Bulk förråd.. några frågor...

Per-Erik
Energiprofet!

Bulk förråd.. några frågor...

Inlägg av Per-Erik »

Hallå alla Bulkare...

Botten skruven har ju 4 st hål (har en 3 meters botten skruv). samtliga dessa verkar kunna transportera pellets.. hade fått för mig att det max var 3 st som skulle göra det.. :? :roll: men men 4 är väll bättre änn tre..

En fråga till.. botten skruven ska den ligga löst eller ska den sitta fast på något sätt? röret alltså som skruven ligger i.. svårt o täta runt röret om den inte är fixerad..

Dämpduk.. är väll lika bra att sätta upp en sådan... Vilket matreal? tips? idér?.. dvs hur gjorde ni och vad blev rätt/fel, Längd? Bredd? :D

Håller på att bygger för fullt.. börjar bli klar.. snart bara detaljer kvar..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Jag håller också på och fixar med mitt bulkförråd, det är i drift men än så länge har jag bara fyllt med lite säck pellets.

Den fjärde öppningen ska du inte använda, montera ändbeslaget så att hålet täcks.
Min bottenskruv sitter inte fast i rännan. Tätningen tänker jag lösa genom att pressa i någon typ av gummilist runt röret. Mina förutsättningar är kanske lite annorluna då förrådet har väggar av betong/lättbetong.

I morgon får jag förhoppningsvis rätt motor (stora) så jag kan fylla upp förrådet helt.

Danne
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Bulk förråd.. några frågor...

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:Hallå alla Bulkare...

Botten skruven har ju 4 st hål (har en 3 meters botten skruv). samtliga dessa verkar kunna transportera pellets.. hade fått för mig att det max var 3 st som skulle göra det.. :? :roll: men men 4 är väll bättre änn tre..

En fråga till.. botten skruven ska den ligga löst eller ska den sitta fast på något sätt? röret alltså som skruven ligger i.. svårt o täta runt röret om den inte är fixerad..

Dämpduk.. är väll lika bra att sätta upp en sådan... Vilket matreal? tips? idér?.. dvs hur gjorde ni och vad blev rätt/fel, Längd? Bredd? :D

Håller på att bygger för fullt.. börjar bli klar.. snart bara detaljer kvar..
Har du en ränna som skruven ligger i el är de bara ett plant golv??
Iaf så fäste jag min skruv med hålband..

Har du trätt i ett rör i skruvspiralen??

Som dämpduk skotermatta el tygsäck.. Vet av både och..
Du kan sätta en tygsäck direkt på inblåsningsröret (som en snabel :wink: )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

André

jag har lagt skruven i en ränna..

botten skruven som jag har består av 3 grejer.. 1 plast rör, 1 metal skruv, samt 1 stål kärna..

plast röret är skalet som skruven & stål kärnan ligger i.. det var bara det jag menade :wink: Kanske dåligt förklarat av mig.. :oops:

Hål bandlåter stabilt.. Man vill ju inte att skruven ska snurra runt så hålen kommer nedåt eller liknade..

har nog en bit gammal matta som jag kan använda som dämpduk.. humm.. får klura lite där..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag skulle rekommendera att du sätter en hängränna som fortsättning på inblåsningsröret.

Jag körde själv några år utan ränna och fick ständigt en "puckel" av pellets i förrådet. Det gick inte att fylla högt längst in i förrådet. Men efter det att jag monterade in en hängränna så går det att fylla nästan ända upp längst in i förrådet. Pelletsen glider fint in i rännan och när den slutar har jag monterat den största bilgummimattan som jag hittade som dämpning. När pelletsen kommer dit så "rinner" den liksom över rännkanten ner i förrådet. Allt eftersom pelletsnivån når upp till rännan så flyttar sig "pelletsstoppet" i rännan närmare inblåsningsröret och fyller förrådet ända upp till rännan och cirka 1-2 dm över rännan.

Detta tycker jag har varit mycket bättre än att fritt blåsa in pelletsen i förrådet. Nu har jag förvisso ett högt avlångt förråd men jag tror att detta även fungerar bra på andra förrådsutformningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

hmm... mitt förråd är 3 meter långt..

Kanske lika bra att skaffa en ränna då.. får kanske lite mera fyllning i förrådet då.. Enklast är det ju och montera dit det NU.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:hmm... mitt förråd är 3 meter långt..

Kanske lika bra att skaffa en ränna då.. får kanske lite mera fyllning i förrådet då.. Enklast är det ju och montera dit det NU.
Helt klart.. :wink:
Jag har ränna o mitt föråd är 3,5 meter.. Funkar bra..
Har en båspallsmatta för kor som dämpning.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Danne skrev:Mina förutsättningar är kanske lite annorluna då förrådet har väggar av betong/lättbetong.
Intressant, hur gjorde du när du dimensionerade väggarna? (Hur mycket tryck tål en lättbetongvägg?)
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

ABSO skrev:
Intressant, hur gjorde du när du dimensionerade väggarna? (Hur mycket tryck tål en lättbetongvägg?)

Usch! Hemska tanke......
Jag får väl hålla tummarna och blunda när dom fyller första gången.

Det är ett befintligt "rum" jag använder där 2 väggar är murade av betonghålsten och de andra 2 är gjorda av lättbetongelement. Den klena långväggen har stöd av en tvärgående vägg på baksidan. Jag har byggt lutande väggar av formplyfa på regelstomme i botten så det är bara 150 cm vägghöjd ovanför träkonstruktionen.

Borde jag förstärka väggen på något sätt, hur stort kan trycket tänkas bli?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

En lättbetongvägg (om jag nu rätt förstått vad du har för typ av vägg) klarar ordentlig belastning främst rakt uppifrån, är mycket osäker på vad den tål rakt från sidan. Beror ju också i viss mån på om din regelstomme är helt självbärande eller om den också trycker på väggen. Men jag hade nog i vilket fall som helst frågat ett byggnadsproffs innan jag fyllt förrådet...
Senast redigerad av ABSO den ons 27 apr, 2005 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne skrev:
ABSO skrev:

Usch! Hemska tanke......
Jag får väl hålla tummarna och blunda när dom fyller första gången.

Det är ett befintligt "rum" jag använder där 2 väggar är murade av betonghålsten och de andra 2 är gjorda av lättbetongelement. Den klena långväggen har stöd av en tvärgående vägg på baksidan. Jag har byggt lutande väggar av formplyfa på regelstomme i botten så det är bara 150 cm vägghöjd ovanför träkonstruktionen.

Borde jag förstärka väggen på något sätt, hur stort kan trycket tänkas bli?
De behöver du inte..Har själv lättbetongvägg å de största trycket blir ju neråt.. En långsida är regladvägg som ja fick göra (delade av rumet) med 45x95 mm regel.. Läste att om väggens höjd va över 1,60 (min ä 2,20) så skulle de va 45x125 el om de va 45x150 men de frågade jag en som har byggfirma o de va överdrivet de räcker gott med 45x95..
Å de gjorde de.. 8) :D
Så du behöver inte va orolig..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:De behöver du inte..Har själv lättbetongvägg å de största trycket blir ju neråt.. En långsida är regladvägg som ja fick göra (delade av rumet) med 45x95 mm regel.. Läste att om väggens höjd va över 1,60 (min ä 2,20) så skulle de va 45x125 el om de va 45x150 men de frågade jag en som har byggfirma o de va överdrivet de räcker gott med 45x95..
Hur kan du helt säkert säga det utan att veta hur tjock väggen är, hur den är konstruerad och vilken mängd pellets som trycker på väggen?
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ABSO skrev: Hur kan du helt säkert säga det utan att veta hur tjock väggen är, hur den är konstruerad och vilken mängd pellets som trycker på väggen?
Vilken mängd är tämligen ointressant :roll:
Det är själva inblåsningstrycket vid laddning av förrådet som är kritiskt :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Patrik skrev:Vilken mängd är tämligen ointressant :roll:
Du menar alltså att trycket i sidled från pellets och lutning är avsevärt mycket mindre än inblåsningstrycket oavsett mängd - förutsatt förstås att det är det man dimensionerar efter eftersom vissa kör med transportör och inte blås. (Fast dumt förstås att inte dimensionera för blås.)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:
De behöver du inte..Har själv lättbetongvägg å de största trycket blir ju neråt.. En långsida är regladvägg som ja fick göra (delade av rumet) med 45x95 mm regel.. Läste att om väggens höjd va över 1,60 (min ä 2,20) så skulle de va 45x125 el om de va 45x150 men de frågade jag en som har byggfirma o de va överdrivet de räcker gott med 45x95..
Det finns ju ytterväggar i lättbetong och de klara jordtryck från utsidan. Det hänger på hur tjock väggen är och hur långt det är mellan "stödpunkterna" både i höjd- och längsled, men det går att räkna på.

När det sedan gäller uppreglad vägg så räcker 45*95 långt. Det som är avgörande är hur tätt man sätter upp dessa.

Har själv 45*95 i mitt förråd och jag har 3,2 m höjd på mina reglar men de sitter med 0,3 m delning. När förrådet är fyllt så böjer väggen ut lite (ca 2-3 cm på mitten) men den ramlar inte ned. Det viktiga är att infästningen är bra upp- och nedtill.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar