Gnistskydd
Gnistskydd
Funderar på om det finns något sorts gnistskydd eller liknande, förra fredagskvällen en timme efter jag tänt pannan hörde jag en dov knall, trodde det var en krock ute på vägen sticker ut men var en takpanna som skjutit ligger en bit och ryker bredvid trappan, tittar upp och ser meterhöga lågor strax intill skortstenen. fick släckt det med trädgårdsslangen innan brandkåren hann hit, har sticketak undertegelpannorna så måste ha letat sig in gnista eller nån bit av tändpapper antar jag . Nu tänder jag bara med löv och ser till att lägga i fullt innan jag tänder.och med så lite papper som möjligt... känns ju lite osäkert nu varje gång man tänder....Har sökt lite på nätet men hittar mest gnistskydd till badbaljor. och en bild på en gammal ångbåt med gnistskydd..
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=2
Här finns det gnistsläckare
Här finns det gnistsläckare
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
tackar för länken!
hoppas inte att ett sådant gnistskydd tar bort för mkt av skorsstensdraget bara..iofs har jag bra drag här så borde gå bra..
mvh/ Tony
hoppas inte att ett sådant gnistskydd tar bort för mkt av skorsstensdraget bara..iofs har jag bra drag här så borde gå bra..
mvh/ Tony
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140