Sotning och Brandskyddskontroller har inte med varandra att göra överhuvetaget. Lika så kom inte Brandskyddskontrollerna till bara för att man får sota sin egna anläggning själv.
Utan Åren 2003 till 2004 gjordes en omfattande utredning om sotning som låg till grund för en lagändring som trädde i laga kraft 2004.
Förra lagen Räl. ( Räddningstjänstlagen ) Byttes då ut till Nya Lagen om skydd mot olyckor. Den nya lagen skrevs då om man börja kalla sotning mera för rengöring i stället för sotning.
Efter som vi nu vet om vad som står i Lagen att Ägaren eller nyttjandehavaren av byggnader har det primära ansvaret så får var och en tolka den på sitt eget sätt.
Sedan ett konkret exempel på verkligheten vad gällande fristen på Brandskyddskontroll. Skall fristen vara 2 År 4 År eller 8. Denna diskussion har varit mycket omtalad. Man pratar om primär eller sekundär värme källa

En villa ägare installerar en braskamin i en elvärmevilla för att dra ned på elräkningen. En behörig sotare med skorstensfejarexamen utbildningen besiktar anläggningen och godkänner denna. Efter en tid kommer en annan sotare dit för att sota. Villa ägaren säger till sotaren fy fan va bra denna kaminen är vi har dragit ned på el räkningarna från 22000 kWh / År
till mer än hälften. Bra tycker sotaren.
Sedan kommer exempelvis jag dit för att göra en Brandskyddskontroll.
Då säger villa ägaren till mig att den primära värmekällan i fastigheten är El och braskaminen är den sekundära. ( Tro inte jag går på detta ) Allt detta för att få Brandskyddskontroll vart 8e År..
Detta beteende är mänskligt

Nu har Räddningsverket bestämt och satt en gräns på detta.
Eldar man 1,5 till 2 kubik med ved / År är kontrollfristen 8 År eldar man mera är Brandskyddskontrollen Vart annat År.
Vp...