Är det fler som loggar rökgastemp på vedeldning?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Är det fler som loggar rökgastemp på vedeldning?

Inlägg av Wodda »

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker mig se att det finns en optimal temperatur där laddomatens patron öppnar och laddning startar.
All temp över detta verkar vara till spillo.
Själv kör jag med 83° termostat och sålänge rökgaserna håller 100° är den öppen(förutom under uppstart).
Är det fler än jag som funderat på detta?

Fortsättningen på detta är ju att hitta ett sätt att kontrollera rökgastemperaturen till denna nivå. Min första ide´är att reglera primärluften.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Det har slagit mej oxå :) Sen kommer allt det andra,perfekt förbränning genom hela cykeln,skorsten ska inte bli sval (kondens). :roll:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jo allt det där ska man givetvis ha koll på. Runt 140-150° när jag mäter så uppträder den blåa lågan om vi räknar från startläge. I slutet är förbränningen bra ända tills lågan förvinner och därmed ända ner till pannans temperatur.
Så teoretiskt om man kunde spärra rgt till att aldrig kliva över 150° genom att strypa primären vid denna tidpunkt och sedan hitta det optimala gradtalet för vad skorstenen behöver för att inte skada denna.
Jag är däremot inte så säker på att skorsten tar speciellt mycket stryk även vid låga temperaturer i slutet av en eldningscykel där fukt och annat är utjagat ur bränslet tidigare i cykeln. Så här borde det att gå ner vesäntligt i temp.
Teoretiskt så borde den optimala ut tempen i slutet av en cykel vara panntemp +1°. Effekten blir nog något sämre än normalt men vedförbrukningen borde sjunka en hel del.
I kombination med olika mätare borde man kunna styra pannan till att hålla hög temp så länge det finns otrevliga ämnen för att sedan gå ner till ett mer ekonomiskt läge.

Och kondens som alla pratar om sker när det finns en svalare yta att kondensera på, detta är framförallt då endast i början ev en eldcykel.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Men om du stryper primären så blir det väl förmycket sekundär och därmed sämre förbränning.
Stryper du både primär och sekundär borde du tappa kW.
Undrar om det går att varvtals styra fläkten så att den inte ger mer luft än att du håller den rgt du vill ha fast det borde ju också medföra lägre kW.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Min kompis har en varvtals styrd skorstens fläkt till sin panna en Värmebaronen med omvänd förbränning.Han har ställt den efter rgt,tror han ställt efter 250g annars dålig förbränning? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Alltså en styrning med lambda, panntemp och rgt som kriterier. Styr både prim och sek luft. Bra förbränning och precis så mycket effekt som behövs för tillfället.
Kanske en fuktsensor uppe i skorsten som kan kalla på lite mer effekt om det behövs för att undvika kondens.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Som svar på matab, jag kommer aldrig upp i 250°C och jag har väldigt bra förbränning enligt den aska som jag kan kolla. Så det är nog något annat i hans fall eller så har jag bättre förutsättningar för att växla in värmen i vattnet.

Sen kondens i skorsten tycker jag att vi skrotar en gång för alla, att tala om kondens i skorsten är vilseledande. Det ger ett bra hum om vad man ska akta sig för om man inte är insatt men det tror jag att de flesta är som bygger om sina pannor.
Kondens bildas när varm luft träffar en kall yta p.g.a att luften närmast den inte orkar "bära" lika mycket som den varma luften. Skorstenen är endast i uppstarten kallare än den varma luften och kan då kondensera den varma luften med beläggning som följd. Så länge vi inte har kondens möjligheter går avgaserna förbi. Gör ett test sätt ugnen på 60° ställ in en ugnsfast form i 10 min, gör likadant med en form som du ställer in i kylen(ca 10°). Ta ut dom och andas på dom. Din utandningsluft håller ca 36° vart kondenserar den?

Så i uppstart är det läge att värna om en högre temp(kanske 200°) och låt oss sätta en ribba som nedre gräns 110°C för drift. :wink: Min anledning till 110°C är att då har vi en marginal till vattnets egenskaper där kokpunkten ligger på 100°C. Och vattnet är mig veterligen det som löser alla andra jobbig ämnen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar