Pellets blir spån i skruven. Fråga?

Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!

Pellets blir spån i skruven. Fråga?

Inlägg av Rayyan »

Mitt tidigare bulkförråd fungerde perfekt tills förrådet var nästan tomt.
Då blev det problem med spån i skruvens inlopp och taskig matning som resultat.
Med mitt nuvarande förråd (tunna) som jag fyller upp till topp var 3-5 dag finns inga tendenser till matningsbesvär. Minsta pelletsnivå över skruvens inlopp är ca. 50 cm.

Nu kommer min fråga?
Är det så, att när pelletsnivån sjunker och man inte har det statiska trycket av att pellets på höjd trycker på i inmatningen så börjar skruven producera spån av pelletsen?
Jag har som sagt inga problem nu, men man vill ju alltid veta vad som händer.
Kanske har någon på forumet forskat och/eller upptäckt samma fenomen, eller så?

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hur ofta rengör du tunnan från spån i övrigt?

Mvh
Senast redigerad av ronald den mån 10 nov, 2008 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Gjort rent 1 gång för att jag var nyfiken att se hur det såg ut där nere.

Längst ner fanns en hel del spån och finfraktion men inte något som stört funktionen (innan jag tömde till minsta nivå)

Känslan jag fick var att då förrådet kommer till lägsta nivå så produceras spån.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

När du fyller ett förråd med pellets, oavsett om det är ett bulkförråd eller ett veckoförråd så börjar en process direkt i förrådet när skruven börjar mata fram pellets "pelletsen rör på sig". Denna process är en skiktning mellan finfragment "spån" och själva pelletsen. Finfragmentet glider igenom pelletsen och ned efter kanterna och samlas i botten av förrådet. Därför är det lönsamt att då med jämna mellanrum rengöra veckoförrådet två till tre gånger per år, och bulkförrådet före varje fyllning.

Sedan har det betydelse hur skruvens inlopp är konstruerat, hur bra den doserar pelletsen. En lutande skruv som är det vanligaste till alla brännare på ca 45 graders lutning packar ihop pelletsen i skruven och då i detta läget så börjar även pelletsen rotera runt spiralen och krossar stora mängder av bränslet till mindre fraktioner som siktar sig nedåt tillbaka i botten av förrådet.

Om skruven har en lutning på mer än 45 grader så doserar den sämre då spiralen inte orkar hålla i bränslet, och du får luftfickor till följd, här sker en ännu snabbare skiktning. Pelletsen packar sig ojämt.

Om du har en skruv på låt oss säga 2,5 meter så brukar man lägga den på en lägre lutning ned mot 30-35 grader för att den ska mata, dosera jämt. Här tar det längre tid innan spånet når botten, men nackdelen är att spånet som samlas gör att skruven går tyngre med tiden. Skruven ger även mer pellets jämförbart med en skruv på 45 grader då den packar ihop pelletsen ännu mera.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Denna bild postad i en gammal tråd tycker jag är rätt bra.

Bild

Förrådsvariant A tar nog med sig det mesta i spånväg allt eftersom pellets matas.
Alternativ B samlar på sig spån utanför skruven, vilket kan göra att den kan kräva spåntömning till slut.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Pellets blir spån i skruven. Fråga?

Inlägg av Rol-bi »

Rayyan skrev: Då blev det problem med spån i skruvens inlopp och taskig matning som resultat.
MVH/Rayyan
Vad menar du med taskig matning?
Är det ojämn dosering eller tungtmatande skruv?

Som Karla1 beskriver så vill spånet som naturligt medföljer pelletsleveransen siktas nedåt genom pellets som sand genom grus.
I tunnan vill du se att rasvinkel blir mindre vid varje fyllning. I bulkförrådet vil man efter någon tids körning (ca. 2/3), få ut en del spån i skruven, specielt om bulkförrådet bare har ett utlopp. Vid flera utlopp fördelas spånmängden över alla utlopp och över längre tid.

Spånet kan begränsa flödet av pellets, dvs. matning blir ojämn, och spånet kan göra att skruven drar in i h.. tungt. Om skruven börjar dra tungt, då producerar skruven spån och man kan få en synergieffekt som gör att skruven lider.

Det är lutande skruvar och flexskruvar som kan få dessa problem.
Några förrådsskruvar/förråd kan få problem med valvning pga stor spånmängd. Karla1 kör med en skruv som inte påverkas av ökad spånmängd och som oavsätt ger en jämn matning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ojämn matning då det verkar som skruven "tar luft" då nivån över skruven är minimal.
Alltså brännaren klarar det men jag tycker att jag märker att så länge som pelletsnivån är hög (>0,5 m) över skruvens inlopp så går det bra. När nivån över skruven kommer lägre så får man osäker dosering och spån produceras.

Pelles bild var ganska informativ, där kan man "se" att otillräcklig återfyllning i skruven resulterar i kapade/kraschade pellar.

Har en känsla att det krävs en viss nivå över skruvens inlopp för att få in tillräcklig bränslemängd för transport. Ungefär som soppatorsk i bilen, det haltar lite men man kan köra en bit till.
Bilen tankar man och allt är OK. Pelletssystemet har gjort en självdestruktiv handling och kräver en längre återhämtningstid för att komma i fas igen.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hur ser ditt inlopp ut i skruven?

1. Har skruven ett rektangulärt inlopp.
2. Har skruven ett elips format inlopp.
3. Är skruvens hölje snedkapat ca 30 grader i botten så att skruven ligger öppen ca en decimeter och vilar mot botten på röret.

Vad har du för lutning på konan i förrådet? Eller har du ingen kona alls.
Har du endast stoppat ned skruven i en tunna utan kona så kan inloppet i skruven ha stor betydelse. Du kan då få valvning på pelletsen i inloppet, men det fungerar bättre med lite tyngd som trycker på, med tiden så börjar pelletsen rulla uppe på inloppet och det valvar sig när tyngden minskar. Då upplever du som att skruven matar ojämt. Med tiden får du också spån och då ökar även valvningen. Det är när pelletsen sätts i rullning vid inloppet som det även börjar malas sönder till finfraktion.
Skriv svar