första vintern var inte så kul... då small det i skruven så man vaknade om nätterna, till slut så sprack skruvhöljet ( ett under att inte motorn pajade) sen var instalatören här ock tog bort intagsdelen och snekapade röret...det blev betydligt bättre, men ibland så packas det med pellets så jag ser att röret buktas ut.. känns som att det bara är en tidsfråga innan det spruckit igen.
Sen så är det inte så lätt att få ut brännaren ur pannan och än värre att få tillbaka den, svårt att få tillbaka drev o sånt på plats
Aha då är det inte undermatningen som är problemet utan den dåliga konstruktionen på 12D där externskruven drivs från brännaren..
Det har ju varit många/mycket strul med den modellen så igentligen borde du höra med Ariterm om ett byte till den nya modellen el åtminstone till kraftigt reduserat pris..
Här kan du se hur den ser ut nu http://www.ariterm.se/filer/Bionet+%2012%20SWE.pdf
Nu är det en separat externskruv samt att drivningen av slussen är av modell direktdrift med kedja, Då man kör med exterskruv kan man ju välja vilken typ man vill ha...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ser ju onekligen bättre ut på den nya modellen... men det vore ju inte omöjligt att bygga om min till övermatad.. ska höra med Ariterm om det går att fixa
Aha du menar bygga om den till samma typ som den har nu i sin senaste modell?
Jag trodde först du menade att du skulle bygga om den till "övermatad" typ px 21
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har pratat med Ariterm.. det var en lite trög snackad kille jag fick tag i.. han sa iaf att det finns en sats att bygga på för att få vanlig skruvmatning och han trodde att den gick lös på ca 400-500:-, men då tillkommer en skruv på det för ett par tusen spänn
han sa oxå att jag skulle höra med pellsam om jag kunde ta det på deras försäkring .. låter märkligt om dom skulle ta det.
han hade inga bilder eller några anndra uppgifter.. verkade inte så intresserad av att sälja.. så Ariterm ligger inte så högt på min lista för nästa brännare.. liiite tillmötesgående kan man ju vara
Om försäkringsbolagen blir ansvariga så fort det rör sig om felkonstruktion så gäller det väl också ditt problem.
Försäkringsbolagen hostar utan att blinka upp mer för ett oprövat försök att reparera felkonstruktionen (24245kr) än vad en fabriksny fungerande brännare kostar inklusive installation och 4 års garanti.
Det räcker tydligen med att rekvirera en blankett från försäkringsbolaget och lämna till den som egentligen är ansvarig för garantin (dvs. den som du betalade till)
Har installerat ett antal Bequem 12 D som en nödlösning där det inte har gått att ha en skruv ovanför pannan. Samtliga har jag fått bygga om med grövre matarrör ( finns ombyggnadssats från Ariterm ). Håller fullständigt med om att det är en dålig konstruktion men efter ombyggnad har samtliga fungerat tillfredsställande. Skall kolla närmare på det där med ombyggnad till vanlig skruv.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
grövre matarrör lät ju intresant .. har ju själv konstanterat att det
är för smalt.
vore superbra om du kan kolla det där med vanlig skruv oxå..
men jag tycker att Ariterm skulle ge ett jävligt bra pris på det,
för dom vet ju att dom sålt nått som inte har funkat.