EGOR V-25 MANUAL?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Eldflugan
Entusiast!

EGOR V-25 MANUAL?

Inlägg av Eldflugan »

Skulle behöva hitta en manual till denna panna har forskat lite kom fram till att CTC tillverka den senare med keramisk insats detta är den gammla blå
Någon som vet?
Mvh Eldflugan :?:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
spaedgris
Späd planta

Inlägg av spaedgris »

Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Just det .. CTC har jag hittat men ingen till Egor det är lite som skiljer på dom
Mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Den enda skillnaden mellan dessa två pannor är att Ctc har minskat vatten volymen mellan Egor V-25 som har 380 Liter. Ctc v-25 har 265 Liter. Egor V-25 saknar keramik. Ctc-V 25 är försedd med keramik.
Keramiken från Ctc V-25 passar i Egor V-25

Verkningsgraden är på Egor V-25 ca: 60 % utan keramik.

För övrigt kan man använda samma manual.

Vp.......
spaedgris
Späd planta

Inlägg av spaedgris »

Vattenvolymen är densamma i båda pannorna, har en Egor v25 själv. Volymen är 265 liter + 115 liter i förrådsberedaren, alltså totalt 380 liter.

CTC v25 finns i två varianter, FG och FK. FG är den med gjutjärnsroster, alltså lika som på Egor V25. FK är den med keramik och omvänd förbränning.
Det enda som skiljer CTC v25 FG från Egor V25 är att CTC:an även har ett bakre förbigångsspjäll samt att sekundärluftsöppningen sitter på kortsidan istället för två stycken på långsidan. Handhavandet är detsamma som för Egorn, så allt som står i manualen för CTC:n stämmer också för Egorn.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vet vad du menar . Du kanske har en senare modell av Egor där bromsrören följde med, som man lägger in i tubena för att bromsa rökgasflödet. Eller så har du den modell av Egor som har två st skruvar på luckan som sitter överst till tubena. Du kanske inte har den första modellen med gångjärn :?:

Jag brukar fixa defekta is borrar som jag brukar ge som råd att lägga in i tubena på dessa pannor :wink: Alla som har gjort detta är helt nöjda :lol:

Vp..
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Okej nu börjar det ljusna... min egor har bar en spak det är spjället för ilägg saknar spjället som ska användas vid uppstart.
I övrigt verkar det vara samma panna tackar för hjälpen ska se om vi har några isborrar på lager
mvh Eldflugan
spaedgris
Späd planta

Inlägg av spaedgris »

Till Vedprofilen:
Jag har den modellen med gångjärn på luckan till tuberna. Har stoppat in bitar av korrugerad takplåt som turbulatorer. Jag har tänkt att turbulatorer av isborrstyp borde fungera ännu bättre, men dom verkade för jobbiga att bygga. Men jag kom aldrig att tänka på att använda begagnade isborrar, då slipper man ju jobbet med att bygga dom själv! Ska höra mig omkring om det går att få tag på såna någonstans.

Just nu håller jag på att prova olika modeller av keramikinsatser till pannan. Tycker att det va för dyrt att köpa den färdiga insatsen så jag provar mig fram med eldfast tegel och en slags eldfast betong som dom hade på bygghandeln.
Jag har inte vägt vedinlägg och loggat temperaturerna och sånt, så jag vet inte hur mycket jag tjänat på verkningsgraden. Men det blir mycket mindre aska nu än förr, så det borde ju betyda att veden förbränns bättre.
Det mest irriterande är att det brinner uppåt i vedmagasinet. De blir liksom ett hål när elden äter sig uppåt. Så man måste in i pannrummet ganska ofta och peta ner veden ovanför hålet. Man skulle ju vilja att veden rasar ned mot hålet i keramiken så att man kunde ladda magasinbet fullt och sen kolla på Tv i nån timme innan det var dags att fylla på mer ved.

Nu tjuvar jag lite på den här tråden, men om någon vet hur man ska bli kvitt dom här hålen eller hängningarna eller vad man ska kalla det, så får ni gärna ge mig lite tips.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Om det är själva utformningen på min keramik som gör det, eller om det är mängden primär och sekundär-luft som påverkar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Du kan kolla in denna info http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... teknik.PDF

Den är utlagd på forumet tidigare men du kanske har missat den.

Vp..
Skriv svar