Jag installerade för två månader sedan en Janfire Flex A i en Albin futura oljepanna och allt har funkat perfekt. Jag sotar ur panna och brännare var annan vecka eftersom värmebehovet fortfarande är gansk lågt.
Men, som sagt, i morse small det. dottern som bor vägg i vägg med pannrummet väckte mig i morse och berättade att det hade hörts 4-5 knallar från pannrummet. Då jag kom ned var pannrummet rejält rökigt och hen hel del aska svävade runt. Såg direkt att röken berodde på att dragluckan lossnat ur sin anslutning så jag antar att detta gjorde sitt för att fylla rök.
Brännare fungerade som vanligt, inga larm blinkade eller så. Eftersom det var två veckor sedan sist passade jag på att sota panna o brännare och kunde se att det var en hel del material fastbränt i brännarens roster.
Så till min fråga - vad var det som hände? Var det så att rostret kan varit igensatt av fastbränt material så att ventileringen innan start ej blivit fullständig? Finns det något sätt att få in avstängning om man rökfyller pannrummet igen? Denna gång hade vi tur som var hemma men en anna gång kanske brännaren hade eldat på o rök och sotfyllt hela huset.
Tacksam för alla tips!
Brännaren installerades o juserades in av CS Pelletsvärme (Åf för Janfire)så inställningarna borde vara ok. Har hela tiden använt av samma pelletsleverans (Granngården)