Lamdan?

Skriv svar
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, problemet är att det finns MASSOR.

PIC12F675 som jag nämnde är en liten kuse med endast 8 ben.

Om du har pysslat med radiostyrda saker så är detta ett exempel där den läser en potentiometer och skickar ut en PWM-signal för att styra att servo.
http://www.webx.dk/rc/pic-servotester.htm

Här är vad som behövs om man vill kunna blinka med en lysdiod, förutom programmet då.

Bild
Jonas Bylund
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Personligt gillar jag inte AVR, andra svär till dom.

Jag använder PIC till en del grejer men mest använder jag Renesas M16C. Till båda finns det gratis C-kompilers, till PIC kan man använda mikroC med en begränsning på 2k kodord (man kan göra MYCKET med det) och till Renesas finns det förutom en 64k begränsat HEW även en GNU-kompiler som kan integreras i HEW.

Ska man använda PIC finns det t.ex. PICKit2 (och snart PICKit3) som kan programmera och på många PIC fungera som ICD. Välj gärna en PIC18Fxxx om du vill göra lite saker. Själv har jag en WISP628, en PICStart+ och en PICKit2 som programmeringsenhet, favoriten är WISP'en.

Till Renesas använder jag ett eget tillverkad program till att programmera dom med men det behövs inte då det redan finns sådana program fast de fungerar inte lika smidigt (för mig) som det jag har gjort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

PICkit är den jag har lekt med, men den är säkert gammal nu. Det är ett kombinerat prototypkort och programmerare.

Bild
Jonas Bylund
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev: Ska man använda PIC finns det t.ex. PICKit2 (och snart PICKit3) som kan programmera och på många PIC fungera som ICD. Välj gärna en PIC18Fxxx om du vill göra lite saker. Själv har jag en WISP628, en PICStart+ och en PICKit2 som programmeringsenhet, favoriten är WISP'en.
Ok, Wispen är ju hyffsat billig och kommer som byggsats. Löda kan jag.

Behövs externa kretsar för att läsa serieprotokoll? Eller räcker det med en PIC av lämplig modell?

Det jag ska göra är alltså att läsa MTS serieprotokoll, tolka lambdavärdet och generera en analog ut i förhållande till lambdavärdet.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag antar att MTS' utgång är RS232-nivåer och då behöver man en MAX232-krets (finns kloner till mindre pengar, t.ex. ST232).

Det finns PIC utan USART/ESUART, dessa ska du INTE välja (USART är serieporten).

För att generera en analog spänning kan du ta en PWM-utgång som du filtrerar via ett motstånd och en kondensator, behöver du t.ex. 0-10V måste du även trycka dit en op-amp då PIC'en inte kan gå högre än 5V.

Mitt förslag är att du skaffa en PIC med många pinnar, då kan du koppla till ett LCD-teckenmodul om du vill, kanske några DS18S20 för att mäta temperaturer osv. Ser du till att det finns 2 serieportar kan du använda den ena till lambda-grejen och den andra till att prata med PC (logga lambda, temperaturer osv).

Och jag bör kanske nämna att Microchip tillåter att man sampler chip, detta betyder "få gratis smaksprov" och gratis betyder "hem i brevlådan HELT utan kostnad eller krav". Själv har jag samplat några stycken av deras "större" processorer, jag har å andra sidan använd deras produkter i större mängder till andra projekt.

Så ska du sampla ska du välja en version med många pinnar, mycket minne och många funktioner, du kan ju alltid stega ner om det behövs men till labb-ändamål ska man ha i överflöde!

Och ett snabbt ord om programmeringsenheter: undvika Vellerman-grejer! Dom jag har sett schemat på visar tydligt att de har vald ett dåligt design. Bäst är ICSP-enheter, det betyder att man kopplar upp allting som man har tänkt sig och reserverar ett par pinnar till programmeringsenheten, sedan skriver man sitt program och UTAN ATT ÄNDRA NÅGOT bränner man in programmet i kretsen medan det sitter i kretsloppet. Blir det fel/ska man ändra är det bara att upprepa detta, kretsen ska självklart vara av FLASH-typen så den SKA heta PIC16Fxxx eller PIC18Fxxx. PIC16Cxxx är engångsprogrammerbar, undvika den!
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Högst intressant ämne!

Jag har kikat runt lite och funnit ljuset på MicroElektronicas sajt med speciellt deras C-kompilator och dess referenceguide. Inkluderar exempel och kopplingscheman. En bild säjer mer än tusen ord heter det ju och här stämmer det. Jag har sett ljuset. Verkar rätt enkelt att få till en läsning av MTS-protokollet via det serieportslibrary som mikroC har.
En koppling till en LCD-display så är saken biff, behöver ju inte analog ut till PLC'n för detta ju!
:D

Hmm, kan man inte ladda upp filer här på forumet? Jag har specen på MTS-protokollet för den intresserade.

Egentligen borde man kunna få till hela min vacuumstyrning som jag hade tänkt fixa ihop med en PLC via en sån här lösning också. Verkar vara lite begränsat i antal ingångar bara vid en snabb jämförelse. En Millenium 3 PLC har ju 8 ingångar och fyra ut.

P.S Har just beställt en LC-1 från HqTec. Projektet har startat... :)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du kan maila den till mig så kan jag lägga upp den.

joby @ joby . se
Jonas Bylund
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev: Mitt förslag är att du skaffa en PIC med många pinnar, då kan du koppla till ett LCD-teckenmodul om du vill, kanske några DS18S20 för att mäta temperaturer osv. Ser du till att det finns 2 serieportar kan du använda den ena till lambda-grejen och den andra till att prata med PC (logga lambda, temperaturer osv).
Kollade runt lite efter en PIC med dubbla UARTS men hittar ingen!?
Kan nån tipsa? Jag behöver den inte för att i första hand ge en extra port som du föreslår utan faktiskt för att uppfylla protokollets krav där ett device (min PIC med display) läser av data och sen skickar det vidare på en ut-port. Det innebär att jag kan logga med den Logworks programvara som anivision tidigare nämnt via PC på utporten medan min display lugnt visar lambda-värden ostört.
MTS är ett protokoll där man kan koppla in många devices i en kedja.

Såg att det finns mycket PIC-prylar på Kjell&Company som ligger 5 minuter från jobbet :) Så nu ska det handlas.

Fråga 2. Behöver man ett PicStart+ paket? Räcker det inte med programmerare och medföljande labbkort. Exempelvis detta:
PIC-programmerare hos Kjell&Company
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

PICStart+ är "direkt olämplig", det är en "sockel-programmerare" och nu för tiden ska man INTE ta ur kretsen, peta den i programmeringsenheten, blåsa in programmet, ta kretsen ur programmeringsenheten och peta i "projektet" igen.

Nu använder man ISCP vilket PICKit2 (K&C-grejen) just gör. Om du "bytar upp dig" till en PIC18Fxxx processor kan du även använda PICKit2 som ICD vilket betyder In-Circuit Debugger, man kan då programmera, resetta processorn, markera stopp-punkt (om man vill), köra programmet till stopp-punkten eller steg för steg eller bara låta den köra till man manuellt stoppar det, sedan kan man kolla alla variabler osv.

Alltså GREJEN att ha!

Jag har själv en PICKit2, min kollega fick den förra jag hade då han behövde den bättre, på ca: 1 dag hade han löst ett stort problem han hade jobbat med 1½ vecka utan att få ordning på...

Dubbla USART:
PIC18F6310
PIC18F6410
PIC18F8310
PIC18F8410

Det finns många fler (74 st i PIC18F-serien faktisk) men jag specade även 3 PWM-kanaler...

HÄR kan du komma till deras "Parametric search" där man definiera vad man söker och kan sedan se vilka kretsar som uppfyller dessa krav.
Är inte PK!
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jonas Bylund
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan denna nya sensor bli något som alla "vill ha"? sensor

Edit: Nu hoppas jag att det fungerar......
Senast redigerad av Roli den fre 21 nov, 2008 10:54, redigerad totalt 3 gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Umm... Roli, din länk är korrupt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag vet..... får inte länken till den inskannade sidan att fungera.###??!!###

Edit: Nu skall det fungera......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Ah, den har jag läst. Intressant, men inte riktigt klart än som det verkar. Det var faktiskt den artikeln som pånyttfödde mitt intresse i lambda-lösningen och jag hittade då tillbaka till denna tråden och här är jag nu.

Just nu med en LC-1 lambda på posten som jag hoppas kunna hämta ut idag och ett nyinköpt PicKit 2 från Kjelle. Ska bara komplettera med en MAX-232-krets så kan vi nog snart börja labba med en PIC-baserad display! 8) 8)
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

För att återknyta till LC-1 så har jag diskuterat lite med Innovates support och dom säger att analog-out är låst till 0.5 - 1.5 lambda idag, men det är en mjukvaruberoende begränsning som dom tänker ta bort så småningom. Dock vet dom inte när, det kan dröja år i värsta fall. Förmodligen är det en mikrokontroller (mitt antagande) som sitter i LC-1'an som läser lambdavärden och genererar en analog out samt MTS serieprotokoll.

Support säger också att dom inte har testat noggrannheten på lamdavisningen över 1.5, så det kan vara ett aber. Jag tänker mig dock kontrollera det jag läser av mot en Testo som jag får låna, så jag kan ju alltid korrigera om det driver lite. Behöver ju bara ha korrekta värden i spannet 1.5 - 2.0 sisådär.

Så utfallet av mitt projekt kommer alltså (förutsatt att jag lyckas) bli en digital visare (LCD-fönster) för lambda-värden, samt ev lite knappar för att aktivera kalibrering, lysdioder för att se driftstatus på sonden m.m. Displayen kommer att kunna vidarekopplas till andra devices i MTS-kedjan. Exempelvis en Logworks programvara i en PC som kan logga. Den medföljer ju i LC-1 paketet.

Andra displayer för MTS finns ju att köpa från HqTec, men ingen som visar rent lambda-värde.

I förlängningen kommer jag att utröna om det går att använda avläst värde för att moderera fläktstyrningen till pannan. Då har vi en komplett förbränningsoptimering (förutsatt att det lambdavärde man har som börvärde är frammätt med en en riktig rökgasmätning),
Skriv svar