pelletsbrännare till CTC Family 1100
-
- Entusiast!
pelletsbrännare till CTC Family 1100
Hej ja ska konvertera till pellets och har hört att man måste ha en brännare med framåtriktad låga stämmer detta och vilka brännare har det
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Hej
Tror det är ett bra beslut att installera pellets om du har olja nu.
Ja brännare med framåtriktad låga måste det vara.
Det har skrivits väldigt mycket om CTC 1100 så du kan använda Sök knappen och hitta massor av inlägg.
Jag fick hjälp med den här frågan när min gamla brännare tog slut och bestämde mig för att det fick bli Roslagsbrännaren eller Bionordic Viking B16. Ville ha en brännare som jag kunde installera själv.
Nu har jag haft en Viking B16 GL installerad sedan i mars och är mycket nöjd.
Behövs ingen dyr rökgasmätning för att justera in brännaren, det är så pass enkelt att man kan göra det själv. Eurofire verkar också vara modern och problemfri men frågan är om garantin gäller där när man installerar själv.
Tror det är ett bra beslut att installera pellets om du har olja nu.
Ja brännare med framåtriktad låga måste det vara.
Det har skrivits väldigt mycket om CTC 1100 så du kan använda Sök knappen och hitta massor av inlägg.
Jag fick hjälp med den här frågan när min gamla brännare tog slut och bestämde mig för att det fick bli Roslagsbrännaren eller Bionordic Viking B16. Ville ha en brännare som jag kunde installera själv.
Nu har jag haft en Viking B16 GL installerad sedan i mars och är mycket nöjd.
Behövs ingen dyr rökgasmätning för att justera in brännaren, det är så pass enkelt att man kan göra det själv. Eurofire verkar också vara modern och problemfri men frågan är om garantin gäller där när man installerar själv.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Exempel:
Baxi Eurofire
ULMA 2000 TC
PX21 (KMP)
Effecta PellX
Viking B16
Viking bio
Biona
PellEco
EP18A
Alla dessa kräver en rökgasjustering för att jobba optimalt, gäller alla brännare. Den som säger något annat är ute på hal is. Det är helt fel att gå ut på ett forum och uppmana nybörjare inom detta område och påstå att det går att justera en pelletsbrännare utan ett rökgasinstrument.
Det är fler faktorer som spelar in, som exempelvis att justera rätt startdos mm för att inte köra flertalet av dessa brännare på för hög effekt i en pannna som CTC 1100 samt 1200. Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.
Baxi Eurofire
ULMA 2000 TC
PX21 (KMP)
Effecta PellX
Viking B16
Viking bio
Biona
PellEco
EP18A
Alla dessa kräver en rökgasjustering för att jobba optimalt, gäller alla brännare. Den som säger något annat är ute på hal is. Det är helt fel att gå ut på ett forum och uppmana nybörjare inom detta område och påstå att det går att justera en pelletsbrännare utan ett rökgasinstrument.
Det är fler faktorer som spelar in, som exempelvis att justera rätt startdos mm för att inte köra flertalet av dessa brännare på för hög effekt i en pannna som CTC 1100 samt 1200. Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Värmebaronen, som tillverkar Viking Bio, har en speciell pelletsluckesats anpassad för just CTC1100/1200.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jo Karla1, du har säkert rätt. Är det så tar jag tillbaka allt jag skrev ord för ord.
Jag har betalat ganska mycket tidigare för injusteringar och rökmätningar men resultatet blev alltid skralt. Det var svårt få någon bra funktion.
Eftersom jag inte är särskilt teknisk gav jag mej aldrig till att skruva på den gamla krångliga brännaren.
Betala för mätning varje gång man köpte ny pellets blev ju lika dyrt som oljeeldning nästan.
Hade börjat flytta buskar och perenner för att gräva ned jordvärmeslang.
Brännare och panna skulle äntligen ut.
Men då var det de här med skorstenen. Den faller visst sönder om man inte eldar?
Tog en chansning att hitta en brännare där jag kunde få ihop inställningarna själv. Har nu kört helt avbrottsfritt sedan 18 september.
De som jag känner som har vänt sig till närmaste installatör för att få pelletsinstallation är inte nöjda och klagar jämt över problem och avbrott.
Jag får aldrig någon riktig klarhet vad som är rätt och vad som är fel att göra.
Jag har betalat ganska mycket tidigare för injusteringar och rökmätningar men resultatet blev alltid skralt. Det var svårt få någon bra funktion.
Eftersom jag inte är särskilt teknisk gav jag mej aldrig till att skruva på den gamla krångliga brännaren.
Betala för mätning varje gång man köpte ny pellets blev ju lika dyrt som oljeeldning nästan.
Men då var det de här med skorstenen. Den faller visst sönder om man inte eldar?
Tog en chansning att hitta en brännare där jag kunde få ihop inställningarna själv. Har nu kört helt avbrottsfritt sedan 18 september.

De som jag känner som har vänt sig till närmaste installatör för att få pelletsinstallation är inte nöjda och klagar jämt över problem och avbrott.
Jag får aldrig någon riktig klarhet vad som är rätt och vad som är fel att göra.

(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Det handlar mycket om skit bakom styret, det hjälper inte hur fina instrument du har om det är ett klantarsel som använder det, tyvärr så finns det en del "installatörer" med fina instrument som tror dom kan använda dom, dom kollar på värdena och säger att nu är den perfekt och då går brännaren som en säck med skit, allting måste justeras efter dom förutsättningar man har med skorsten, panna och brännare.
Om du hittar en person som kan detta så blir det nog väldigt bra, annars kan man lika väl göra det själv.
Om du hittar en person som kan detta så blir det nog väldigt bra, annars kan man lika väl göra det själv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag valde en installatör som var enbart pysslar med brännarinstallationer och har stor erfarenhet av olika pannor/förhållande och vet precis hur brännarna han har reagerar och fungerar.
Alltså ingen VVS-klåpare (ursäkta), jag är ganska händig och har hyffsade kunskaper om förbränning men valde ändå att leja bort arbetet.
Detta pga. garantier samt en liten merkostnad, då ingick installation injustering med rökgasinstrument och en efterkontroll efter 6-8mån när grejerna slitit in sig. Detta gjordes igår, resultatet jämfördes med protokollet från installationen och allt var ok utan justeringar.
Har inte haft något stop eller driftstörning så här långt, fick även telefonsupport hur jag skulle justera bort lite mörk rök vid uppstarten som jag märkte efter någon dag. Sedan dess startar brännaren med lite ljusgrå rök i någon minut.
/Vednisse
Alltså ingen VVS-klåpare (ursäkta), jag är ganska händig och har hyffsade kunskaper om förbränning men valde ändå att leja bort arbetet.
Detta pga. garantier samt en liten merkostnad, då ingick installation injustering med rökgasinstrument och en efterkontroll efter 6-8mån när grejerna slitit in sig. Detta gjordes igår, resultatet jämfördes med protokollet från installationen och allt var ok utan justeringar.
Har inte haft något stop eller driftstörning så här långt, fick även telefonsupport hur jag skulle justera bort lite mörk rök vid uppstarten som jag märkte efter någon dag. Sedan dess startar brännaren med lite ljusgrå rök i någon minut.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tyvärr Micke så måste jag hålla med dig, men idag finns det ett brett sortiment av certifierade installatörer genom PellSam som har verkligen har fått en riktig utbildning på detta med att justera brännare.
Dom flesta som mäter i en panna har kunskapen hur det fungerar att mäta rökgaserna. Det är många faktorer som spelar in för att få ett bra resultat. En av dom stora bovarna är otäta gamla luckor som ger ett missvisande luftöverskott. Vissa mäter för nära en dragbegränsare. Några på helt fel ställe i rökröret. Sedan måste man också ha tålamodet att invänta förändringarna man gör under en mätning, det tar en viss tid innan förändringarna man gör stabiliserar sig om man ändrar skruvmatning och stilleståndstider i eldningscykeln. Det finns massor av faktorer man måste rätta sig efter, fler än dessa jag räknat upp. Men det krävs också att man underhåller och vet hur man ska behandla ett mätinstrument för att det ska fungera bra.
Det är också så att försöker man hålla sig till en och samma leverantör så skiljer sig det väldigt lite på själva förbränningen, även fast man köper från samma ställe två gånger per år. Det många gör fel med är att jaga dessa små prisskillnader och går från märke till märke, det är oftast då problem uppstår. Jag har själv mätutrustning och även eldat med pellets i 9 år och tagit från samma leverantör under flera år och hållt koll med instrumentet och det har inte skett stora förändringar. Med den Norska Pelletsen märker jag ingen skillnad alls. Det är kvalitet.
Dom flesta som mäter i en panna har kunskapen hur det fungerar att mäta rökgaserna. Det är många faktorer som spelar in för att få ett bra resultat. En av dom stora bovarna är otäta gamla luckor som ger ett missvisande luftöverskott. Vissa mäter för nära en dragbegränsare. Några på helt fel ställe i rökröret. Sedan måste man också ha tålamodet att invänta förändringarna man gör under en mätning, det tar en viss tid innan förändringarna man gör stabiliserar sig om man ändrar skruvmatning och stilleståndstider i eldningscykeln. Det finns massor av faktorer man måste rätta sig efter, fler än dessa jag räknat upp. Men det krävs också att man underhåller och vet hur man ska behandla ett mätinstrument för att det ska fungera bra.
Det är också så att försöker man hålla sig till en och samma leverantör så skiljer sig det väldigt lite på själva förbränningen, även fast man köper från samma ställe två gånger per år. Det många gör fel med är att jaga dessa små prisskillnader och går från märke till märke, det är oftast då problem uppstår. Jag har själv mätutrustning och även eldat med pellets i 9 år och tagit från samma leverantör under flera år och hållt koll med instrumentet och det har inte skett stora förändringar. Med den Norska Pelletsen märker jag ingen skillnad alls. Det är kvalitet.
Jag vet om din situation, den förekommer på många ställen och det är väl så att det är detta som gör att folk tröttnar. Tyvärr så finns det allt för många som gett sig in i branschen under högkonjukturen och skapat ett dåligt rykte bland installatörerna då dessa saknar kunskap. Även VVS:are som inte ens klarar av att montera en panna på rätt sätt. Man tror faktiskt att dom endast har installerat toalettstolar hela sitt yrkesliv.abene skrev:Jo Karla1, du har säkert rätt. Är det så tar jag tillbaka allt jag skrev ord för ord.
Dom största felen en installatör gör, och lägg detta på minnet!
Man startar upp en anläggning utan att kört skruven tillräckligt länge så att pelletsen verkligen får packas ordendligt. Efter något dygn så har skruven gått till sig och du har fått en annan dosering, och det påverkar både startdos och förbränning. Man är är också slarvig med skruvens lutning och placering i botten av förråd.
-
- Entusiast!
Har alla dessa brännarna framåtriktad låga?? Söker nämligen begagnat. Skall ha en riktig installatör sedan. Mvh: Robban
Exempel:
Baxi Eurofire
ULMA 2000 TC
PX21 (KMP)
Effecta PellX
Viking B16
Viking bio
Biona
PellEco
EP18A
Det är fler faktorer som spelar in, som exempelvis att justera rätt startdos mm för att inte köra flertalet av dessa brännare på för hög effekt i en pannna som CTC 1100 samt 1200. Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.[/quote]
Exempel:
Baxi Eurofire
ULMA 2000 TC
PX21 (KMP)
Effecta PellX
Viking B16
Viking bio
Biona
PellEco
EP18A
Det är fler faktorer som spelar in, som exempelvis att justera rätt startdos mm för att inte köra flertalet av dessa brännare på för hög effekt i en pannna som CTC 1100 samt 1200. Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.[/quote]
Ingen har vad jag ser uppmanat till någon handling alls.Karla1 skrev:
Upplysa är en annan sak.
I linje med ditt resonemang så kräver en brännare rökgasjustering varje gång det köps hem ny pellets Varför har folk i branchen så svårt att upplysa sina kunder om det här. Det här blir ju en stor merkostnad för kunden.
Påstår man att pellets är lika varje gång man köper så att det inte krävs någon ny injustering lever man inte i verkligheten.
Man kan också se det konspiratoriskt. Installatörer säljer medvetet på sina kunder oldtimer-brännare som är så invecklade att justera att kunden inte kan göra det själv för att injusteringarna ger lönsamma återbesök.
Om marknadskrafterna fritt får arbeta brukar annars gamla opraktiska varor snabbt försvinna och nya mer användarvänliga ta över.
Nu är det vindstilla ute så nu ska jag snabbt ut och justera om brännaren för de nya Byggmax Rindi pellets jag köpte.

Medellängden på de nya pelletsen är ca 1,1 cm (suck). De gamla Rindi var mer normala 2-2,5 cm.
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Entusiast!
vilken är den mest prisvärda brännaren om man ska köpa en beg
ja vill ju inte köpa någon billig skit som bara krånglar
ja vill ju inte köpa någon billig skit som bara krånglar