Hej vad har ni för matningsinställningar som har Econom pannan?
Jag kör vanligtvis med Neova-pellets, och matar med 48%. Askan blir då ganska svartaktig, inte klibbig och inte klumpig. I nedra asklådan, är den dock lite brunaktig. Är detta normalt?
Bytte pellets till en annan sort nyligen, den verkar ha ett välldigt högt energiläge. När jag köre 50% i matning var askan blåaktig i toppen av pannan. Så jag har sänkt matningen till 47% nu. Får se hur det ser ut, efter detta...
Jag har, vintertid, retarderrör i alla rör utan ett. Det funkar bra när det är kallt ute. På sommaren tar jag ut så jag bara har rör i hälfen av retardrarna. Dragit blir för dåligt sommartid och det ryker in i pannrummet.
Econom matningsinställning...
Econom matningsinställning...
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
-
- Fröträd
Kör med Statoilpellets och 32% matning, höjde det precis till 40% eftersom värmen inte riktigt räcker till i huset.
När jag kör på 32-34% så är det en ljusbrun aska. Inga retardrar, det följde inte med och ingen nämnde att det fanns som tillbehör.
Har försökt att komma fram till om de behövs eller inte, ska sätta in en avgastempmätare och få svar på frågan.
Det var i jakten på info om bränslemängden som jag kom ihåg detta forumet, och det var ju bra
När jag kör på 32-34% så är det en ljusbrun aska. Inga retardrar, det följde inte med och ingen nämnde att det fanns som tillbehör.
Har försökt att komma fram till om de behövs eller inte, ska sätta in en avgastempmätare och få svar på frågan.
Det var i jakten på info om bränslemängden som jag kom ihåg detta forumet, och det var ju bra

Custom Sam
Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...