kricken_ skrev:@ Ved Profilen
Är det någon vinst i att ladda tankarna lika "fulla" som du gör?
Jag sitter och tittar på din loggning från 2-11 till 3-11 från kl 22.00 till 06.00 har du inget vv uttag och måttlig temp på radiator kretsen ändå tappar du 6-8° i topp temp.
Jag vet att man får in mer energi i tankarna om man laddar "tok fullt" men förlusterna verkar öka rätt bra också.
Nu har inte jag någon loggning men då jag eldat färdigt så brukar topp tempen ligga på ca 90°, det är den även morgonen efter.
Om man inte förbrukar vv för då skiter sig skiktningen i ena tanken.
MVH Kricken
Du har ju samma koppling som jag har ? Det har du skrivit och förklarat tidigare.
Varför tror du att skiktningen skiter sig i andra tanken
Tror du att det kan bero på flödena, eller har du inte kopplat ditt system som jag?
Man vinner ingenting på att ladda tankarna tok fulla på sommaren, då är det bara en massa kWh som pumpas runt i tankarna i onödan tills laddomaten har stängt. Men när värmebehov finns då har man nytta av mitt kopplings alternativ, framför allt vi i laddning. Jag kör fullt ut när värmebehov finns, och ligger lägre när värmebehov inte finns..
Om man laddar tanken med ett lågt flöde så kommer topp temperaturen att bli 90 grader och botten kanske 20 grader, om man avbryter eldningen innan tanken börjar bli varm i botten. ( Med lågt flöde )
Har man högt flöde och avbryter eldningen vid samma exempel som ovan kommer tempen kanske att bli 80 i toppen och 30 i botten pga, att pumpen laddar med ett högre flöde och rör om tempskiktet i tankarna .
Alltså högre Delta-T mellan Topp temp och bottentemp i tankarna med lågt flöde.
Högre flöde blir mera omröring i tankarna vid laddning och mindre Delta -T. Alltså mindre lagringskapasitet . Man utnytjar tankarnas lagringskapasitet bättre med ett lägre laddnings flöde..
Var någonstans på ditt system tas värme uttaget ut till shunten från tankarna , samt var går returen in någonstans till tanken under shunten

Alltså returen från shunten, inte returen från husets radiatorsystem.
kricken! Har du verkligen kopplat ditt system som jag har? Det verkar inte så.
Jag skriver som många andra ( Inge illa menat /.
Vp..