Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Rayyan skrev:
Karla1 skrev:Citerar Rayyan:

Kan du läsa någonstans på hemsidan där det står att detta system är perfekt? Har du någonsin sett att jag skrivit detta i någon tråd?

Om han skriver att hans system är perfekt efter hans förutsättningar ska du ta det med honom och inte blanda in mig och vårt företag ÄFAB.

Vad jag tycker själv det står jag för. Vad är det för fakta du saknar?
Allt står på hemsida du behöver veta om fastigheten, eller vill du veta vad han har för färg på tapeterna också?
Förstår inte vad du vill komma med ditt hackande.
Du citerar vem?????
Citat saknas!!!!!
Du citerar dig själv!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cencurering av Moderator

Däremot så skriver Vedis att han har perfekt skikning.
Det är intressant. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Nu kan vi fundera på vem som är i sandlådan, Vi träffas i lådan morrn OK?

När argumenten tryter är det annat som...

Bästa hälsningar eder / Rayyan
Jag börjar undra om du är nykter människa!
Cencur, det är väl det du dricker....
Tack & bock.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Intressant. Mitt inlägg är bokfört / publicerat 28 minuter efter att jag postat det.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag kan förstå att Rayyan blir upprörd när du skriver att du citerar honom när texten är din egen.

:geek:

@vedprofilen

Tack för den rimliga förklaringen jag tar den smällen, men du saknar fortfarande 10MWh så jag skriver av dom som förluster :)
Skämt åsido så är jag förvånad över att det verkligen kan vara så mycket, t.ex skriver Eon att en 15min lång dusch i 40° kostar 6,7kWh.
Dags å sätta växlare på avloppsvattnet.
Senast redigerad av Wodda den mån 03 nov, 2008 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Stämmer verkligen det.
Värma 100l vatten 60c (30-90)"kostar" 6,966kWh om jag inte räknat helt fel.
Men baxin skall ju av 100l björkved då den är varm producera 126kWh medan Viadrus V7D endast producerar 105kWh.
Så din panna borde ju producera runt 20kWh mer än min vid varje eldning iofs försvinner väl en del till att värma keramik också.
Stämmer det att en viadrus är effektivare sett till systemverkningsgrad är det ju inte så bra reklam för Baxi m.f.l.
Viadrus ses ju ofta som en skit panna.
Ingen kommetar till din panna men din uträkning är nog OK! Jag har uppgifter på Energibehov vid uppstart av Baxi Solo+30 med Dt på 65 grader.

155 Liter * 65 *1.16 / 1000 = 11,7 kWh..
Keramiken i pannan väger Ca: 46 kg. 46 * 1000 * 0,30 / 1000 = 13,8 kWh . ( 0,30 är en konstant ) = 25 kWh .

Din räkning stämmer nog ganska bra i och med att keramiken i baxin tar energi vid uppstart. Sedan måste man även ta hänsyn till hur mycket ved det går in i pannan. Baxins eldstad är på 105 Liter och Viadrus är på 95 L
Vad som händer i Baxin när keramiken är ca: 900 grader under hela eldningcykeln är nog en annan femma. Även hur länge efter eldning håller keramiken pannan varm?

VP....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Jag kan förstå att Rayyan blir upprörd när du skriver att du citerar honom när texten är din egen.

:geek:

@vedprofilen

Tack för den rimliga förklaringen jag tar den smällen, men du saknar fortfarande 10MWh så jag skriver av dom som förluster :)
Skämt åsido så är jag förvånad över att det verkligen kan vara så mycket, t.ex skriver Eon att en 15min lång dusch i 40° kostar 6,7kWh.
Dags å sätta växlare på avloppsvattnet.

Det kan jag däremot kolla om en dusch på 15 min kostar 6,7kWh, då tappar jag vatten i en annan kran före så att mätaren får ett start flöde när duschningen startar. Då kan jag kolla detta..

Tänk bara på en sak nu när vi är inne på flöden igen. Om jag duschar med fullt flöde och med en hög temperatur inställning på kranen, jag vill alltså ta en varm dusch för att jag fryser då blir förbrukningen högre , än om jag sänker flödet med kranen och även temperaturen, med jag dushar samma tid alltså 15 min. Hur många 6,7kWh dushar har jag inte haft sedan Dec-06 med tre st tånåringar :D
Det går inte att jämföra med Eon i verkligheten..

VP....
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:Jag kan förstå att Rayyan blir upprörd när du skriver att du citerar honom när texten är din egen.
Jag kan ge en enkel förklaring!

Moderatorerna har sagt att vi inte ska citera direkta svar under varje tråd, därför gav jag detta enkla svar och trodde att han skulle förstå bättre. Men ibland så hinner andra före och då kan det ju bli dumt om andra svar kommer emellan. Citerar är samma sak som att ge ett svar.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ok så för ordningen skull ska jag citera Wikipedia:
Citat är ett exakt återgivande av vad annan har sagt eller skrivit, till skillnad från ett referat, som är ett återgivande av ett annat verks innehåll med egna formuleringar. Citat förekommer inom forskning och konstnärliga verk. Inom klassisk musik är citat en inflätad melodi från något annat stycke. De juridiska aspekterna av rätten att citera, hur det får ske och när, kallas citaträtt.

Ett citat ska redovisas ordagrant, antingen genom att sättas inom citationstecken eller genom att brytas ut som ett blockcitat så att det är klart avgränsat från den egna texten. Det bör (minst) anges vem som har sagt det och var det sagts. Det ska inte råda några tvivel om vem som har sagt en sak: den som citerar eller den citerade. Det får heller inte råda någon oklarhet i vad den citerade verkligen sagt; källan får inte förvanskas. Citatet ska även vara en exakt återgivning av vad som står i källan, inklusive stavning, interpunktion och eventuell kursivering.

Om det i det angivna citatet används citationstecken, brukar man skriva om de till enkla citattecken, och fortfarande omsluta hela citatet med citationstecken.

Om något i citatet verkar märkligt (till exempel språkliga fel) kan man lägga in ett sic inom hakparentes för att försäkra läsaren om att du inte skrivit fel när du citerat. Sic används däremot inte för att markera att man tar avstånd från det som sägs.

Övriga kommentarer görs inom hakparentes. Exempel: "Han [Jonsson] är en knöl". Om man vill lägga fokus på ett ord eller en del av citatet genom att kursivera det, så bör man efter citatet lägga till inom hakparantes att det är ens egen kursivering. Om citatet redan är kursiverat i källan kan det ibland vara lämpligt att på samma sätt notera att det inte är ens egen kursivering.

Uteslutna ord markeras med uteslutningstecken inom hakparanteser ("[...]"). Uteslutningar får inte medföra att innebörden förvanskas eller att information som är viktig för sammanhanget tas bort.
Detta är ett citat.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu kan Ni ju se varför jag tycker att vi skall försöka använda "citera" knappen så lite som möjligt.

I ett antal inlägg högre upp så är citeringen det som tar en massa plats i anspråk och sedan kommer själva svaret på 1-3 meningar.

Det blir så svårt att följa om man "måste" söka svaren bland ALLA citeringar.......

Det är inte förbjudet att använda "citera" knappen men man behöver ju inte citera HELA inlägg bara för att man svarar på en fråga/påstående/mm.
Det går alldeles utmärkt att ta bort delar av inlägg och bara redovisa det man har för avsikt att besvara. Se bara då upp med att "citeringskoderna" finns kvar i båda ändarna av citatet.

Detta svar är klart OT men jag tyckte att det var på sin plats med ett förtydligande, nu när det citeras "hejvilt". Sedan tycker jag att vi kallar varandra vid namn och då menar jag de namn som är våra signaturer. Omdöpningar är inte acceptabelt. Om ni ändå vill döpa om personer och kalla dem "fula saker" så gör vi det via PM eller "öga mot öga" :wink: och inte i forumet, vid tveksamheter så studera forumets regler först.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Hej vänner.

Jag inser att mina inlägg ibland kan verka mer brutala än de egentligen är menade.
Somliga gånger skriver man precis det man tänker och borde kanske fundera en gång till och inte skriva precis då, utan istället fundera lite innan.

Det sägs att kommunikation är ca, 60% kroppsspråk och det är ju skitsvårt att få till på ett (anonymt) forum som det här.

Jag ber er att ha överseende med min starka reaktion igår, men "shit happens"

Sen var det extra otur att mitt (elaka) inlägg uppenbarligen låg i cyberrymden en bra stund innan det publicerades. Tror någon att jag skulle skicka in det inlägget vid den tidpunkten som det kom upp på sidan?

OK. Jag ber om ursäkt för min burdusa framtoning och hoppas jag får vara med i gemenskapen ändå. Hur som helst så har vi ett gemensamt intresse som vi tillsammans kan utveckla hur mycket som helst.

Lite OT men jag tyckte det passade hyfsat bra här ändå.

Bästa hälsningar/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

@ Ved Profilen
Är det någon vinst i att ladda tankarna lika "fulla" som du gör?
Jag sitter och tittar på din loggning från 2-11 till 3-11 från kl 22.00 till 06.00 har du inget vv uttag och måttlig temp på radiator kretsen ändå tappar du 6-8° i topp temp.
Jag vet att man får in mer energi i tankarna om man laddar "tok fullt" men förlusterna verkar öka rätt bra också.
Nu har inte jag någon loggning men då jag eldat färdigt så brukar topp tempen ligga på ca 90°, det är den även morgonen efter.
Om man inte förbrukar vv för då skiter sig skiktningen i ena tanken.
MVH Kricken
Senast redigerad av kricken_ den tis 04 nov, 2008 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:
Varför ska jag sitta och svara på allt då du själv aldrig kommer med ett svar när jag ställer en fråga till dig, kommer du med ett svar är det som en politiker svarar, du bara kringgår ämnet.

Har fortfarande inte fått någon förklaring från dig vad som är fel på skiktningen på vedprofilens system. Jag tycker hans system fungerar bra efter hans förutsättningar och passar hans fastighet perfekt.
Censurerat av moderator. Sådant här språk hör inte hemma på forumet !!!

Hur många ggr har inte jag/Wodda/Shaekspear mf.l förklarat hur skiktningen SKA se ut men du/ni fattar ändå inte, Orkar inte förklara igen..
Synd att kompisen som nyss kört igång sitt system inte har loggning då skulle ni sett direkt hur det ska va o vedis skulle haft sin loggning för att visa hur det inte ska va om man vill ha det PERFEKT, Borde varit bra pr för företaget som har sidan.. :wink:
Bör ju inte va svårare att få bra skiktning i 2x750 l acktankar än en 3200 l tank pararellkopplad med en 500 l med vv slingor iaf.. :roll:

Som Stenmark sa " de ä inte lönt att förklar för dom som int begrip" :wink:
Censur :lol:

Vet att några som tvingades sluta på forumet läser här ibland o förstår om ni skrattar/grinar åt vissa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Man säger att en normal villa förbrukar ca: 5000 kWh. vv /År men har forskat lite i detta,dem flesta förbrukar mycket mera i af jag. Det vet jag, men tyvär vet jag inte exakta uppgifter på vv förbrukning men jag kommer att fixa det.
Om vi antar att min vv förbrukning ligger på ca: 8000 kWh /År * 2
då är det ytterigare 16000 kWh till som skall läggas +rörförluster strålningsförluster. mm som jag heller inte vet exakta siffror på.
Vad har du för TOTAL vattenförbrukning/år ??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Nu blir det snart "censur"
Kanske André är i samma sinnesstämning som jag var igår då jag skrev först och tänkte senare.
Ta det cool André, luta dig tillbaka och bara njut.

Inget illa menat med det, bara ett tips.
Ha det bra allihop.

MVH(Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har varit med på forumet några år nu o det slutar alltid på samma sätt med dessa 2 peroner så man börjar bli lite sne på dessa..

Annars känner jag mej riktigt glad idag :D
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:@ Ved Profilen
Är det någon vinst i att ladda tankarna lika "fulla" som du gör?
Jag sitter och tittar på din loggning från 2-11 till 3-11 från kl 22.00 till 06.00 har du inget vv uttag och måttlig temp på radiator kretsen ändå tappar du 6-8° i topp temp.
Jag vet att man får in mer energi i tankarna om man laddar "tok fullt" men förlusterna verkar öka rätt bra också.
Nu har inte jag någon loggning men då jag eldat färdigt så brukar topp tempen ligga på ca 90°, det är den även morgonen efter.
Om man inte förbrukar vv för då skiter sig skiktningen i ena tanken.
MVH Kricken

Du har ju samma koppling som jag har ? Det har du skrivit och förklarat tidigare.

Varför tror du att skiktningen skiter sig i andra tanken :?:

Tror du att det kan bero på flödena, eller har du inte kopplat ditt system som jag?

Man vinner ingenting på att ladda tankarna tok fulla på sommaren, då är det bara en massa kWh som pumpas runt i tankarna i onödan tills laddomaten har stängt. Men när värmebehov finns då har man nytta av mitt kopplings alternativ, framför allt vi i laddning. Jag kör fullt ut när värmebehov finns, och ligger lägre när värmebehov inte finns..

Om man laddar tanken med ett lågt flöde så kommer topp temperaturen att bli 90 grader och botten kanske 20 grader, om man avbryter eldningen innan tanken börjar bli varm i botten. ( Med lågt flöde )

Har man högt flöde och avbryter eldningen vid samma exempel som ovan kommer tempen kanske att bli 80 i toppen och 30 i botten pga, att pumpen laddar med ett högre flöde och rör om tempskiktet i tankarna .

Alltså högre Delta-T mellan Topp temp och bottentemp i tankarna med lågt flöde.

Högre flöde blir mera omröring i tankarna vid laddning och mindre Delta -T. Alltså mindre lagringskapasitet . Man utnytjar tankarnas lagringskapasitet bättre med ett lägre laddnings flöde..

Var någonstans på ditt system tas värme uttaget ut till shunten från tankarna , samt var går returen in någonstans till tanken under shunten :?: Alltså returen från shunten, inte returen från husets radiatorsystem.

kricken! Har du verkligen kopplat ditt system som jag har? Det verkar inte så.

Jag skriver som många andra ( Inge illa menat /.

Vp..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 04 nov, 2008 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Låst