CTC171 + brännare

Skriv svar
Pocca
Prima virke

CTC171 + brännare

Inlägg av Pocca »

Hej!

Är ny medlem på detta eminenta forum och har letat efter passande tråd att ställa mina nybörjarfrågor i men kunde inte hitta nån lämplig. Ville inte kapa en tråd med annat ämne.

Håller på att bygga hus och har kommit över en CTC171 panna från 1978. Pannan är bara körd med elpatron i och keramiken helt orörd. Funderar nu på en pelletsbrännare till den och undrar om ni vet nån bra kombination. Kommer installera solfångare och acktank under sommaren. Nån som har en CTC171 med brännare och kan rekommendera den kombinationen? Har läst råd och Röns test och enligt denna så är Bequem en bra kombination ihop med just min panna?

Tacksam för alla tips. Även tips på inköpsställe med "humanapriser".

Mvh P-O
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
_Rob_
Ungskog

Inlägg av _Rob_ »

Välkommen till forumet.

Jag har en CTC171 från -80 som värmer 280 Kvm hus.

När jag kastade ut oljebrännaren och letade Pelletsbrännare gick jag på Råd&Röns testresultat och valde en BeQuem.
Eftersom jag inte har större erfarenhet av värmepannor eller brännare prioriterade jag följande:
- Verifierad funktion i min CTC171
- Brännare från välkänd tillverkare
- Lokala installatörer av brännaren
- Driftsäkerhet

Priset var inte så viktigt om jag fick in alla ovanstående kriterier och därför föll det sig ganska naturligt att jag valde BeQuem.

Pris med installation, 2m skruv, veckoförråd och efterkontroll hamnade på ca 25.000:-

Kunde få det lite billigare från en rörfirma som låg några mil hemifrån men jag prioriterade ändå lokala firman.
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
Pocca
Prima virke

Inlägg av Pocca »

Tack för svaret och välkomnandet!

Bygger ett hus i din storlek och det kommer vara mycket väl isolerat (vi bygger på lösvirke och jag isolerar allt själv, inget fusk här inte..;-)).

Hur mycket har du i pellets förbrukning per år och var i Sverige bor du (förutsätter att det är där din panna är installerad)?

Nån som kanske kan rekommendera en bra installatör i Stockholmsområdet?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Skriv svar