säga att den drar bara 0,3 l/m då den gör det i medlut, Man anger ju snittförbrukningen..
Näää det är klart du inte läst att den frågan kommit upp, Du/ni läser ju bara det ni vill o svara/ställer motfrågor på de ni inte kan förklara...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Håller med. Vad har äfab med Vedprofilens system att göra.Ved Profilen skrev:Snälla Du / Ni![]()
Jag jobbar inte ens på Äfabs labb![]()
(Ännu en gångBlanda inte in Äfab i diskutionen på forumet )
VP...
Tycker att det är rätt lågt att dra in Äfab i detta.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Väntar fortfarande på svar från antingen Karla1 eller Vp ang 26MWh?
Och visst kan det va hårt att dra in Äfab i en offentlig debatt men är det så konstigt med tanke på vad hela tråden handlat om.
http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp
Kopplingen är inte helt ologisk eller hur? Använder man Äfabs (förstasida)hemsida som display plats för sina grafer får man nog vara med på att folk drar sådana kopplingar.
Att vi till skillnad från folk som bara går in på den hemsidan har gått in i detalj på hur systemet fungerar är en annan sak. Men folk som går in på deras sida får nog en uppfattning om att Äfab verkar ha koll på sina prylar med loggningar och allt. Nä Äfab får nog vara med på att grillas och personligen tycker jag att det är utvecklande vilket passar ett företag som Äfab.
Men som sagt så behövs lite svar och förklaringar och det borde rimligtvis en eller två med nära kontakt med Sveriges kunskap företag Nr1 inom Bioenergi kunna prestera.
Och visst kan det va hårt att dra in Äfab i en offentlig debatt men är det så konstigt med tanke på vad hela tråden handlat om.
http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp
Kopplingen är inte helt ologisk eller hur? Använder man Äfabs (förstasida)hemsida som display plats för sina grafer får man nog vara med på att folk drar sådana kopplingar.
Att vi till skillnad från folk som bara går in på den hemsidan har gått in i detalj på hur systemet fungerar är en annan sak. Men folk som går in på deras sida får nog en uppfattning om att Äfab verkar ha koll på sina prylar med loggningar och allt. Nä Äfab får nog vara med på att grillas och personligen tycker jag att det är utvecklande vilket passar ett företag som Äfab.
Men som sagt så behövs lite svar och förklaringar och det borde rimligtvis en eller två med nära kontakt med Sveriges kunskap företag Nr1 inom Bioenergi kunna prestera.
Senast redigerad av Wodda den mån 03 nov, 2008 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Nu tycker jag att det är dax för en dusch för några här och då inte en varmdusch som förbrukar VV utan en riktigt KALL dusch så att vi lugnar ner temperaturen lite. För som det är nu så skulle några behöva gå och krama sin acktank.... och den skulle öka några grader i temperatur trots isoleringen
.
Vi försöker fortsättningsvis hålla oss till ämnet och svara och ställa frågor kring det. Var forummedlemmarna arbetar skall vi inte diskutera kring i detta ämne
.

Vi försöker fortsättningsvis hålla oss till ämnet och svara och ställa frågor kring det. Var forummedlemmarna arbetar skall vi inte diskutera kring i detta ämne

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kan väl betraktas som sidospår.
Ämnet heter "Vedprofilens flöden 2"
Hur mycket av tråden behandlar flöden?
Men riktigt roande läsning är det. Skulle kunna bli en roman.
Ledsen att jag "sänkte nivån" genom att blanda in Äfab!

Innan det inlägget var hela saken på en mycket högre och verkligen seriös nivå.
Återigen, ledsen att besudla en seriös tråd med infantila inlägg.

Ämnet heter "Vedprofilens flöden 2"
Hur mycket av tråden behandlar flöden?
Men riktigt roande läsning är det. Skulle kunna bli en roman.
Ledsen att jag "sänkte nivån" genom att blanda in Äfab!

Innan det inlägget var hela saken på en mycket högre och verkligen seriös nivå.
Återigen, ledsen att besudla en seriös tråd med infantila inlägg.

Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Från sida 4.
Ja och du har fortfarande inte kommenterat de bilder jag la upp.Hur ska jag tolka det?Karla1 skrev:
Nu till ämnet!
Eftersom Wodda påstår (min tolkning av din reaktion) att vi för osanning i våra förklaringar så håller jag med Andreas att han kan väl visa upp bilder från sin egna loggning så att vi kan ta del av denna. Då kan du i och med detta förklara mer ingående hur du tycker att skiktningen av en acktank bör se ut. Så kan vi föra diskussionen om detta och jämföra när Vedprofilens loggning är igång igen. Men sedan funderar jag över varför du inte kunde urskilja graferna (bilder från loggningen på hemsidan) att systemet gick med el-patron, hur ska vi då tolka detta? Om möjlighet finns så ta några skärmdumpar på din loggning, det räcker gått och väl för att kunna tyda loggningen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Fanns inget svar, kanske
Inte kollat, kanske,
Inte intresserad av utveckling, kanske
Fanns ingen anledning att kolla, kanske
Behöver inte kolla då man vet att man det bästa, kanske
Många "kanske"
Inte kollat, kanske,
Inte intresserad av utveckling, kanske
Fanns ingen anledning att kolla, kanske
Behöver inte kolla då man vet att man det bästa, kanske
Många "kanske"
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Om du förstod min förklaring, så varför gnäller du över Vedprofilens avläsning av mätaren då, och påstår att denna visar fel?André skrev:Klart jag förstod vad du skrev men du/ni vill ju inte förstå oss övriga på forumet heller, Klart som f-n jag förstår att inte ett hus drar lika mycket energi året runt men man börjar ju förstå hur ni ser på folk som ni låtsas stå över..Karla1 skrev:Med ditt svar André så uppfattar jag att du inte förstår min fråga eller förklaring jag gav dig.
Kan ju då dra en jämförelse, Hur läser du/ni en bils bränsle förbrukning??
Den drar olika mycket om det är kallt/varmt/motvind/medvind/uppför/utför o om nån frågar vad min passat tdi drar så kan jag ju säga att den drar bara 0,3 l/m då den gör det i medlut, Man anger ju snittförbrukningen..
Näää det är klart du inte läst att den frågan kommit upp, Du/ni läser ju bara det ni vill o svara/ställer motfrågor på de ni inte kan förklara...
Jag har givit en förklaring tidigare i tråden att dessa mätare är kalibrerade och fungerar som dom ska på ett radiatorsystem, men den mäter inte rätt när man kopplar den ihop med varmvattenledningen, på grund av konstruktionen och sättet den mäter på. På dig verkar det som att då är det fel på mätaren oavsett vad man mäter.
Varför ska jag sitta och svara på allt då du själv aldrig kommer med ett svar när jag ställer en fråga till dig, kommer du med ett svar är det som en politiker svarar, du bara kringgår ämnet.
Har fortfarande inte fått någon förklaring från dig vad som är fel på skiktningen på vedprofilens system. Jag tycker hans system fungerar bra efter hans förutsättningar och passar hans fastighet perfekt. Det är även dom med mycket längre erfarenhet av vedeldning som tycker detta, inte bara jag.