24 v termostat till pelletskamin

Skriv svar
kaima
Frö

24 v termostat till pelletskamin

Inlägg av kaima »

Är det någon som har tips om var man kan finna en termostat till min lövhult pelletskamin? Enligt handboken kan man använda vilken 24 v termostat som helst - men var finner man såna grejor? Det vore dessutom ännu bättre om termostaten kombinerats med ett tidur.

:?:
burn baby burn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett alldeles vanligt termostat borde ju klara av 24V om det klarar av 230V så svaret på var man hittar det är: lite varstans.

Kan heta "rumstermostat", hittade DENNA och DETTA STÄLLE på en snabb googling.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kaima
Frö

snabbt svar

Inlägg av kaima »

tack för snabbt svar! Jag har kollat ett par av termostaterna och det finns modeller med timer. Dock sägs att driftspänningen är 240 v. Kan det fungera även med 24v, timer och allt??
burn baby burn
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kolla vad du ska ha för termostat till kaminen.

Dom termostater du tittat på är antagligen vanliga för element, fläktar osv och dessa är oftast på 240V och kommer inte att funka eftersom det är en allt i ett som bara funkar med 240V (om du inte sätter ett 240V relä i mellan).

Om du jämför med en termostat i en panna så funkar dessa normalt sett med vilken spänning som helst upp till vad den nu klarar som maxvärde, det är bara en temperaturstyrd strömbrytare och du kopplar själv in spänningen som ska brytas, exempelvis 24V.

Jag antar att kaminen har två sladdar som termostaten ska kopplas in på om det är en sådan.

Det bör ju stå i manualen vad det är för termostat du ska använda och hur den ska kopplas in, kontakta annars återförsäljare eller liknande, det finns kanske färdiga termostater att köpa till den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kaima
Frö

classe i sjön?

Inlägg av kaima »

Tack för bidraget!
jag har nu kollat clas ohlsson och där kan man finna en digital termostat för 289 sek eller så, som måhanda kan göra jobbet, och dessutom styra en hel veckas temperatur. Någon med erfarenhet av en sån pryl?
burn baby burn
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Den bör väl kunna funka bra, kolla bara så att den klarar belastningen (strömmen) som går igenom den, det ska stå i manualen (till kaminen alltså) hur stor ström termostaten ska klarar av, nu tror jag i och för sig inte att det är något problem men kolla för säkerhets skull.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar