Verkningsgrad CTC 267B och Ecotec A3-20KW

Skriv svar
djovit
Späd planta

Verkningsgrad CTC 267B och Ecotec A3-20KW

Inlägg av djovit »

Hej,

Jag håller på att planera att byta ut vår gamla panna. Det jag funderar kring är vilken verkningsgrad jag har. Jag förbrukar drygt 14 ton pellets/ år, innan bytet låg olje förbrukningen på ca 6,5 kbm/år.

Djordano
apersson69
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

6,5 m³ olja ger 64,4 MWh (9,9 MWH/m³), med en antagen verkningsgrad på 90% ger det nettoenergibehov på 57,9 MWh.

14 ton pellets ger 68,6 MWh (4,9 MWh/ton).

Nettoenergibehovet/pelletsförbrukningen ger ~84% i verkningsgrad.

Om verkningsgraden på oljan varit 85% blir verkningsgraden på pelletsanläggningen ~80%.

Om inte oljeanläggningen var alldeles genomusel så bör du ligga mellan 80 och 85% i verkningsgrad mao.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
djovit
Späd planta

Inlägg av djovit »

Hej,

Tack, jag tycker verkningsgraden låter hög för en så gammal panna, har hört på annat håll att verkningsgraden skulle kunna vara så låg som 60% men tyckte att det var lite väl lågt.

Svårt att bedöma pannans skick, jag har dock låtit installera insats i skorstenen innan jag började elda med pellets och rökgastemp ligger normalt på 140/150 grader. Jag kan också berätta att brännaren är installerad i "vedfyren" med baffelplåt i höjd med underkant av övre luckan i den "fyren".

med vänlig hälsning
Djordano :)
apersson69
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

djovit skrev:Hej,

Tack, jag tycker verkningsgraden låter hög för en så gammal panna, har hört på annat håll att verkningsgraden skulle kunna vara så låg som 60% men tyckte att det var lite väl lågt.

Svårt att bedöma pannans skick, jag har dock låtit installera insats i skorstenen innan jag började elda med pellets och rökgastemp ligger normalt på 140/150 grader. Jag kan också berätta att brännaren är installerad i "vedfyren" med baffelplåt i höjd med underkant av övre luckan i den "fyren".

med vänlig hälsning
Djordano :)
Man brukar väl räkna 85-90% på en oljepanna och då blir resultatet som ovan. Räknar man med tex 70% verkningsgrad på oljan för att anläggningen är sliten får man en verkningsgrad på drygt 65% på pelletsen. Men har du 140-150° i rökgastemp och röken är vit/nästan osynlig har du med all sannolikhet en skaplig verkningsgrad (om inte pannan är uselt isolerad så att den läker en massa värme nere i källaren...).
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
djovit
Späd planta

Inlägg av djovit »

Hej,

Pannan är/var i dålig kondition när vi köpte huset, dock så stämmer din beskrivning av röken från skorsten, vid väldigt kall väderlek så syns en lätt vit rök ur skorstenen, annars inget. Efter att jag börjat elda med pellets så har det faktiskt blivit något kallare i pannrummet än då jag eldade med olja.

Så jag förmodar att verkningsgraden kanske ligger någonstans mellan 70 - 75 %.

Finns det något enkelt sätt att mäta verkningsgraden på?

/Djordano :)
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Vi hade en diskussion om verkningsgrad för några månader sen. Då tipsade MP om följande länk. Där hittar du en hel del matnyttigt.
Nordtec har lite info på sin hemsida här är länken
http://www.nordtec.se/

Klicka på "Fakta mätteknik" och sedan "Rökgas"
Där finns ett par sidor som beskriver det hela och som ni kan ladda hem.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar