Loggning acktankar,Försluster i ett ved system?
Jag har en givare som jag döpt till"Mobil"
Den har 50 m kabel så jag kan mäta lite udda grejjer när andan faller på.
Jordkällaren, skorstenstoppen, kallras från tilluftventiler, gäststugan, kylskåpet, olika platser i värmesystemet, poolen, osv.
Den är ansluten med en vanlig stickkontakt så om man behöver längre kabel så funkar en vanlig skarvsladd.
Man kommer alltid på nya ställen där man tillfälligt vill mäta/logga tempen.
MVH/Rayyan
Den har 50 m kabel så jag kan mäta lite udda grejjer när andan faller på.
Jordkällaren, skorstenstoppen, kallras från tilluftventiler, gäststugan, kylskåpet, olika platser i värmesystemet, poolen, osv.
Den är ansluten med en vanlig stickkontakt så om man behöver längre kabel så funkar en vanlig skarvsladd.
Man kommer alltid på nya ställen där man tillfälligt vill mäta/logga tempen.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- Pannrumstomte!
Honan sitter på givarkabeln och hanen på 10 cm lång kabel från kopplingslåda med en etikett som talar om vad kontakten är till för.
Risken finns att någon ändå kopplar ström till den om denne "någon" är väldigt kreativ, men jag har bedömt risken som försvinnande liten.
Jag har inte testat men gissar att jordfelsbrytaren löser om man provar. Dessutom så kommer interfacet och ev datorn att haverera men personrisken (som är det väsentliga) är minimal.
MVH/Rayyan
Risken finns att någon ändå kopplar ström till den om denne "någon" är väldigt kreativ, men jag har bedömt risken som försvinnande liten.
Jag har inte testat men gissar att jordfelsbrytaren löser om man provar. Dessutom så kommer interfacet och ev datorn att haverera men personrisken (som är det väsentliga) är minimal.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Hmm många givare blir det.
Jaja bättre att köpa många nu än att sakna givare sen.
Programvaran till denna loggnings utrustning på energibutiken går den även att använda under linux?
Jag har nämligen en gammal dator som har fått fungera som nas på slutet det skulle vara perfekt att även använda den till detta så jag slipper en extra dator.
Jaja bättre att köpa många nu än att sakna givare sen.
Programvaran till denna loggnings utrustning på energibutiken går den även att använda under linux?
Jag har nämligen en gammal dator som har fått fungera som nas på slutet det skulle vara perfekt att även använda den till detta så jag slipper en extra dator.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Prima virke
Jag är iaf. av den uppfattningen att när man eldar med ved så känns det inte som att man kan göra på så många olika sätt. Har man kopplat sina tankar och laddautomatik till sin panna på korrekt sätt och allting fungerar som det ska, så känns det som fel anläggning att jaga watt på.Rayyan skrev:
Din inställning till det här med ved/pellets/sol/berg/luft/energi harmonerar inte riktigt i forumet.
MVH/Rayyan
Självklart kan man anstränga sig lite om man eldar med olja eller pellets där varje kWh kostar mellan 50 öre till över en krona.
Min anläggning har kostat lite styvt 80' och jag eldar med ved som på sin höjd kostar 5öre per kWh. Om jag kan elda på något annat sätt så jag kanske får ut 5% mer effekt ur veden så innebär det i reda pengar typ 30:-/år. Känns som en struntsumma sett till investeringskostnaden.
Men okej, ser man det som en hobby så kanske det får kosta för att ha koll. Själv ser jag det som en ekonomisk investering för att över huvud taget ha råd att bo. Jag körde med elpatron tidigare i år (och sedan några år tillbaka) men det känns löjligt att betala 140öre/kWh för elen samtidigt som den bara kostar några ören att producera och Fortums VD plockar ut 30 mille i årslön

Edit: Justerat enheter, när vi använder standardiserade enheter så försök att använda rätt beteckningar. För "effekt" är enheten kW och för "energi" är den kWh. / Roli moderator
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
-
- Pannrumshärskare!
Jag såg att Rickard på värmepumps forumet hade släppt en bild på den kommande loggern
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=2732.90
Jag vill själv ha en logger fast det räcker nog med ett par få givare till mig.
Ack top.framledning.utetemp.inomhustemp. Sen vore det roligt att logga el mätaren från S0 porten på elmätaren.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=2732.90
Jag vill själv ha en logger fast det räcker nog med ett par få givare till mig.
Ack top.framledning.utetemp.inomhustemp. Sen vore det roligt att logga el mätaren från S0 porten på elmätaren.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
Det lär den inte göra, för det blir ju en normal last. Har du tur går säkringen innan datorn exploderar i nyllet på dig.Rayyan skrev:Jag har inte testat men gissar att jordfelsbrytaren löser om man provar.
Det finns gott om olika sorters kontaktdon som man kan använda till sånt som inte är tänkt att anslutas till ett riktigt eluttag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumstomte!
Man kan ju se saker på många olika sätt.Tompamannen skrev: Jag är iaf. av den uppfattningen att när man eldar med ved så känns det inte som att man kan göra på så många olika sätt. Har man kopplat sina tankar och laddautomatik till sin panna på korrekt sätt och allting fungerar som det ska, så känns det som fel anläggning att jaga watt på.
Självklart kan man anstränga sig lite om man eldar med olja eller pellets där varje kw kostar mellan 50 öre till över en krona.
Min anläggning har kostat lite styvt 80' och jag eldar med ved som på sin höjd kostar 5öre per kw. Om jag kan elda på något annat sätt så jag kanske får ut 5% mer effekt ur veden så innebär det i reda pengar typ 30:-/år. Känns som en struntsumma sett till investeringskostnaden.
Men okej, ser man det som en hobby så kanske det får kosta för att ha koll. Själv ser jag det som en ekonomisk investering för att över huvud taget ha råd att bo. Jag körde med elpatron tidigare i år (och sedan några år tillbaka) men det känns löjligt att betala 140öre/kw för elen samtidigt som den bara kostar några ören att producera och Fortums VD plockar ut 30 mille i årslön
Med samma bränsle pris som dig så skulle jag spara smått fantastiska 63,50kr på en systemverkningsgrads ökning på 5%

Jag har läst att det inte är ovanligt att en viadrus panna håller i 40år så 40*63,50kr= 2540kr-995kr loggnigsutrustning =1545kr
Så om 40år då bjuder jag på fest för alla sköna slantar jag tjänat in på loggningen

Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumstomte!
Hur får man veden för 5öre/kWh?
Även om man har egen skog och träden växer (alltid)på huggarbacken så har jag svårt att se att varje kWh endast kostar 5 öre.
Då ska du eventuellt ha en vildhäst som stövar fritt men hjälper dig att plocka träd i skogen om du måste hämta träden, och såga och klyva allt för handkraft.
Mer realistiskt är att ta med kostnader som:
Avskrivning vedklyv, motorsåg, driftskostn motorsåg, driftskostnad vedklyv, transport medel och service av dessa, skyddskläder m.m. som hör till vedhantering.
Den som har en uträkning på detta får gärna lägga upp den här och jag kommer att bli mycket förvånad om priset för en kWh blir 5 öre.
Bortser man från dessa utgifter betyder det att man får veden fälld, huggen, torkad och hemtransporterad för ca50:-/kbm vid ett pris om 5öre/kWh.
Ett absolut bästa pris för ved idag köpt huggen o klar ligger väl nånstans runt 3-400:-/kbm(1000kWh)(om man bor bra till) vilket ger ca 30-40öre/kWh.
Och i det här läget blir Kricken´s besparing 444:50/år x 40 = 17780:-.
Kricken du kan räkna med att jag kommer på festen
Även om man har egen skog och träden växer (alltid)på huggarbacken så har jag svårt att se att varje kWh endast kostar 5 öre.
Då ska du eventuellt ha en vildhäst som stövar fritt men hjälper dig att plocka träd i skogen om du måste hämta träden, och såga och klyva allt för handkraft.
Mer realistiskt är att ta med kostnader som:
Avskrivning vedklyv, motorsåg, driftskostn motorsåg, driftskostnad vedklyv, transport medel och service av dessa, skyddskläder m.m. som hör till vedhantering.
Den som har en uträkning på detta får gärna lägga upp den här och jag kommer att bli mycket förvånad om priset för en kWh blir 5 öre.
Bortser man från dessa utgifter betyder det att man får veden fälld, huggen, torkad och hemtransporterad för ca50:-/kbm vid ett pris om 5öre/kWh.
Ett absolut bästa pris för ved idag köpt huggen o klar ligger väl nånstans runt 3-400:-/kbm(1000kWh)(om man bor bra till) vilket ger ca 30-40öre/kWh.
Och i det här läget blir Kricken´s besparing 444:50/år x 40 = 17780:-.
Kricken du kan räkna med att jag kommer på festen

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
Jag är kanske lite orealistisk när jag skriver som jag gör.
Själv har jag nämligen motiverat en Polaris 500 x2, timmervagn, vinsch, eget pannhus med parkering för fyrhjuling, 22tons bala agri vedklyv, ett par motorsågar, huggarbyxor av högsta klass mm. Sammanlagt har jag nog lagt ner över 300 000:- på att få billig värme (inkl solpaneler,panna,tankar ja alltihop). Nu kan man ju använda vissa saker till annat men ändå.
Om min anläggning skulle hålla i 20 år(30 MWh/år) utan att jag behöver lägga till 1krona i service och underhåll, och får allt timmer gratis. Då kostar min kWh 50öre + svett, tårar(vissa ryggskott) och en massa härlig kondition.
Jag kommer aldrig att kunna räkna hem detta under min livstid men det har gett mig något annat.......
Ett oberoende av uppvärmningspriser och en livsstil, för att inte tala om lärorik o kul hobby.
Om jag däremot jämför med att få elräkningar varje månad så slipper jag numera ca 30 000:-/år(räknat på 1 krona/kWh). Och med stigande elpriser bör denna investering ha återbetalat sig på 6-10 år. Tar jag bort den skojiga maskinen så räknar jag hem allt på 3-6år.
Sen en fråga vad tycker ni är rimligt att räkna på kostnad per kWh?
Jag har kollat runt lite med polare och jag tycker att 1,50/kWh verkar vara mer rätt idag.
Själv har jag nämligen motiverat en Polaris 500 x2, timmervagn, vinsch, eget pannhus med parkering för fyrhjuling, 22tons bala agri vedklyv, ett par motorsågar, huggarbyxor av högsta klass mm. Sammanlagt har jag nog lagt ner över 300 000:- på att få billig värme (inkl solpaneler,panna,tankar ja alltihop). Nu kan man ju använda vissa saker till annat men ändå.
Om min anläggning skulle hålla i 20 år(30 MWh/år) utan att jag behöver lägga till 1krona i service och underhåll, och får allt timmer gratis. Då kostar min kWh 50öre + svett, tårar(vissa ryggskott) och en massa härlig kondition.
Jag kommer aldrig att kunna räkna hem detta under min livstid men det har gett mig något annat.......
Ett oberoende av uppvärmningspriser och en livsstil, för att inte tala om lärorik o kul hobby.
Om jag däremot jämför med att få elräkningar varje månad så slipper jag numera ca 30 000:-/år(räknat på 1 krona/kWh). Och med stigande elpriser bör denna investering ha återbetalat sig på 6-10 år. Tar jag bort den skojiga maskinen så räknar jag hem allt på 3-6år.
Sen en fråga vad tycker ni är rimligt att räkna på kostnad per kWh?
Jag har kollat runt lite med polare och jag tycker att 1,50/kWh verkar vara mer rätt idag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år