taskig pelletsmatning

Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Någon hann före :)
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Den här tråden har verkligen fått igång många! För iden med återmatnig till förådet måste man tänka på att vågenheten måste vara avlastad både från påfyllningsutrustningen och vid utlopp, i annat fall störs viktmätningen. Våra feeders har siliconbälgar som är veckade så de inte överför/påverkar. För hembygge får man tänka sig en slits på 10 cm med PE-film från ex pelletssäckarn, om man sätter den så den "korvar" sin och drar åt med en slangklämma på varje sida så fungerar det. Ett annat sätt är två rör, ett innerrör som glider lätt i det andra avlastar också vågdelen män är inte lika dammtätt. Men det går säkert att ta ex en bit innerslang och fixa egna damasker...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

http://lh6.ggpht.com/_On2OaEzq4-s/SUEB_ ... yrning.JPG

Här är ett enkelt kopplings schema

dock kanske inte riktigt rätt symboler ex motorn är inte en trefasmotor
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det blir ett bra forum av så många ideer och inspel.

Jag har tänkt lite på varför Degerman inte säljer sina externdoserare, eller att andra gör detta.
Kan det tänkas att en sådan doserare installeras i en fallschakt som är en viktig säkerhetsdetalj i brännaren, specielt när elen försvinner, och att fallschakten måste kortas för att få plats till en doserare? Vem har då ansvaret om det blir bakbrand som går upp i externdoseraren och vidare till skruven/förrådet/huset?
Är det installatören, brännarproducenten, företaget som har såld externdoseraren eller kunden som kanske har installerat den själv?

PS:
Med Matene vertikalskruv är det god plats till en externdoserare under utloppet på skruven men den behövs inte där. Externdoseraren är i stället alltid monterat under en Mafa mini, en tunna eller i ett bulkförråd. Där ska den vara!
Det är också grunden till at en vertikalskruv kostar lite mer än en standardskruv. Det medföljer alltid en externdoserare som sen kan förlängas till bulkförrådsskruv om man vill.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tror väl inte det ska vara några probem ?? Vet inte om några regler
om att slangen ska vara i en viss längd ?? Finns ju dom som kör med
matarskruven så nära brännaren att det bara är en liten bit slang . Vad
blir skillnaden där , om det sitter en matarskuvmotor eller en skruv till
ett litet mellanförråd ? Men visst det går ju att kolla upp .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om man tittar på Ulma:s lösning så är det en lös enhet som inte monteras på brännaren utan en kort skruv som man valt att sammankoppla med slang så att säkerheten är densamma som med standardskruven. Då får fallschaktet och slangen sin säkerhetsfunktion för bakbrand.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Rol-bi skrev: Kan det tänkas att en sådan doserare installeras i en fallschakt som är en viktig säkerhetsdetalj i brännaren, specielt när elen försvinner, och att fallschakten måste kortas för att få plats till en doserare? Vem har då ansvaret om det blir bakbrand som går upp i externdoseraren och vidare till skruven/förrådet/huset?
Doseraren hängde väl i en kedja i taket alldeles vid matningsskruvens utlopp. Därifrån gick en slang ned till fallröret som vanligt. Måste väl snarast öka säkerheten då det blir ett steg till innan det blir brand i skruven.
Ville man vara riktigt säker kunde väl doseraren förses med en lucka nedåt också. Men ju fler mekaniska delar som ska styras desto fler felkällor...

Eftersom det här är enda lösningen till vettigt pris borde man försöka få igång tillverkningen igen. Dyra kopior som ex.vis Baxi:s doserare är ju hopplöst inaktuella eftersom den norska skruven löser detta och en hel del andra problem på en gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Nu så vet ju inte jag hur andra har tänkt sig , men typ något sådant
var min tanke med . Vet inte hur Ulmas ser ut , får se om jag åker
och tittar på den + brännaren , han jag pratade med sa att det behövdes
inte igentligen till den brännaren , att det var mest till export . Sa till honom , att eftersom jag inte kört med just den brännaren kunde jag inte
uttala mig om det . Får se hur det blir . Hur som helst den det jag tänkt
bygga , kommer att hamna strax under utloppet på matarskruven . Sedan
kommer slangen till brännaren från skruven i mellanförrådet som kommer
vara snett vinklat uppåt . Så jag kan inte se att det blir någon större förändring i säkerheten ??
Kom visst ett inlägg imellan :lol:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Jag lyfter den här tråden trots att det var ett tag sen någon skrev i den. Skulle vara kul att höra om någon gjort framsteg med pelletsmatare/doserare?

Såg även att KMP har ett mellanförråd de kallar Microförråd som är lite som det som diskuterats. Men tyvärr inte gratis.
Kostar ca 5400kr hos pelletsbilen.

En variant på den borde gå att göra till en rimligare peng för den händige.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Skriv svar