isolera rökröret

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!

isolera rökröret

Inlägg av brushuvud »

Hej allihopa!!

Ska installera rökröret från pannan in i skorstenen. I själva skorstenen är det sedan Cortenrör.

I många trådar på forumet står det om olika sätt att täta/isolera. En del säger glasull, en del säger mura direkt, en del säger värmefast snöre, någon säger glasfiberband. en del säger att man måste mura stos och sedan täta mellan stos och rökrör...

Det skulle vara skönt att få allla åsikter samlade på en tråd :D

Finns det något sätt som är bättre än andra och framför allt...vad säger sotarmästaren som ska inspektera...kan denna underkänna om jag tätat med tex glasull??

Vänligen allas eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Själv så lindade jag två lager wellpapp runt röret med gaffatejp utanpå, skruvade på det på pannan rakt inriktat i hålet i muren och gjöt sen mot gaffatejpen.

När det hade brunnit klart (gjutningen, inte elden!) så skruvade jag loss röret, tog av wellpappen/gaffan, skruvade tillbaks röret och petade i pannsnöre.

Godkänt av sotaren...

Förra pannan hade runt rör och då gjöt jag in en metallstos istället för att gjuta mot gaffa, den nya hade rektangulärt som det inte fanns stos till så därför blev det wellpapp (för att få en distans) och gaffa (för att få gjutningen slät)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du kan aldrig mura fast rökröret helt för det måste kunna röra sig och expandera när det blir varmt.
Det murbruk man använder i murstocken ska väl helst vara av samma typ som skorstenen är murad av i övrigt. Använder man mer hållfast bruk är det risk att det gamla spricker i stället.
En gammal skorsten är mest sannolikt murad av ren kalkbruk, det som nu kallas för E-bruk. På byggmarknader inskränker sig utbudet till A- B- och C-bruk varav C-bruk är det mjukaste.

Jag tog det som gick att få tag på dvs. C-bruk och murade ett hål 1-2 cm större runt om än rökrörets mått. Då blev rökröret lätt att ta bort. I mellanrummet stoppades gullfiber så att det blev tätt.
Sotarn tyckte det var bra.

Sedan är det en fråga hur rökröret ska täta mot cortenröret i skorstenen.
Passar rökröret från den gamla panan i cortenröret så är det väl enklast att kapa rökröret till nya pannan och svetsa på en mjuk övergång till det gamla rökröret
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Ja, som sagt...det är ingen raket-vetenskap direkt.
Det enda man skall tänka på är det som ovanstående påpekar, att man skall lämna lite mellanrum mellan rökrör och skorsten.

Annars är det fritt fram att täta med icke brännbart material.

För mig som har dubbelmantel, alltså luft mellan rökrör och yttermanteln på skorstenen, var ju tvungen att göra det i 2 steg.
1: bila upp hål, peta i isolering i mellanrummet i manteln, lägga på ett par lager med bruk. (slätt som en barnrumpa)

Efter det satte jag in rökröret och pillade i "vit isolering" Den är lite mer kompakt och formbar...känns som bomull nästan. (går att köpa i kaminbutiker/sotarn mm.)

Men som sagt, det är en smaksak..
Jag vet folk som tätat med pannkitt och fått det att hålla i flera år.

lätt som en plätt...

Lycka till ! ;)

/Anders
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Skriv svar