B16 B30

Skriv svar
energibiten
Försäljare
Kontakt:

B16 B30

Inlägg av energibiten »

Hej på er.
Vad det gäller effektläget på B16 & B30 så går dom att juster steglöst.
B16 kan du justera ner till 10-12 kw och B30 till 20 kw.
Räkna bara hur mycket pellets som kommer under 15 min ta det ggr 4 och du får en vikt som du multiplicerar med 4,8 så får man effekten, justera sedan luftspjället så har du sänkt effekten.
Vad det gäller baffel till Norah 3000 i ved delen så gör baffeln så att den precis går in på bredden, då tätar den mot den raka väggen och låter dom varma gaserna gå ut efter den välvda delen där vattnet är. fungerar mkt bra. du kan montera brännaren direkt i oljebrännar utaget utan stos om du sänker effekten lite till ca 12 kw, då hinner pannan med och rökgasen borde hamna på 180-200grader.

Som hint om hur pass bra brännaren går så har jag bara behövt leverera 2 st reservdelar under vintern. 1 st tändelement till en kund som råkade sätta rostret fel, tändelementet smälte. och ett överhettningsskydd detta berodde förmodligen på sågspån ipelletsen som lade sig som en kaka på glödbädden och luftflödet ströps.

Ha det bra.

Johan
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Pelleplutt
Fröträd

Re: B16 B30

Inlägg av Pelleplutt »

energibiten skrev:Vad det gäller baffel till Norah 3000 i ved delen så gör baffeln så att den precis går in på bredden, då tätar den mot den raka väggen och låter dom varma gaserna gå ut efter den välvda delen där vattnet är. fungerar mkt bra. du kan montera brännaren direkt i oljebrännar utaget utan stos om du sänker effekten lite till ca 12 kw, då hinner pannan med och rökgasen borde hamna på 180-200grader.
Det där med baffelplåten i Norahpannan är "still under construction". Jag har klippt till en tunn fulplåt och hängt in så länge, har måttbeställt en 5mm cortenplåt av en kompis på en mekanisk verkstad, men han får aldrig tummen ur r*ven att skära till den åt mig... Menar du att man ska köra brännaren i oljehålet och ha baffelplåten samtidigt? Eller brännaren i veddelen med plåt och i oljedelen utan plåt... Jag övergav idén att sätta in den i oljedelen pga för litet askutrymme, men det kanske blir effektivare. Rökgastempen till skorsten är nu ca 200-220C och effekten ca 2,6 kg/h, alltså ca 13 kW.
energibiten skrev:Som hint om hur pass bra brännaren går så har jag bara behövt leverera 2 st reservdelar under vintern.
Hur många brännare har du sålt i fjol? Vet du hur många som sålts totalt?
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Skriv svar