VIKING B16 eller 9990

Skriv svar
oaka
Fröträd
Kontakt:

VIKING B16 eller 9990

Inlägg av oaka »

Hur många av er på forumet har en sådan brännare?
Jag har en sådan och är jättenöjd! det skulle va kul o få veta om ni har en sådan och vad ni har för erfarenheter av den??? Problem eller?
Konstiga företelser? eller händelser? osv........
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Här ligger en B16 i sin kartong o väntar på att bli installerad... när morsan kört tomt på sitt arabguld, är det tänkt att den ska ta över.
Jag ska installera den när det blir dax, och jag antar att jag får åka och sköta driften därefter - morsor brukar inte va så tekniska - men aska ur o fylla på pellets får hon fan lära sig.

Det ska bli jätteintressant och dela drifterfarenhter på den här brännaren, hur länge har du kört, oaka? Jag har bara "torrsimmat" lite med den, startat utan pellets och fingrat på plc'n lite...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

jag har kört med den sen i november förra året.
Dalamange
Ungskog

Inlägg av Dalamange »

hejsan jag har inhandlat en Viking b30 som väl är på väg hem nu tror jag??
vi får se hur den funkar men av vad jag hört så går dom så gott som felfritt :lol:
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har kört min Viking B16 (9990 står det på den) sedan november 2004 och är väldigt nöjd. Jag fick problem med tändelementet efter 3 veckor men det ordnade firman i Bollnäs utan problem. Jag kör ca 2 veckor (300 kg pellets) mellan sotningarna. Den tuffar och går utan problem. Nu håller jag på att bygga ett bulkförråd på ca 7 kbm så jag slipper bära säckarna ner i källaren.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Pelleplutt
Fröträd

B16 i Norah 3000 kombipanna

Inlägg av Pelleplutt »

Hade inget speciellt att göra här hemma idag, både tanten o lillgrabben bortresta, så jag åkte upp till morsan och installerade en pelletsbrännare... bara si sådär...
Det är en Viking B16 som ligger och väntar på att oljan ska sina, och det gör den väl vilken dag som helst, men det skadar inte att provinstallera o kolla att grejorna fungerar till den dagen det är kris.
Det gick ganska smärtfritt att få dit apparaten, valde att inte karva sönder pannluckan, det blir isåfall bara en tunn ram på 2 cm runt om kvar, inget vidare stabilt. Istället svetsade jag dit muttrar innanför kanten på pannhålet och bultade fast monteringsplåten direkt med en tätningslist emellan - voila vad bra det blev. Fyllde upp pellets, satte dit rökgastermometer och körde igång enligt instruktionerna. Den susade igång så vackert, det är nästan som en andakt första gången man startar en pelletsbrännare, gjorde en grovjustering av luft efter en stund så flamman brinner stabilt och fint. Men vilken skitpanna - rökgastemp 270 - snacka om att värmen blåser rakt ut i skorsten. Det blir till att experimentera med baffelplåtar eller prova med brännaren i det pyttelilla oljeeldningsutrymmet... en annan gång...
Är det nån mer som är missnöjd med sin Norah 3000? och hur har ni löst problemet med värmeförlusterna?
energibiten
Försäljare
Kontakt:

norah 3000

Inlägg av energibiten »

Hej. Pellets brännar försäljaren här.

Gör en likadan baffelplåt som den du har i pannan och sätt den under den befintliga med 4 st gängstänger så den hänger från den övre. Gör den inte högre än att du kan ta ut dom genom den övre luckan. gör ca 70 grader på rökgastempen. I vilken lucka sitter brännaren?

johan
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Hej försäljarn...

Jo, jag minns att du beskrev en extra plåt under befintlig baffelplåt, men det är ett besvärligt utrymme i veddelen på den här pannan, det är en välvd vägg på vä sidan så det blir stora glipor mellan baffel o vägg...
Jag har satt brännaren i veddelen, nedre luckan och tagit bort rostret, nu funderar jag på att svetsa till en stos som bygger ut brännaren ca 10 cm samt vinkla den några grader och sätta in i oljedelen. Oljedelen är ju cirkelrund, men lågt i tak och rökutgången till höger - om man vinklar in brännaren och riktar lågriktaren för framåtbrinnande, så kanske man kan få till en virvel inne i brännkammaren som är gynnsam för värmeöverföringen och kanske få askan att samlas i mitten, för enkel rengörning... bara en fundering än så länge, vad tror du?
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kille frågade mig ska den klarar sig bra med viking B30 (30 kW) för en 220 kvm eftersom B16 är för lite tycker han trots annons säger utav viking. Hans huset är från 1920 och har inte haft extra tillägg isolering sedan på 60-70 talet men ändå dålig iaf. förbrukning går på ca 30-35 000 kW, störst under vintern. Panna är TMV E20 -74 (kombi)

Murstorsten höjd strax 11m och hål inre är 160 mm.

Är någon som känner till TMV E20 -74 eller liknar med viking b16 eller b30 och storlek hus med mycket kW så undrar jag vad anser ni om detta?
Undrar kan man justera nere till 25 kW på B30 eller räcker med b16 kanske är för "belastning" med b16 för sådant huset?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hur har det gått driftsmässigt för er som intallerat b16?
problem eller bara positivt??
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Hej igen alla... har inte varit inne här på forumet på länge, har fått konsultuppdrag på annan ort och har inte så mycket tid över nuförtiden.
Viking B16 installerade jag i min mors panna i slutet av mars, skarpt läge den här gången - oljeslabbet är slut nu och dollarbrännaren åkte ut.
B16 fungerar skitbra! Inget krångel eller driftstopp hittils, utom när man slarvat med pelletspåfyllningen, men det kan man inte lasta brännaren för... den är tystlåten och effektiv, blåser rent i brännkoppen efter sig, den behöver aldrig rensas - till skillnad från min pellx som man måste dra ur stora askkakor en gång i veckan.
Om och när min pellx har gjort sitt, så är B16 huvudkandidat som ny pelletsbrännare.
Skriv svar