hej allesammans!
vill bara säga att utan detta forum så hade jag varit en av de människor som hade kört med bergvärme och vart fattig .. men iaf tack för all hjälp genom åren.
nu till frågan.
Huset vi har är skapligt stort , så pass att vi nu hyr ut övervåningen på 65m2 till en äldre dam. och i fram tills nu så har det flutit på skapligt med värme och varmvatten för alla , dvs att hålla 60grader för jämnan.
nu ska jag ner till huvudstaden och jobba sen till östersund. och under den tiden så kanske det är lite taskigt att säga åt henne att elda. iaf så har jag funderat lite , jag har en elpatron på 6kw i botten på tank 1 ( har 3* 950L ) är det värt att sätta in en luft/vatten pump eller en pellets lösning ? eller stänga av 2 tankar och köra elen på 1 tank? det känns dyrt hur än jag vänder och vrider på det.
nån som har något förslag man kan filura på?
/dan
tillskottsvärme??
tillskottsvärme??
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Re: tillskottsvärme??
Hej Pyrropyrro skrev:
Huset vi har är skapligt stort , så pass att vi nu hyr ut övervåningen på 65m2 till en äldre dam.
/dan
Varför kan inte dom övriga i "vi" elda? Träning ger färdighet.
Har du frågat den äldre damen? Som sagt det finns många som gillar att elda.
Tonvikten ligger alltså på att försöka att inte installera något extra, men utifall du ändå vill göra något hade jag kört på att stänga av tank 2 & 3 och kört på elpatron. Om du själv förstås inte tycker att det är skönt att slippa vedarbetet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
hehe , den andra delen av vi tycker att det är kul att elda också , men den delen följer också med med bort , så det blir till att köpa wiskey åt svärgubben och prata snällt ,
/tack
/tack
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.