Bulkanslutning!

Skriv svar
Johan.H
Ungskog

Bulkanslutning!

Inlägg av Johan.H »

Hej allihopa!

Det här är mitt första inlägg på detta forum. Anledningen till att jag gått med i detta forum är att jag har blivit med hus. :D
Som ni ser i min profil så har jag inte börjat att elda pellets än. Jag har planerat att börja med att veckoförråd och senare när jag har kapat ner oljetanken så ska det bli ett bulkförråd. Jag kommer även använda mellan förrådet när bulkförrådet är i drift (dvs 2st skruvar)

Nu till frågan:
Jag skall bygga ett bulkförråd som är långsmalt ca (240x150x220cm) och skall ha bulkanslutningen på en kortsida, tanken var att ha en rak anslutning vilket är mest optimalt.
Men jag fick en 90 graders anslutning av grannen vilket jag kan montera längs med husväggen. Men skall jag offra mig på att köpa en rak anslutning bara för att slippa slitaget på pelletsen som blir med en böjd anslutning?
Och till frågan hör att jag kommer att behöva ca 25 meter slang från bulkbilen, ovasett vad jag kommer att välja för anslutning.

Jag vill ha både åsikter och tankar om berörd fråga, och självklart svar om någon vet.

Mvh J
Villa 99+99m2 källare.
Pellux 200 och en Iwabo S2.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Använde i dag ca. 20 meter slang totalt vid fyllning av nytt bulkförråd hos kund. Det gick bra. Slangen blev lagt så att den gav en lång radius 90 grader på stosanslutning som är rak.
Tror inte det pellets tar skada av transporten men mer när den träffar väggen inne i förrådet. Man måste använda en gummimatta eller liknande i enden av förrådet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har ett långsmalt förråd i ungefär de mått du beskriver.
Bulkkopplingen sitter på långsidan, och gör sedan en 90° böj inne i själva förrådet, i ena änden. Dubbla dämpmattor. Trots det mycket spån (som jag dränerar ur matarskruven).

Böjen är en riktig MAFA-böj, och jag tror inte den påverkar kvalitén särskilt mycket. Tyvärr krävs det cirka 25 meters slanglängd vid påfyllning även hos oss, och jag tror den stora boven är där. Jag planerar att försöka få tag på ett par släta rör, för att se om det påverkar kvalitén.

Sedan lever jag ju i tron att bulkpellets alltid kommer att ha mer spån än säckad dito.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Din sista mening är "väldigt rätt". Just nu provar jag med att köra "säckpellets" trots mitt bulkförråd.
Den bulkpellets som jag köpte i våras innehöll i mina två prover mellan 5,3 och 7,2 viktsprocent finmaterial (om jag minns rätt), så den blev det retur på...... Det kom en sugbil på en lördag och chauffören fick jobba strax över 2 timmar (med assistans av mig) för att tömma förrådet.......

Nu kör jag med säckad pellets från Byggmax och brännaren går efter bytet mycket bättre, den fick problem med den höga halten finmaterial. Det blir mindre aska i pannan, vakuumsystemet kräver mindre översyn (filterrengörning) mm. Så just nu är det mesta bara positivt, förutom då den extra arbetsinsatts som krävs för att handla, lagerhålla och fylla på pelletsen från säck in i förrådet. Men det får hamna på "gymkontot" för sitter man hela dagarna framför en dator så behöver man röra på sig så det kanske inte bara är negativt att bära säckad pellets.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johan.H
Ungskog

Inlägg av Johan.H »

Tackar för svaren!
Alltså så har troligen en böj ingen sexuell betydelse när det gäller fyllning.

Roli: Hur kan man ta reda på hur mycket finfraktion pelletsen innehåller?
Och var går gränsen för att häva köpet.
Villa 99+99m2 källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kravet enligt standard är att bulkpellets inte får innehålla större andel av finmaterial än 4 vikt%, för säckar gäller 1,5 vikt%. Denna information brukar stå på försäljarnas hemsidor eller hos PIR (pelletsindustrins riksförbund).

När det gäller "mätning" så skall man ta 6 st slumpvisa prover som vägs, tumlas och sedan vägs igen. Exakt vad som menas med tumllas vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till svensk standard SS 18 71 80.

Själv vägde jag mina prov sedan "silade" jag provet genom ett finmaskigt nät och vägde det som blev kvar. Differansen får då inte vara större än 4 vikt% när det gäller bulkpellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johan.H
Ungskog

Inlägg av Johan.H »

Roli: En fråga till, hur mycket pellets vägde du i varje prov (Kg) ?
Pratar vi om 5kg eller 20kg....eller vad?

/J
Villa 99+99m2 källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag fyllde en 2 liters glassbytta från skruven. Detta vägde, silade och sedan vägde igen. Vikten låg omkring 1,2 kg om jag inte minns fel. Detta gjorde jag vid två olika tillfällen, skall väl egentligen vara minst 6 prov enligt vad som står på PIR:s hemsida men det var det ingen som krävde.

Återförsäljaren tog inga egna prover utan litade på mina siffror.

Chauffören som hämtade pelletsen kommenterade den som "riktigt dålig pellets med väldigt mycket finmaterial" och tyckte att återförsäljaren skulle bjuda på de kilo som jag redan hade eldat upp. Men så blev det inte, utan jag fick betala för mellanskillnaden.... var kanske för snäll där....... :roll:
Moderator
Johan.H
Ungskog

Inlägg av Johan.H »

Tack Roli, och alla andra för svaren.

/J
Villa 99+99m2 källare.
Skriv svar