Tjärproblem (ny pellets)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!

Tjärproblem (ny pellets)

Inlägg av nissetib »

Hej.

Har, för ca 1 månad sedan, köpt pellets från en, för mig, ny leverantör.

Priset var bra, därav anledningen till bytet från Neova till den här pelletsen.

Den största skillnaden mellen dom är färgen. Den nya pelletsen är betydligt mer brunaktig än Neovas. Enligt lev. skall energivärdet vara 4.96 kwh/kg.

Idag, efter ha kört knappt en månad, så upptäckte jag att det är mycket tjära, men bara vid luckan i rökröret. Under sotluckan så är det mycket sot och den är brunaktig. Dock ingen klenig tjära.

Mina gamla värden på brännaren:

Hög: skruv 66% fläkt 50%
Låg: skruv 41% fläkt 23%

Har provat att ändra värdena och här är dom:

Hög: skruv 60% fläkt 53%
Låg: skruv 35% fläkt 26%

Vad tror ni om dom nya värdena, är dom ok eller helt åt h....e?

Har en draglucka inmonterad sedan tidigare...

Kommer tjäran att brinna upp av sig självt när man fått in rätt värden på brännaren?

Ska även tillägga att det har luktat lite annorlunda från röken utomhus än det gjort med Neovas pellets.

Nu, så här i efterhand, så kommer jag aldrig köpa något annat än känd pellets från känd tillverkare.....Snålheten bedrar visheten, i vanlig ordning.

Mvh Nissetib.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nog inget fel på pelletsen men på dina inställningar.

När det blir tjära/sotbildning är det för att den kör med luftunderskott.

Detta fixar man vid att sänka matningen och/eller höja luften.

När du väl har rätt inställning kommer tjäran att torka ut.

Och energivärdet på 4,95Wh/g är mycket lite att gå på, "normalt" är runt 4,8Wh/g, det absolut viktigaste är vikten per liter, har du fått t.ex. norsk brunpellets är den 13% mer kompakt per liter, samtidig är den mycket slät och hal vilket gör att den skruvas bättre, alltså ska matningen ställa ner med runt 18-20%... minst.

Nu kan det ju vara en annan typ men det samma gäller: vad väger 1L?

"Normalt" är 675g/L.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Vikten per liter är ca 860g.

Det här med procenten, menar Du att den skall ställas ned 18-20% från det tidigare värdet (66%-18-20%=46-48%) eller menar 18-20% AV 66%
(20% av 66%=ca 13% alltå 66-13=53%)

Luften då, hur mycket skall jag höja den?

Observera mina tidigare inställningar och mina nya inställningar.

Tack på förhand.

Edit 1: Har även inställningen "min" på brännaren. Där är alla värden 0%.
Glömde att skriva det tidigare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du har fått norsk brunpellets som är en mycket bra pellets... men man måste trimma för att få till det.

Jag har en helt annan typ brännare och panna och har ingen aning om vad du ska ställa till men du ska ställa upp luften i förhållandet till matningen, vara sig du sänker matningen (egentligen det rätta) eller höjer luften eller en kombination därav.

Procenten är en riktlinje, det exakta tal beror på hur din brännare fungerar, hur väl den matar pelletsen osv. men har du 66% matning ska den sänkas runt 20%, men HUR man räknar det i verkliga livet beror som sagt på matningen. VET du t.ex. att 0% matning verkligen är noll? Eller ligger det ett offset?

Jag hade testat att mata med runt 45-50% och sett om det är en hjälp, blir det snålt får du öka lite.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Procenten är en riktlinje, det exakta tal beror på hur din brännare fungerar, hur väl den matar pelletsen osv. men har du 66% matning ska den sänkas runt 20%, men HUR man räknar det i verkliga livet beror som sagt på matningen. VET du t.ex. att 0% matning verkligen är noll? Eller ligger det ett offset?
Nä, jag har ingen aning om 0% matning är noll ,inte heller om det ligger nån offset. Vad det nu är..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sorry, är ingenjör...

Låt säga att man sätter matningen till 0% och att den i realiteten är kanske 50% av vad den är vid en inställning på 100%.

Detta skulle alltså betyda att man reelt bara kan reglera en del av matningen och offset är då värdet som är lägst, i detta tänkta fall alltså 50%.

Som du kan förstå beror det alltså mycket på HUR matningen regleras i din brännare och det är grund nog till att inte kunde ge ett klippt och skurit svar. Hade det varit en Janfire NH hade jag å andra sidan haft all möjlighet att råda dig.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med pellets som har en vikt på ca 680 gram/liter så bör matningen i hög vid 15 kW ligga på 71% o fläkten 34% i hög o låg (8 kW) matning 42% fläkt 26%

Så nu då det inte är så kallt är det nog främst i låg den sotat/tjärat (gått fet)

Din nya pellets väger ca 25% mer än den jag angav värdena till som är "normalt" så du har snarare fått en riktigt bra pellets.. :wink:

Väg vad brännaren förbrukar, Mata brännaren manuellt under 10 minuter från en våg o ta det ggr 6..
Då får du fram effekten o då kan jag kolla ungefär vilka värden du ska ha genom att kolla med rökgasanalys hos mej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Väg vad brännaren förbrukar, Mata brännaren manuellt under 10 minuter från en våg o ta det ggr 6..
Tack för ditt svar. Jag kanske är dum men jag fattar inte riktigt hur du menar....

Skall jag...nä nu slog det mig....Är det så här du menar. Jag skall alltså ha pannan i drift precis som vanligt och helt enkelt mata in pellets för hand och kolla sedan efter 10 min vad vikten är...?

Skall det vara när pannan går på hög effekt eller låg effekt, med eller utan startfas?

Kan försöka mig på att kolla det här imorgon eftermiddag/kväll så återkommer jag med vikten....
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Visserligen, kan tyckas, så skulle man kunna ringa till någon som kom till mig och gjorde en rökgasanalys. Tycker bara det är synd att man skall lägga den lilla förtjänst jag gjorde när jag köpte denna pellets på en analys.

Jag köpte 5 pallar och jämfört med Neova så skilde det 1600:-.
Fast å andra sidan väger den ca 25% mer så går det väl åt mindre och jag tjänar ännu mera på affären...eller?

Han jag köpte pelletsen av säger att den är svensktillverkad och enligt svensk standard.
Säckarna innehåller en del spån, eller rättare sagt, en del damm.
Påsarna är också "noname" dvs helt vita utan någon som helst text eller liknande på.
Skumt?, kanske jag vet inte...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:
Tack för ditt svar. Jag kanske är dum men jag fattar inte riktigt hur du menar....

Skall jag...nä nu slog det mig....Är det så här du menar. Jag skall alltså ha pannan i drift precis som vanligt och helt enkelt mata in pellets för hand och kolla sedan efter 10 min vad vikten är...?

Skall det vara när pannan går på hög effekt eller låg effekt, med eller utan startfas?
Låt pannan komma i drift sen tar du o fyller upp internförrådet i brännaren, När du gjort det har du en uppvägd mängd pellets som du tar från vågen o håller internförrådet fyllt tills brännaren gått 10 min den mängden som förbrukats under den tiden x 6 så vet man vilken effekt brännaren är på.. Detta ska du kolla i både hög o låg effekt..
Du kommer måsta shunta ut manuellt el först släppa ner tempen i pannan för att sedan höja den för att kolla förbrukningen i hög läget annars hinner den stoppa kanske innan mätningen är utförd..
Jag brukar släppa ner pannan till 60° sen höja börvärdet till 85°, På låg läget är det svårare så då brukar jag ställa in värdet på låg i läge hög annars har man bara dom 4-5° att spela på..

Du verkar förståt hur du ska göra så det kommer att fixa sej.. :wink:

Du har inga uppgifter på energiinnehållet i pelletsen?? (kWh/kg)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Enl säljaren så skall energivärdet vara ca 4.96 kWh/kg.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om energivärdet är så högt som 4,96Wh/g är den osannolik torr så jag hade tagit den uppgift med en nypa salt men det är av akademisk intresse, "normalt" är runt 4,80-4,85Wh/g vilket ger en skillnad på 2,3%, det som skiljer avsevärd är hur hårt den är pressat.

Matningen till pelletsbrännare är ju med skruv och då den matar m³ istället för vikt kommer denna hårdare pressning att mata in mer vikt per tidenhet än med en lösare pellets, alltså bör du sänka matningen.

Att höja luften kan också vara en lösning men då kräver det att din panna kan klara av den ökade effekten utan att "kasta bort" för mycket.

Det är ju så att med en rätt inställd förbränning är det luftmängden som styr effektutvecklingen så höjer man luften kommer effekten de-facto att höjas också. Jag har testat i min gamla skitpanna och den har en övre gräns på runt 15-16kW som är det mesta kan kan elda innan rökgastemperaturen sticker iväg.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ecoflexen har 20 kW som max effekt så det ska inte va nått problem att ha 66% matning men tror inte det är nödvändigt, Många pelletspanne tillverkare anger max effekten till 20 kW men då dom testas så körs dom oftast bara på 13-15 kW så behöver man inte mer än 15 kW ska man nog inte köra på det.. :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Enl säljaren så skall energivärdet vara ca 4.96 kWh/kg.
Om det stämmer så ska brännaren förbruka 3024 gram/tim då den är på 15 kW el 504 gram på 10 min mot min pellets som det är 520 gram/10 min, Det är bara ca 100 gram/tim skillnad men o andra sidan kan din förra haft lägre volym/vikt än min o då blir skillnaden större..

Med 3000 gram förbrukning ska du klara dej med 34% fläkt i hög o på låg så ska den förbruka 275 gram/10 min o då ska du ha 26-27% fläkt..
Om du vill kan du aktivera min läget oxå o med alla lägen aktiva blir det ungefär så här

Med energiinnehåll 4,96 kWh/kg blir effekten/inställningarna så här
Min 275 gram/10 min fläkt 26% (8 kW)
Låg 380 gram/10 min fläkt 30% (11 kW)
Hög 500 gram/10 min fläkt 34% (15 kW)
Sotar/tjärar det ändå så öka fläkten 1% i alla lägen o kör nått dygn o se annars öka 1% till på alla steg osv...
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Skall ned till pannrummet och väga förbrukningen, men det blir om nån timma eller så. Återkommer med det spännande resultatet så fort jag är klar....
Skriv svar