http://www.lantmannen.se/bra-mat/artike ... urdegstips
fast nån sorts matning ville han ändå hålla på med
mvh
Den har också fungerat bra på min sen 2001. Men den går väl inte att använda på 230 Volt?Roli skrev:Kapacitiva givare är dyra.... nivån borde väl gå att indikera med två stycken ir-dioder (en sändare och en mottagare).
Det har iallafall fungerat i min brännare i över 10 år nu.
Vad ligger den på prismässigt om man får vara nyfiken ???Karla1 skrev:ULMA AB har en extern skruvdoserare med ett förråd på ca 2liter. Den styrs via en kapacitiv givare med en lite styrbox till. Den kan placeras på väggen intill pannan eller med fästen på pannan. Den är tänkt till anläggningar som behöver längre skruvar som ger lite sämre dosering direkt från bulkförråd som ett exempel. Den finns ännu inte ute på hemsidan men den kommer nog snart ut där. Den har funnits på marknaden i ca två år och har en mycket jämn matningskapacitet. Som är en stor fördel till brännare utan interdosering. Förbränningsvärden som är uppmätta i deras tester visar att den fungerar med hög verkningsgrad på doseringen.
Helt riktigt, Håkan. Om inte mekaniken är rätt, så risikerar man högt moment, söndermalning, valvning och/eller dårlig noggranhet i förmågan att dosera. Här ligger det kompentence som endast enstaka företag har.Håkan S skrev:Kort sagt, skall man bygga en egen doserare till brännaren så måste man optimera både skruvtyp, skruvdiameter, skruvstigning och diameter på matarröret. Mvh HSE.
Ingen dum ide ...Håkan S skrev:Skulle jag hammabygga en egen enhet så skulle jag nog ställa den på en plattform med 4 spiralfjädrar och montera en brytare som justeraras in så den påverkas när det är lagom nivå i hoppern. När pelletsbrännaren får startsignal matar doserskruven ned pellets, vikten minskar i hoppern, brytaren slutar påverkas och ger signal till ett relä som startar på fyllningen av hoppern tills vikten får brytaren att påverkas igen. Nackdelen med detta enkla system är att påfyllningens elmotor får stoppa och starta onödigt ofta, normalt har man en övre och en undre refillnivå. Kan fixas med ett tidsrelä som fördröjer starten av påfyllningen ex 60 sek eller en brytare till så en brytare styr tillslag och en brytare frånslag. Om man vill hänga enheten i ex en skena i taket kan man hänga den i dragfjäder typ fiskvåg för samma typ av nivåstyrning. Mvh HSE.
Kod: Markera allt
====================================================
VILANDE MELLAN MIN OCH MAX
+12V
|
|
|
Starta / . Ger startsignal till relä vid lägsta nivå
/ .
| |
|
|
|________________________ Ingen Utsignal
| |
| |
| | |
RELÄ ////........./
//// /
| |___________ +12V
|
|
|
|
Stoppa / . Bryter jord vid högsta nivå.
/ .
| |
|
|
-----
---
-
VID MIN
Startbrytaren ger signal till relät som därefter
håller sig själv.
+12V
|
|
|
Starta .\ Ger startsignal till relä vid lägsta nivå
. \
| |
|
|
|________________________ Utsignal +12V
| |
| |
| | |
RELÄ ////......\ .
//// \ .
| |___________ +12V
|
|
|
|
/ .
| |
|
|
-----
---
-
FYLLANDE MELLAN MIN OCH MAX
Relät håller sig själv.
+12V
|
|
|
/ .
| |
|
|
|________________________ Utsignal +12V
| |
| |
| | |
RELÄ ////......\ .
//// \ .
| |___________ +12V
|
|
|
|
/ .
| |
|
|
-----
---
-
VID MAX
Brytaren bryter jorden så att relät släpper.
+12V
|
|
|
/ .
| |
|
|
|________________________ Ingen utsignal
| |
| |
| | |
RELÄ ////........./
//// /
| |___________ +12V
|
|
|
|
Stoppa .\ Bryter jord vid högsta nivå.
. \
| |
|
|
-----
---
-
eller så använder man 2 mikrobrytare 1 över behållaren som startar skruven för att behåll är tomt, och därmed lättHåkan S skrev:När pelletsbrännaren får startsignal matar doserskruven ned pellets, vikten minskar i hoppern, brytaren slutar påverkas och ger signal till ett relä som startar på fyllningen av hoppern tills vikten får brytaren att påverkas igen. Nackdelen med detta enkla system är att påfyllningens elmotor får stoppa och starta onödigt ofta, Mvh HSE.