Ingen som kör Thermia bequem???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Bra skrivet Roli. Till detta vill jag som amatör på pellets veta ifall det är krångligt att rengöra pannan/brännaren. Typ hur lång tid tar det? Måste man skruva loss täckplåtar och liknande för att komma åt. Behövs speciella verktyg?
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Inlägg av Tompa »

Hur länge har du haft denna anläggning? Kan du del med dig av erfarenheter om drifstopp, intrimmning och skötsel? Funderar på att köpa en sådan till sommaren. Vad är det för skillnad på Biomatic+ och Biomatic 20+? (Är som du förstår ganska grön på detta område
Det är 3 vintern som jag har denna anläggning, tidigare körde jag Bequem 15 i en Euronom V25UB i 2 vintrar, skillnaden är väldigt stor rengöring mycket oftare framför allt ca 1,5 ton mer i pellets förbrukning.
Min nya anläggning fick jag intrimmad av installatören/ Thermias återförsäljare som gjorde justeringen i 2 etapper, grov justering vid installationen, sedan kom han tillbaka efter ca 2 veckor och justerade med analys instrument efter det har jag inte ändrat något.
Driftstopp har jag inte haft någon gång, mer än slut på pellets hade mindre förråd förut.
Skötsel ja 20 minuter var annan månad, sotning av tuber, kolla brännkopp,töm asklåda. Till skillnad mot den gamla anläggningen!
En halv timme var 3 vecka.
Dessa olika rengörningskrav är inte lätt att hålla reda på för en "ny pelletsperson". Fram för allt inte om han står och väljer mellan två olika anläggningar och vi som redan kör/har inte redovisar varför vi rengör 1 gång/vecka när andra rengör 1 gång/månad med, för den oinvigde, lika anläggningar.
Har man för avsikt att byta ut sin värmeanläggning och skall satsa på en pellets anläggning, så tycker jag att man ska köpa en pelletspanna med en pelletsbrännare som är anpassad för varandra.Och inte en ombyggd oljepanna eller vedpanna, då får man sämre verkningsgrad och oftare rengöring och mer driftstörningar.
Vad är det för skillnad på Biomatic+ och Biomatic 20+
Kolla dom här pdf filerna från Thermia så ser du skillnaden.
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id144.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id287.pdf
För att kunna ge minimirengörningsintervall och effektivitetsrengörningsintervall måste man ha kört sin anläggning i (som jag ser det) flera år, om det ens går då. Det skiljer väldigt mycket mellan kraven för rengörning av samma brännare men monterad i olika pannor.
Då är det ju en fördel om man köper en anläggning som är anpassad för varann, och på det sättet får mindre rengöring, underhåll och inte behöver justera och ändra något.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Rätt

Inlägg av snillet »

Instämmer 100% på detta med rengöring.

Har själv f.d. oljepanna som gärna flåsar upp aska i rökgångarna rätt kvickt. ca 60-70 driftstimmar sedan går anläggningen INTE optimalt. Den rullar och går visst...

Men den förbrukar något mer.

Så eftersom jag tömmer aska var 40:e driftstimme, kör jag längre närmar sig askan underkanten på brännaröret å då kan jag tala om att det blir aska i rökgångarna :wink:. :!: , jo, eftersom jag tömmer den var 40:e timma för att undvika detta så sotar jag ur pannan var 80:e driftstimma.

Ren lathet, har ju drifttimer på bionan som larmar på lampa inne i huset när det är dags att aska ur. Varannan gång sotar jag.

Är nog som sagt MYCKE indivudiellt de där, men grundläggande fakta i det hela är som Roli skrev ovan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Player
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 09:45
Ort: Uppland

Inlägg av Player »

Det jag har hört av min kära svåger är att 1MM sot på pannväggarna sänker effekten med c:a 5-10%. Själv sotar jag ut panna och brännare minst 1 gång i veckan. Den korta stund kan man slita sig ifrån TV`n eller vad man håller på med. :roll:
Skriv svar