I forumet hittar jag två åtgärder som kan vara lämpliga till Combifire.
1. Flytt av termostatens sensor till uttaget mellan elpatronerna enligt den här tråden. För att få mera varmvatten.
2. Justerbar hysteres enligt den här tråden För att få längre gångtid.
Är det någon som gjort båda åtgärderna? Tycker att det inte skulle vara några problem, men vill kolla ändå.
Började logga igår med sensor i uttaget mellan patronerna och det verkar som om det skiktar sig, tror att mätaren på panna visar ca 90 grader max medans den kommer upp i ca 76 grader mellan patronerna. Hysteres ca 12 grader
/Pär
Combifire Hysteres och sensor placering
Combifire Hysteres och sensor placering
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
Enl. vad jag vet "ska" man flytta sensorn till uttagen mellan el-patronerna, detta görs på alla nya pannor.
Lång gångtid är bra men inte nödvändigtvis ett "måste".
Lång gångtid är bra men inte nödvändigtvis ett "måste".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kollad in panna i går och det visade sig att panngivaren sitter i ett dykrör på samma nivå som elpatronerna, bakom en lucka till vänster om elpatronerna. Alltså inte i toppen av pannan. Det märkliga är att termometern på panna visar högre temperatur än vad jag mäter. ska vrida upp termostaten lite och se vad som händer, tycker att det blir dåligt med varmvatten i bland. Mina mätningar visar att temperaturen går under 60 grader på morgonen när alla duschar.
/Pär
/Pär
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)