Bionordic Viking B16GL eller Roslagsbrännaren RB Master?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Joakim: pellets fungerar inte på samma sätt som olja.

Om du stänger av pumpen i en oljebrännare kommer oljan att sluta komma = elden dör "omedelbart" och det finns ingen rest som elden kan pyre i.

Med pellets KAN det hända att det matas in på tok för mycket (trasig styrning typ) och även om du bryter strömmen ligger det kvar och kan pyre/brinna "som det behagar". Därför behövs ventilen, pellets är alltså som ved på det vis.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Nja, det är ju inte exakt som olja, det är riktigt, men den lilla pellets som ligger kvar och pyr leder inte till några större temperaturer.

Frågorna kvarstår: Hur många är det som verkligen har en SYR-ventil installerad? Och är det någon som kan säga HELT SÄKERT att detta är ett krav även på pelletsanläggningar?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Är inte specielt kunnig inom området..

Men för det första har vi en extremt petig sotarmästare, han godkände anläggningen utan problem. jag har RB med kontakt i väggen.

Ang att styrningen skulle skena är ju det värsta senariumet. men hur funkar denna "säkerhet" ni pratar på är den helt mekanisk eller kräver den någon elektrisk utlösare? omsåfallet så kan ju den skita sig den med.

Är det dok inte lag på att man ska ha en slags ventil så om pannan kokar ska denna lösa ut (om den inte kärvat fast) så släps vattnet ut i pannrummet eller vart man nu vill ha det. ?

Sedan får man väl se det lite som så. alla nyare lagar gäller ju inte för äldre instalerade pannor. utan den dagen du byter panna måste det kompleteras.

Visst gillar jag att vara på säkra sidan men litar såppas mycket på brännaren och styrningen ändå. tyvärr har det varit ett antal ggr brännaren varit proppfull med pellets pga lite småfel dok aldrig hänt något. säkerheten har funkat som det ska mm.

Att det sedan ligger och pyr kan väl inte göra så mycket ifall fläkt och matning stoppats?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Fläkten får gärna gå...men matningen får gärna upphöra....Det är tur att min alltid renblåser ordentligt efter avslutat pass... :joker:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Reglerna runt temperaturbegränsning gäller oavsett hur gammal installationen är. Äldre installationer ska kompletteras.

SYR-ventil är en ventil som tex släpper ut tapp-VV så att kallt vatten fylls på och kyler systemet. Det är en mekanisk mojäng.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ronald skrev:Fläkten får gärna gå...men matningen får gärna upphöra....Det är tur att min alltid renblåser ordentligt efter avslutat pass... :joker:

Mvh
Jo självfallet...
men jag fattade det som att det var påpekande om att det kan ligga och pyra. undrade mest om det gör någe och isåfall vad.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Joakim skrev:Reglerna runt temperaturbegränsning gäller oavsett hur gammal installationen är. Äldre installationer ska kompletteras.

SYR-ventil är en ventil som tex släpper ut tapp-VV så att kallt vatten fylls på och kyler systemet. Det är en mekanisk mojäng.
Är det inte upptill en sotarmästare att kontrolera och godkänna anläggning? han tordes ju ha uppfattning om detta om det är såppas allvarligt.

Denna SYR-ventil är väl främst till för vedeldare där ex strömavbrott osv inte är riktigt bra. tenderar väl till att pannan går i kok?

Borde ju annars vara ett krav även på oljepannor ifall nu termostaten skulle få fnatt och skicka pannan upp i lågor.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det kan nog mest bli lite tjärbildning på pannväggen ..Fast man får nog ta det lugnt med att öppna pannluckan ...det var då jag menade att det är bra med renblåsning (Om fläkten går.... :wink: )

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Mjo kör också med rejäl renblåsning efteråt..
dok inte på vintern när jag kör på underhålsfyr. tror jag iallafall.

Men det kanske man borde göra? fast då blåser väl glödbädden ut.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Allt kan hända, för drygt 10år sedan när elen nästan var gratis körde jag en Parca 3000 på enbart elpatroner.
Tidigare ägare hade eldat lite med ved i pannan och satt dit en syrventil.

Jag hade oturen att både termostaten och överhettningsskyddet havererade på samma gång. Pannan kom då upp i ca:105gr och det forsade vatten ur syrventilen och säkerhetsventilen eftersom det lilla 12l tryckkärlet inte klarade ta tempraturökningen. Syrventilen höll aldrig tätt mera men i det fallet var den bra att ha. Elpatronen hade ju bara fortsatt att värma så mycket den orkade.

Installerade sedan ett nytt vedsystem utan syrventil, det räckte med att fläkten dog i kombination med självcirkulation för att pannan inte skulle gå i kok vid strömbortfall eller att nån stoppat i för mycket ved.

Kör nu med pellets utan syrventil, har termostaten på pannan som bryter vid 90gr. Klickar den bryter brännarstyrningen, klickar även den bryter överhettningskyddet på pannan strömen till brännaren. Eftervärmen av ett ev. skenande av matning orkar höja pannans temp max. 5gr.

Sotaren har godkänt samtliga anläggningar, denna pelletsinstallation godkändes över telefon :? . Dom är inte petiga i denna kommun, dock där jag bodde med vedanläggningen, men tre av varandra oberoende överhettningsskydd kan ersätta syrventilen även i en vedanläggning.

/vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Jag har läst på nu. Boverkets tvingande regler är dessa:

8:5268 Värmeinstallation m.m. ( BFS 1998:38 )
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen. ( BFS 1998:38 )

De hänvisningar som finns till SYR-ventiler etc är endast råd, icke tvingande. För en vedanläggning finns det dock större anledning att följa dessa råd enligt min uppfattning.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Fungerar det överhettningsskydd OBEROENDE av elektroniken i brännaren? I annat fall är det INTE fullgott enl. reglerna!
Japp (sladden från stickproppen går ner genom överhettningsskyddet och sedan till PLC och reläer).
Så jag är mycket tveksam till att RB skulle vara laglig bara med det "överhettningsskydd".
Du får vara hur tveksam du vill.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Nu känner jag att det spårade iväg från ämnet en hel del, men fortsätt gärna diskussionen då det är intressant läsning.

Men jag vill gärna ha svar på mina frågor från dom som vet. Räcker mitt askutrymme tillsammans med tryckluftsursotning till för att jag bara ska behöva sota/aska ur pannan 1-2 gånger i månden?

Kan jag plocka bort gallret/(rostret?) från pannan?

Fungerar tryckluftsursotningen bra på båda brännarna?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Är inte riktigt säker på mitt utrymmei pannan. har dok en kombipanna ctc 265 med "eld" -stenarna kvar i botten (har brännaren i oljedelen)

Sommartid kör jag utan några problem 1 ½ mån imellan sotningarna

vintertid försöker jag hålla 1gång i veckan men varannan vecka har det även varit och inte varit några problem.

Värt att notera är att på sommaren räcker "veckoförådet" lite över en månad. och på vintern så är det just en vecka det räcker.

Så man kan egentligen säga att 1-2 föråd kan jag elda utan några större problem.

De gånger det har stoppat har pelletsen tagit slut eller så har det blivit för möe skit i brännarkoppen.

Så om vårat askutrymme är ungefär likvärdigt så borde du kunna klara dig bra med 2ggr/mån sotning. specielt med bra renblåsning av koppen.

tycker dok att brännaren har funkat klart bäst när jag hållt efter varje vecka. och det är inte mycket arbete, tidmässigt 1öl i lagom tackt :roll:
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

HRW skrev:Räcker mitt askutrymme tillsammans med tryckluftsursotning till för att jag bara ska behöva sota/aska ur pannan 1-2 gånger i månden?
Svaret beror på hur en Albin 20F ser ut och hur stor plats det finns för askan. Är det en separat del av pannan där oljebrännarluckan sitter som på den här bilden så finns det störst möjlighet att pelletseldning blir bra
http://www.blocket.se/vi/18543721.htm?ca=18_s&last=1
Hur länge man kan elda utan att tömma aska beror på hur stort tomt utrymme det finns under brännaren när man installerat den så högt upp det går i oljebrännarluckan. En ctc265 som på bilden klarar sig åtminstone två veckor innan asktömning blir nödvändig
Du pratar om galler så jag misstänker att pannan i stället är av den typ som bara har en vedlucka och en asklucka i vilken oljebrännaren sitter. Samma sak där, hur stort utrymme blir det för askan innan asknivån når upp till brännaren. Verkar inte vara någon som har en Albin 20F och kan berätta hur bra det går.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar