I morse small det!!

Skriv svar
Krusse
Späd planta

I morse small det!!

Inlägg av Krusse »

:shock:
Jag installerade för två månader sedan en Janfire Flex A i en Albin futura oljepanna och allt har funkat perfekt. Jag sotar ur panna och brännare var annan vecka eftersom värmebehovet fortfarande är gansk lågt.

Men, som sagt, i morse small det. dottern som bor vägg i vägg med pannrummet väckte mig i morse och berättade att det hade hörts 4-5 knallar från pannrummet. Då jag kom ned var pannrummet rejält rökigt och hen hel del aska svävade runt. Såg direkt att röken berodde på att dragluckan lossnat ur sin anslutning så jag antar att detta gjorde sitt för att fylla rök.

Brännare fungerade som vanligt, inga larm blinkade eller så. Eftersom det var två veckor sedan sist passade jag på att sota panna o brännare och kunde se att det var en hel del material fastbränt i brännarens roster.

Så till min fråga - vad var det som hände? Var det så att rostret kan varit igensatt av fastbränt material så att ventileringen innan start ej blivit fullständig? Finns det något sätt att få in avstängning om man rökfyller pannrummet igen? Denna gång hade vi tur som var hemma men en anna gång kanske brännaren hade eldat på o rök och sotfyllt hela huset.

Tacksam för alla tips!

Brännaren installerades o juserades in av CS Pelletsvärme (Åf för Janfire)så inställningarna borde vara ok. Har hela tiden använt av samma pelletsleverans (Granngården)
Janfire Flex A + Albin Futura
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vet inte men kan bero på dåligt drag , har hänt mig men det var
några år sedan med en annan brännare och panna. Verkar som det berodde på väderleken ,
vid tex blåst och lågtryck , fick ställa om
brännaren , sedan har det varit lugnt . Därmed inte sagt att så är
fallet hos dig . Men jag har monterat en sån här http://www.kjell.com/
artikel nummer : 21111 . Sedan kopplat in relä så det bryter
strömmen till brännaren . Har visserligen aldrig löst ut som tur
är . Men tycker det känns bättre att ha en ifall att .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Albinpannan Futura är väl en oljepanna som man kan jämföra med en CTC 1200 som exempel. Den har trånga tuber om jag har rätt och en liten eldstad som dom flesta oljepannor.

Som wepe säger så bör du nog kontrollera draget, då detta kan vara orsaken. Kombinerat med detta kan också tändningen av brännaren vara inblandad om den inte tänder bränslet snabbt nog. Då bygger det på med gaser, och när det väl tänder så får du gengaspoffar. Har du otur så kan det smälla rejält och du kan få stora skador på skorstenens nedre del.

Min rekommendation är att du kontrollerar och mäter draget.
Rengör pannan oftare.
Kontrollera om brännaren tänder pelletsen normalt.

Har du en bra dragbegränsare? Eller är det en billigare version för oljeeldning?
Rör i övre delen av skorstenen som kan orsaka försämrat drag?
Krusse
Späd planta

Inlägg av Krusse »

Tack för snabba svar!

Det stämmer att detta är egentligen en oljepanna. Samtliga pluggar i turbulatorerna är borttagna. Det finns inget rör inmonterat i skorstenen men däremot är dragbegränsaren en enklare variant, dock ställbar. Jag försöker ändra inställningen på rökbegränsaren så att den inte öppnar så lätt.

Hälsningar
Krusse
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Då bör du mäta draget samt kolla hur bra brännaren tänder.
Draget skall vara min -0,10hPa och normalt strävar man efter att ha ett drag på -0,15hPa.

Det går att ligga ned mot -0,08hPa men då måste du ha en brännare som tänder bränslet effektivt och snabbt så att det inte bildas gengas.
Skriv svar