Sotaren brukar muttra lite över konstruktionen med ett 45 gradigt rör som leder upp röken i skorstenen och jag försökte att förbättra hans sotning senast genom att damsuga lite extra genom dragluckan mellan pannans 45 gradiga rör och skorstenen - lät som jag fick bort ytterligare sot som han missat. Tyckte det var konstigt att damsugarslangen (på askavskiljaren) blev något varm när jag gjorde detta - pannan hade ju varit avstängd 2-3 timmar innan han började sota.
Och nu i helgen gjorde jag en normal underhållssotning av pannan och tänkte att det kan inte skada om jag försöker att dra någon gång med viskan, som man använder till tuberna, men jag lyckades inte att komma åt att sota i röret mot skorstenen. Dvs jag försökte att föra viskan in i röret som lutar 45 grader uppåt när jag stod framför pannan.
Är det någon som har ett tips om hur detta kan göras?
Insåg när jag surfat runt i detta forum att jag missat att sota (även sotaren vad jag sett) det sneda röret som kommer från förbrännarrummet. Är inte hemma på några dagar och är otroligt nyfiken hur detta rör ser ut; dvs är det ett rör eller är det mer en bred kanal och sotar man den med viskan som används till tuberna? Antar att detta "rör" borde vara ganska igensotat efter två års drift...
Sotning thermia
Sotning thermia
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Att din damsugar blev varm låter konstigt... Det ska inte finnas någon glöd där uppe. Jag använder stålborste och den viska som är till tuberna, dock utan "handtaget". Det är trångt och bökigt, jag försöker också komma åt ifrån rökröret.
Röret från förbränningsrummet är en bred kanal. Jag använder inte den viskan som är till tuberna utan jag kör med den andra, och stålborste.
Och om den kanalen inte blivit sotad på två år så ska du nog rusa ner i pannrummet och göra det nu!!
Jag vill inte skrämma dig på något vis... men sota ur den omgående
Röret från förbränningsrummet är en bred kanal. Jag använder inte den viskan som är till tuberna utan jag kör med den andra, och stålborste.
Och om den kanalen inte blivit sotad på två år så ska du nog rusa ner i pannrummet och göra det nu!!

Jag vill inte skrämma dig på något vis... men sota ur den omgående

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Det finns ju en möjlighet att sotaren dragit där fast jag inte sett detta - får väl hopas i alla fall.
Slangen (metall) blev bara lite varm - svårt att uppskatta men det kändes ju en markant skillnad när jag stod där och damsög genom dragluckan.
Men hur långt kommer du in med viskan utan "handtag" det är ju ganska trångt där uppe i alla fall hos oss.
Slangen (metall) blev bara lite varm - svårt att uppskatta men det kändes ju en markant skillnad när jag stod där och damsög genom dragluckan.
Men hur långt kommer du in med viskan utan "handtag" det är ju ganska trångt där uppe i alla fall hos oss.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det behöver inte vara nån katastrof om det inte är sotat i det sneda rörert från förbränningsrummet under 2 år beroende på förbrukningen förstås, Men jag tror nog sotaren varit där ändå..
En kompis kör 3-4 ton pellets mellan sotningarna o då har rökgastempen inte stigit med 50° som det brukar rekomenderas, Nu är iof den rätt väl justerad o det brukar inte vara mycket ljusgrå sot/ludd i tuberna..
Han sotar pannan o rengör brännaren varannan gång han tömmer asklådan för att han inte ids göra det oftare o har förbrukning på 13-14 ton/år..

En kompis kör 3-4 ton pellets mellan sotningarna o då har rökgastempen inte stigit med 50° som det brukar rekomenderas, Nu är iof den rätt väl justerad o det brukar inte vara mycket ljusgrå sot/ludd i tuberna..
Han sotar pannan o rengör brännaren varannan gång han tömmer asklådan för att han inte ids göra det oftare o har förbrukning på 13-14 ton/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Brukar vara med när sotaren sotar hos oss. Tycker det sotas lite olika, men kan inte minnas att jag sett något som tyder på att de skulle sotat det sneda röret. Jag inbillar mig att det borde se lite annorlunda ut än när man sotar tuberna...
Oftast tycker jag sotaren kör skorsstenen och tuberna. Men någon har kollat förbränningsrummet och rengjort förbränningskoppen. Jag vet inte vad som borde vara en standardsotning,,,
Men kommer inte hem förrän till helgen, så det är väl först då som jag kanske kan dra någon slutsats...
Vet inte vad som är mycket eller lite, men jag tror nog att vi har förbrukat under mellan 9-12 pall på drygt två år.
Oftast tycker jag sotaren kör skorsstenen och tuberna. Men någon har kollat förbränningsrummet och rengjort förbränningskoppen. Jag vet inte vad som borde vara en standardsotning,,,
Men kommer inte hem förrän till helgen, så det är väl först då som jag kanske kan dra någon slutsats...
Vet inte vad som är mycket eller lite, men jag tror nog att vi har förbrukat under mellan 9-12 pall på drygt två år.
Nu har jag sotat "snedröret" från förbränningskammaren. Nog var det lite sot där alltid; men det såg inte så farligt ut. Men jag kan aldrig tro att sotaren sotat där de senaste två-tre sotningarna i alla fall för det borde jag verkligen insett. Misstänker att jag är den första som gjort denna sotning på vår panna...