Support Janfire ???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Support Janfire ???

Inlägg av wepe »

Startade denna tråd istället för det som var i föjande
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=77744#77744

NÄÄ tycker inte lösningen är något vidare med
support som Janfire kör med . Enl min mening är
det stor risk för att slutkunden drabbas . Som dom
vill ha det är det Åf som ska stå för support mm.
Icecaps förklaring i ovanst länkande tråd hänger
jag inte med på . Har inte Janfire någon skyldighet
när det gäller sina produkter ?? Är det ett sätt att
köpa sig fria ?? Trots allt menar dom ju på att dom
är stora och brännarna ska ju vara utav högre klass .
Ändå är det nästan omöjligt att få veta något av dom.
Man ska vända sig till Åf enl Janfire . Men min fråga
kvarstår om Åf vägrar att ställa upp på garanti jobb
Vart ska man vända sig då?? Enl vad jag fattar det så
är ju inte någon annan Åf som INTE sålt brännaren till
mig så himla intresserad av att serva min brännare . Nu
har det visserligen löst sig med delar ivarjefall , jobb
jag lagt ner spelar ingen roll , har haft kontakt med
Janfire efter många om och men , så de har skickat
delar och jag fixat det. Men tänk om det hänt någon
som knappt hållt i ett verktyg?? Mina två år jag har
kvar garanti på brännaren vart vänder man sig då ?? Till
Åf som hänvisar till Janfire eller Janfire som hänvisar
till Åf där man köpt den ?? Kvarstår jag är nöjd med
brännaren än så länge , och dom fel som varit är
inget jag bryr mig om . Har varit fel på andra märken
jag haft med , men det har varit betygligt smidigare att
lösa det. Vidare är dom personerna som hjälpt mig på
Janfire varit hyggliga när man väl fått tag på dom . Visst
jag kan väl fatta att man inte kan ringa tillverkaren om
det gäller små saker typ hur man ställer om mmm . Bara
att hoppas dom kanske sållar och kontrollerar sina Åf mer ??
Om det är meningen att dom ska hålla i den biten med garanti
mm. Bara hoppas att brännaren håller , jag vet inte riktigt
vart jag ska vända mig dom 2 år jag har kvar på garantin ..
Så om Janfires lösning med garanti och support passar nog
inte mig så bra . Men det är en himla bra brännare när den
funkar :wink:


Wepe :?: :?:
Senast redigerad av wepe den mån 01 dec, 2008 23:42, redigerad totalt 2 gång.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror det här är ett allmänt problem när ett företag växer. Det kommer in för många led mellan företagsledning och kund. Chefen för varje liten bit ska utmärka sig på något sätt. Nog finns det företag som löst det här problemet men det är svårt.
Återförsäljarna ska ha sin bit och sina provisioner och det bevakar dom på sitt sätt. Tala inte om mer för kunden än vad kunden behöver veta, Annars missar återförsäljarna sina lönsamma servicebesök och sin "kundkontakt".
Rädla att konkurrenter ska uppsnappa ideer, patenter och copyright påverkar också i negativ riktning.

Visst finns det exempel på att företag löst återförsäljarproblemet men då är dom oftast mindre. TB Mini säljs i stort sett bara via särskilda återförsäljare. Detta hindrar inte att en person som köpt en sån brännare begagnad där garantitiden gått ut kan ringa upp Torsbyugnen direkt och få support. Jag blev kopplad direkt till dirren som tog sig an mitt problem när jag var ny på pellets och hade problem med ojämnt drag och missade starter. Fick tips om justering av tändelementet och problemet löstes på 5 minuter.
Med Bionordic är det samma sak. Får man bara tag på dom så är det inget hyshpysh och inga hemligheter. Dom talar om det dom vet om en lösning på ett problem och man känner inte av några mellanled alls.

Hur var det med träteknik? Det var väl också "pang på rödbetan" support och inga väntetider och osäkerhet när det gällde support på PellEco:n.

Har du någon erfarenhet av support på din KMP brännare? Kenny:s ybersupport är ju rätt berömd där vad jag förstår.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Jodå Träteknik ligger som nr1 när det gäller pelletsbrännare och support .
Ringde till o med upp ibland och undrade hur det gick . Var det något
man behövde kom en bil dagen därpå . Iwabo bra där med , var det
några grejer som gick sönder under garanti tiden , kom nya grejer
inom kort tid . Tog kontakt med nuvarande ägare , ville ha lite
kopplings schema till en gammal Iwabo , kom ett mail efter
en stund med det jag ville veta . Vad beträffar KMP har jag inte
pratat med personen ifråga , men fått svar på dom frågor jag
ville ha , bara sa mitt ärende och blev vidare kopplad till en som
jag inte kom ihåg namnet på , men som visste om vad det handlade
om . Några som oxå är suveräna är det NIBE , såg en beg l/v
värmepump på blocket , ringde upp , blev kopplad till en som kände
till dom pumparna , fick fakta och vad han tyckte om den pumpen.
Var förstås en utav Nibes . Samma med deras övriga produkter
alltid trevliga hjälpsamma , behöver man någon del så kommer det
på några dagar . Så Janfires agerande är helt främmande för mig.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Min Åf bestämde sig för att lägga ned, varvid jag helt enkelt ringde en annan och fick tändspiralen bytt på garantin när den pajade. Det är ju trots allt så att om ett problem uppstår under garantitiden så skickar Åf räkningen direkt till Janfire men om det uppstår efter garantitiden skickar de räkningen till slutkunden. Oavsett vilket så får Åf alltså fullt betalt för det jobb de gör.

Förstår inte hur det kan finnas en enda Åf som inte gladeligen skaffar sig en ny kund, kan väl inte spela roll om Janfire eller slutkunden betalar?
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har ringt några men inte fått någon som varit speciellt intresserad .
Vidare tror jag det är 4-5 mil till närmsta Åf , det kanske spelar
in ??? Tycker väl Janfire kunde kontakta någon som var villig
att ställa upp , när jag pratade med dom . Visst jag kan åka
med brännaren till någon Åf , men kanske inte så bra om man
vill kolla upp ihop med pannan ?? Tycker inte Nh är rätt namn
inte på min brännare i varjefall . Skrapan låser sig , sedan för
den ett himla liv när den skrapar , gnisslar och låter så det hörs
till övervåningen .Fick tipset att duscha på lite vatten på rostret när jag
gjorde rent pannan av Janfire , men det blev inte mycket bättre.
Nu gör jag brännaren ren då o då , för att slippa ljudet . Vet inte
om det ska vara sånt oljud . Fläkten fick jag byta , kommer
felmeddelande på den nya med men inte lika ofta . Har plockat
ner askskrapan när den slutade funka precis strax efter jag köpt den
Visade sig att kontakten inte var riktigt instucken i boxen efter många
om och men . En tätningslist hade åkt ur vid plåten under internskruven
som bromsade upp pelletsen . Allt gjort efter samtal med Janfire , vill
inte skruva med det utan höra först . Så No Hands är nog inte något
passande namn på min brännare . Har inte varit otrevlig mot varken
Åf eller Janfire . Men tycker väl dom borde vara mer intresserade än
så ??? Brännaren köpte jag för c:a 1 år sedan . den har gått max
10 månader

Wepe




Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej wepe!
Kan hålla med dig att du blivit minst sagt illa bemött. Man ska inte bollas fram och åter utan det ska flyta på utan massa trams.

Men jag vet att ett problem som kan orsaka detta och observera att det kanske inte gäller alla producenter och ÅF/installatörer.

Exempel: Med brännaren eller produkten följer ett installationsprotokoll med produkten som skall skickas in till producenten av återförsäljaren. Många struntar i att skicka in detta och då blir det återförsäljaren som får stå för garantikostnaden när dom inte fullföljt en korrekt installation ute vid kunden. Då undviker man kunden för att slippa kostnaden.

Men det finns även återförsäljare som sköter dessa ting, men här är det tvärt om så att det är producenten av produkten som inte betalar återförsäljaren, därav struntar återförsäljarna till slut att åtgärda felen ute vid kunden då dessa inte får betalt och får stå och jobba gratis.

Tråkigt, men i många fall ser verkligheten ut som detta.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Jodå vet vad du menar . Kan dra hela historien , ville ha en NH verkade vettig brännare , som passade dom planer jag har framöver . Ringde Janfire ville veta hur den skulle funka i min panna , dom hänvisade till
Af , ringde olika fick många konstiga svar . Tänkte får väl avvakta , fick
efter många om och men prata med en på Janfire , jodå funkade bra till
mina grejer .Fick sedan tag på denna Åf som jag köpte den av , frågade
lite , VILKEN brännare sa han , efter att de fixat till det här med askskrapan
är det inga problem . Vidare frågade han hur jag tänkte betala den , kontant sa jag , men vill ha kvitto och alla papper installation värde mm
Sedan körde jag med lite olika brännare innan jag körde igång med Nh,n .
Gick ett tag , sedan när jag hade askat ur kom det problem askskrapa ,
Ringde upp Åf säljaren fick olika tips , jag påpekade att jag vill inte skruva
med den om det skulle bli problem med garantin då ?? Inga problem sa han , så testade olika grejer , inget funkade . Tror jag sa att jag kunde komma till honom så han kollade den , jag ringer Janfire sa han så får de skicka en ny box till dig , det fixar du ju slälv , ska fixa till så du får ersättning för arbetet . Tänkte efter samtalet konstigt att det kom efter att
jag tagit bort brännaren . Kollade upp kablarna , allt verkade ok , kände
på anslutningarna , då lossnade kontakten från boxen till asksraps motorn , den var inte instucken så den var låst , fick böja till stiften lite
så det gick att få fast den riktigt , ringde upp honom och sa som det var,
så inte Janfire skickade en ny box . Sedan gick det ett tag , var nere i pannrummet , tyckte det var konstigt att internskruven matade på , men
ibland kom det knappt något sedan kunde det komma mycket . Plockade
bort kåpan , såg något som såg ut som ett band som låg och bromsade ,
pratade med Åf igen tog ett foto , han kontaktade Janfire . Visade sig vara
en tätningslist som satt under plåten till internskruven . Frågade igen hur
det skulle lösas , sa att jag kunde fixa det själv bara det var ok med Janfire . Samma visa igen att det skulle han fixa till så jag fick ersättning
för tid o arbetete . Vilket naturligtvis inte blev något av . Tror nästa problem var fläkten , då föreslog han lösningar som inte jag kunde fatta .
Ringde upp Janfire förklarade mitt problem , först ville dom inte koppla mig till någon utan hänvisade till Åf där jag köpt den . Fick efter många
om och men prata med som var ansvarig inom service , han sa att jag
skulle kontakta Åf så fläkten blev bytt , talade om strulet som varit + att
Åf inte verkade villig att ställa upp , ring honom igen , sa då att jag kan
inte hålla på att ringa och han menar på att det var en bugg i programvaran , sa att då fick han prata med Åf , vidare ville jag veta
varför jag inte hade fått något papper på att brännaren var registrerad,
som det stod bruksanvisningen . Efter en stund ringde Åf upp och undrade
Om han kunde få en kopia av mig , på papperen jag fick när köpte den. Han kunde tyvärr inte hitta sina ?? Skickade det , fick en fläkt från Janfire bytte den själv . Kom en bekräftelse från Janfire . Nästa problem askskrapa . Ringde Åf , som svarade att han orkade inte med att hålla
med dom där brännarna , det fick jag vända mig till Janfire om . Sa att
då ringer jag och säger det du sa , visst blev svaret . Sedan samma
visa himla krångel komma fram , vänd dig till Åf där du köpt den .
Ändå har de kvar sådana Åf ??? Fick ett tips om en som skulle vara
duktig , men tror jag har närmare 20 mil t o r . Så det får vara till den
stannar helt . Tycker trots allt om brännaren , passar mig , som helst
vill ha matning med internförråd + en display som talar om vad den
sysslar med + ev fel . Är det bara jag som har otur , fattar i vilket fall
som helst inte Janfires Agerande . Ber om ursäkt att det blev långt :roll:
Har INTE begärt någon ersättning , det var Åf som sa , det spelar ingen
roll , men det kunde vara kul att ha en brännare som gjorde skäl för
namnet No Hands . Alla papper är inskickade plus att jag fått bekräftelse
från Janfire att dom har registrerat brännaren + Att om jag är nöjd ska
jag berätta det för mina vänner . Om jag är missnöjd ska jag kontakta
dom omgående :roll: :roll:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tja, wepe det var en lång historia. Hoppas det kommer att fungera nu för det är ingen dålig brännare, men ibland kan man få måndagsexemplar.

I många fall är det också återförsäljare som inte har kunskapen med pelletsbrännare utan tog till sig dom när det var högkonjuktur på att sälja dessa. Nu när värmepumparna är billiga och enkla att installera så gör man hellre detta. Då slipper man onödig service eftersom man inte haft kunskapen att installera rätt, och det medför merjobb, och högre kostnader på grund av deras okunskap och slarv med garantipapper, rökgasjusteringar, om dom alls haft ett instrument. Vissa vet inte ens hur en pelletsskruv fungerar.Det är tråkigt för det drabbar alltid kunden i slutändan. Jag tycker det är producenten som borde greppa tag i problemet och se över deras återförsäljarregister. I ett sådant här fall som ditt borde Janfire direkt själva skickat en servicekille till dig som rättat till alla fel. Avståndet skulle dom ha fått ersätta en annan ÅF med själva om dom är rädda om kunderna.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hejsan igen

Kommer lite uppdatering , ska inte bli så långt . Har kollat runt lite , det är inga problem att anlita andra Åf , ringde Håkans Pellets Sävsjö .
Inga problem , men han höll med om att det var dålig stil av Åf där jag
köpt den . Han kommer på torsdag och ska kolla upp den :D Så antingen
har jag missupfattat Janfire eller dom har inte varit tydliga att förklara hur
det funkar :roll:Men har även ringt Åf som inte varit intresserade om inte dom
har sålt brännaren Spelar ingen roll det är inget ställe man ringer till med glädje , kontakta återförsäljaren , innan man knappt pratat färdigt .Har
man väl kommit fram till rätt personer , så har det inte varit några större
problem . Får hoppas att det fixar till sig .


Mvh

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

:D Har en tyst NH , Håkan var här idag , där var det SERVICE .
Fläkten byttes igen , frågade om jag hade monterat något fel.
Nää sa han , inget som var fel . Tyckte båda att det var konstigt
att det var fel på två fläktar , men sa han vi byter den och ser vad
som händer . Jodå när han startade den , har aldrig gått så tyst .
Vidare plockade han bort askskrapan , grejade o fixade , efter ett
tag tyst där med . Bara att hoppas Janfire uppskattar sådana ÅF ,
jag är helnöjd , mycket trevlig person tog allt lugnt och kollade
flera gånger så det funkade . Blir det problem är det bara att du
hör av dig sa han . Hoppas det är löst nu . Kan ju gå förbi pannrummet
utan att vara rädd för att möta brännaren i dörröppningen . Vad jag
tycker om Janfires support kvarstår . Som Karla 1 skrev ovan , dom
borde kontaktat någon från första början som kollade , tex Håkan han är väl den närmaste ÅF
och frågat om han kunde kollat upp problemet , redan i början av den
här historian . Vidare kolla upp sina ÅF mera hur vissa saker sköts .
Vore dom som Håkan verkar vara , hade jag varit nöjd , plus haft en
brännare som jag varit mycket nöjd med , nu när jag vet hur det ska
låta om den

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Måste bara skriva av mig lite , är glad för brännaren nu , tack vare
Håkan . Men är samtidigt så rent ut FÖRBANNAD på Janfire , ursäkta
uttrycket inga ord jag använder i vanliga fall . Har haft brännaren i
ett år , har haft kontakt med Janfire tyckte det lät mycket om brännaren
Men har inte haft något att jämföra med , tänkte själv att det var jag som
hade mera krav än vad som var befogat . Så fort garantin har gått ut
ska brännaren målas om , ifall jag har den kvar , kommer säkert köpa
fler brännare , och om någon undrar , så även Håkan som tyckte det
var intressant att få se anläggningen , vidare undrade om jag testade
brännare privat ? Detta med pellets är mer som en hobby för mig , tycker
det intressant och kul . Har kört tror det är sex stycken brännare nu .
Får även tacka Eldkraft som förklarade hur det funkade med Janfires
garanti ärende . Vidare lycka till med jänkarna Janfire , blir nog tufft med
den attityden där . Kommer även kolla med Håkan så han får betalt
från Janfire , kommer hänvisa om någon är intresserad av ovanst märke
beror vad dom bor till firmorna som nämnts innan , vidare hur det funkar
med producenten . Som jag kan ge ett tips till , sätt in en telefonsvarare
istället , så sparar ni in lite , som hänvisar till duktiga ÅF .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar