Ingen som kör Thermia bequem???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Ingen som kör Thermia bequem???

Inlägg av André »

Hittade lite info om den...http://www.mrpellets.com/thermia/Thermi ... %2015D.pdf
Kan ju va intressant för dom som ska köpa brännare o har plats i pannan för Undermatad pelletsbrännare...
Samma konstruktör som gjort ecotec a3...
Men billigare än a4:an o samma pris som bionan + att den håller koll på förbrukning kvarvarande pelletsmängd i föråd... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
EKA
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 31 dec, 2004 01:03
Ort: Västra Götaland

Inlägg av EKA »

Jo men jag har just handlat en sådan!!!
Jag har precis slängt ut oljebrännaren och är en riktig rookie på pellets!

Vill passa på att varna för en massa dumma frågor som kan tänkas dyka upp senare i forumet...

Har nu kört den ca 36 timmar...
Kan varken säga bu eller bä eftersom jag inte har någon större erfarenhet av pelletsbrännare.
Det jag kan uttala mig om är att installation/användarhandboken var kass!
Jag har installerat den själv och skulle då uppskatta lite grundläggande tips för hur man skall justera in den. Grundläggande info om hur brännare jobbar hade ju varit bra...
Kolla in den på följande adress!
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id332.pdf

En sak verkar konstig och det är att brännaren startar när tempen har sjunkt 5 grader under inställd temp. Eftersom jag inte har någon extra acktank så går det ju ganska snabbt... Om dessutom tempen ligger 7 grader under inställd temp så går den igång i effektläge HÖG.
Låter detta bra? :?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Man kan antingen koppla så man får större hysteres (temperatur mellan tillslag och frånslag) tex med två termostater, eller skaffa en dyr termostat med justerbar hysteres. Så som du har det nu är inte särskilt effektivt.

Hoppas du får det att fungera bra. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hoppas att den går bra.... :) o att vi får höra mer om för o nackdelar med den...
För då kanske de blir en sån om nya bionan är lika dan som den ja har..
Annars ecotec a4... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Thermia Bequem

Inlägg av Tompa »

För det första vill jag råda dig köpa hjälp av Thermias installatör.
Troligt vis står brännaren ställd på fabriksinställning effekt 70% och fläkt 36%, lågläget har samma inställning.
Alltså går brännaren endast på hög.
Thermia Bequem 15D har 3 driftlägen hög, låg och min.
Är brännaren installerad rätt får du modulerande drift,
du kan heller inte installera någon extern termostat efter som brännaren har inbyggd drift termostat. Och endast använder befintligt överhettningsskydd.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

André. Vad är du ute efter? Min Viking Bio har inte haft ett driftstopp på två säsonger. Den får brikettenergi-pellets - ibland SÅBI. Den värmer en kåk på 300 kvm, går cirka 2st 16-kilossäckar om dagen.

Jag sotar pannan en gång månaden, då är båda brännaren och pannan ganska fulla med aska, men inga driftproblem noterade. Men varför pressa grejjerna? . För skojs skull lät jag den gå i 2 månade i vårvintras, dålig ekonomi, men den tuffade ju på. Inga problem med tändelement eller annat trassel har jag haft.

Så - vad säger ni andra pelletseldare? Viking pelletsbrännare lyser tillsammans med Thermia med sin frånvaro på såna här forum. Är det bara för att de är problemfria???
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Så - vad säger ni andra pelletseldare? Viking pelletsbrännare lyser tillsammans med Thermia med sin frånvaro på såna här forum. Är det bara för att de är problemfria???

Troligen är det så, det är ju inga rörliga delar i Viking Bio tex. förutom fläkten då mao. inte mycket som kan krångla . Å andra sidan är det bara 3 användare på detta forum som kör Viking Bio, om man nu ska tro på den omröstningen.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Tompa
Troligt vis står brännaren ställd på fabriksinställning effekt 70% och fläkt 36%, lågläget har samma inställning.
Jag tolkar detta som att du säger att brännaren är inställd på låg från fabriken. Eller?


Alltså går brännaren endast på hög.
Sedan säger du att brännaren går på hög. Förklaring?

Thermia Bequem 15D har 3 driftlägen hög, låg och min.
Har den inte fyra driftslägen, du skriver ju lite längre ned att den kan köras modulerande. Eller går det inte att ställa den modulerande?

Är brännaren installerad rätt får du modulerande drift
Kan du utveckla detta lite mera. Vad menar du med installerad rätt?

du kan heller inte installera någon extern termostat eftersom brännaren har inbyggd drift termostat. Och endast använder befintligt överhettningsskydd.
Är detta verkligen riktigt? Är ju i så fall omöjligt att installera ackstyrning eller tolkar jag dig fel?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:D :D Håller me MP de blev lite mycke där.. :D
Klart att den går att köra me ackstyrning...
Annars ljög då Mr.pellets han körde den mot acktank o solfångare brännaren startade på 50 grader stoppade på 80 grader sa han... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ringde o pratade med Mr.pellets nu o dom va nu några som testade Thermias nya programvara med acktankstyrning...
B.la körde han själv nu så...
Dom behöver sedan bara byta programvara på dom äldre bequem 15 D brännarna så har dom oxå ackstyrning.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Inlägg av Tompa »

Jag tolkar detta som att du säger att brännaren är inställd på låg från fabriken. Eller?
Brännaren är justerad i grundläge alltså hög 70% är ett normal värde för hög, efter som låg och hög har samma värde hoppar automatiken från låg till hög direkt
Har den inte fyra driftslägen, du skriver ju lite längre ned att den kan köras modulerande. Eller går det inte att ställa den modulerande? .
Om du kallar fyrhållning för driftläge så har den fyra.
Kan du utveckla detta lite mera. Vad menar du med installerad rätt?
Efter som brännaren skall injusteras av Thermias utbildade pelletsmontörer för att garantier och pellsamsförsäkring skall gälla och som du ser i slutet på användar handboken så skall alla värden på brännaren justeras mot den panna som du har och efter dom förutsättningar som gäller.
Är detta verkligen riktigt? Är ju i så fall omöjligt att installera ackstyrning eller tolkar jag dig fel?
Jag såg inte att du skulle montera någon acktank till pannan, det stog att du inte hade någon!
du kan heller inte installera någon extern termostat efter som brännaren har inbyggd drift termostat. Och endast använder befintligt överhettningsskydd.
Så skrev jag!

Ring till Thermia och be att dom hjälper dig att få brännaren rätt injusterad om inte den som du köpt brännaren av klarar av det, han ska överhuvudtaget inte sälja en brännare till dig utan att han justerar in den.
Det är sånt här som förstör en bra produkt!
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ni med bequem. hur ofta rengör ni era brännarkoppar från slagg och övrigt fastbränt :?: är det besvärligt :?: och vilka sorters pellets kör ni :?:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Inlägg av Tompa »

Ni med bequem. hur ofta rengör ni era brännarkoppar från slagg och övrigt fastbränt är det besvärligt och vilka sorters pellets kör ni
Normalt gör jag ren brännkoppen 2-3 ggr per år.
Regöring av panna varannan månad eller efter 2 ton pellets.
Kör pellets från Mebio/Såbi Gävle. Köper storsäck som töms direkt i mitt extern förråd.
Obs! Jag har Thermia Biomatic 20+ med Bequembrännaren.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Tompa skrev:
Ni med bequem. hur ofta rengör ni era brännarkoppar från slagg och övrigt fastbränt är det besvärligt och vilka sorters pellets kör ni
Normalt gör jag ren brännkoppen 2-3 ggr per år.
Regöring av panna varannan månad eller efter 2 ton pellets.
Kör pellets från Mebio/Såbi Gävle. Köper storsäck som töms direkt i mitt extern förråd.
Obs! Jag har Thermia Biomatic 20+ med Bequembrännaren.
Hej,
Hur länge har du haft denna anläggning? Kan du del med dig av erfarenheter om drifstopp, intrimmning och skötsel? Funderar på att köpa en sådan till sommaren. Vad är det för skillnad på Biomatic+ och Biomatic 20+? (Är som du förstår ganska grön på detta område :-)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tompa skrev:Normalt gör jag ren brännkoppen 2-3 ggr per år.
Regöring av panna varannan månad eller efter 2 ton pellets.
Kör pellets från Mebio/Såbi Gävle. Köper storsäck som töms direkt i mitt extern förråd.
Obs! Jag har Thermia Biomatic 20+ med Bequembrännaren.
Hur ofta man gör rent i sin panna/brännare beror på som jag ser det, två olika saker. Som jag tycker att vi måste skilja på:

1: Pannan/brännaren kräver rengörning för att fungera. Denna intervall skiljer framför allt på pannor väldigt mycket. Panna med stort utrymme för aska = sällan (1-3 ggr/år kanske) och pannor med dåligt askutrymme = ofta (i vissa fall 1-3 ggr/vecka).

2: Så här ofta gör vi rent för att erhålla en bra verkningsgrad, hos en del 1 gång/vecka, hos andra 1-2 ggr/månad eller ännu mer sällan. Detta ÄR INTE lika med att utrustningen måste, för att fungera, rengöras så här ofta.


Dessa olika rengörningskrav är inte lätt att hålla reda på för en "ny pelletsperson". Fram för allt inte om han står och väljer mellan två olika anläggningar och vi som redan kör/har inte redovisar varför vi rengör 1 gång/vecka när andra rengör 1 gång/månad med, för den oinvigde, lika anläggningar.

Vi som ger råd, tips mm mm till "nybörjare" eller andra som funderar på att bli pelletsanvändare måste BLI BÄTTRE på detta.

För att kunna ge minimirengörningsintervall och effektivitetsrengörningsintervall måste man ha kört sin anläggning i (som jag ser det) flera år, om det ens går då. Det skiljer väldigt mycket mellan kraven för rengörning av samma brännare men monterad i olika pannor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar