renskit som pellets!!
-
- Lärjunge!
renskit som pellets!!
Då jag bor i Jämtland delvis halvägs på fjället,föddes denna ide i fjol.
Jag har under hösten vandrat med hinkar i nävarna varje ledig tid.hade då i höstas ca 300 kilo renskit som jag lagt på nätgaller samt torkat i källaren.Så kom då provet för två dagar sedan då jag tänkte att nu äntligen är det dags.
Körde brännaren tom på vedpellets samt sotade tuber och panna.
tände renbajset med lite tändvätska sedan började det att mata på,Gisses så fint det brinner!har nu kört två dagar med denna renbajs JÄKLAR så bra det går...
kör brännaren i 6kw läget,rögastemp 125c ungefär.
lite aska blir det oxå men stannade brännaren idag för att kolla sintringen,Visst det sintrar mer än med vanlig pellets men det lever jag så gjärna med,nu vet jag att det fungerar,skall prova att räkna ut energiinehållet i bajset,någon som vet hur man räknar??
Säger bara det att detta verkar vara toppen!
så fort det blir bart nu så skall hela familjen lägga varenda lediga timma vi har till att ut och samla renbajs!!
För pelletspengarna vi sparar skall vi sedan prova att åka utomlands!!
Visst vi får väl räkna med åtskilliga timmar i skogen men det är det värt!
lennart
Jag har under hösten vandrat med hinkar i nävarna varje ledig tid.hade då i höstas ca 300 kilo renskit som jag lagt på nätgaller samt torkat i källaren.Så kom då provet för två dagar sedan då jag tänkte att nu äntligen är det dags.
Körde brännaren tom på vedpellets samt sotade tuber och panna.
tände renbajset med lite tändvätska sedan började det att mata på,Gisses så fint det brinner!har nu kört två dagar med denna renbajs JÄKLAR så bra det går...
kör brännaren i 6kw läget,rögastemp 125c ungefär.
lite aska blir det oxå men stannade brännaren idag för att kolla sintringen,Visst det sintrar mer än med vanlig pellets men det lever jag så gjärna med,nu vet jag att det fungerar,skall prova att räkna ut energiinehållet i bajset,någon som vet hur man räknar??
Säger bara det att detta verkar vara toppen!
så fort det blir bart nu så skall hela familjen lägga varenda lediga timma vi har till att ut och samla renbajs!!
lennart
-
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Nejdå det är det definitivt inte,jag skall prova att lägga upp lite bilder vad det lider,har inte velat skriva om detta tidigare då ni kanske tror att det snurrat om totalt i huvudet totalt för mig.Men denna tanke har funnits sedan länge då ren samt älgskit innehåller mycket bark och trä som inte djuren tar upp i näringskedjan.Titta bara hur urbefolkningen i Afrika gör,de eldar med torkad koskit då ved är en bristvara!
Det är vi som ligger efter i utvecklingen på det området,då de eldat detta i generationer bakåt!
lennart
Det är vi som ligger efter i utvecklingen på det området,då de eldat detta i generationer bakåt!
lennart
-
- Pannrumshärskare!
Re: renskit som pellets!!
Öhm... Hurdan timpeng får du på skitplockandet? Jag har iaf bättre saker för mig på fritiden än att gå ut och plocka något som jag kan köpa för 2 kr kilot...lennart wiklund skrev:Säger bara det att detta verkar vara toppen!
lennart
-
- Lärjunge!
Re: renskit som pellets!!
kamrate skrev: Öhm... Hurdan timpeng får du på skitplockandet? Jag har iaf bättre saker för mig på fritiden än att gå ut och plocka något som jag kan köpa för 2 kr kilot...
Det är samma sak när man är ute och plockar svampar eller bär.lennart wiklund skrev: De e klart att timpengen kanske inte blir så hög...
men samtidigt är det en naturupplevelse att få vistas i skog o mark tycker jag,samt att barnen tycker om att hjälpa till med bajsplockandet.
För det är så frisk naturliv man leva på. Många människor gör bara bli sjuk av att de sitta inne i sitt hus. Man måste komma ut och få utbyta nyluft att anda frisk och motioner, så det kostar inte att jämföra med att man gå på gympa kostar fler slang pengar eller hur?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Personligen tycker jag att man inte ska räkna allt i kronor och ören, hur skulle det se ut? Då kunde väl dom flesta inklusive jag lägga ner allt som man tycker verka intressant att utforska. En del samlar på frimärken, en del eldar renbajs, jag bygger en egen pelletsbrännare som ska ha en frekvensstyrd pelletsskruv, några spelar spel över nätet, massor av folk gör ingenting. "skitfränt" att Wiklund testar detta, fram med mera folk som vågar vidga vyerna!
Jovisst, men han lade fram det lite som att det var ett jättebra sätt att få ihop till semesterkassan, att de skulle lägga varje ledig stund på detta. Den kalkylen får man bara ihop om man räknar aktiviteten som nöje, vilket han/de ju tydligen gjorde, och då blir det ju desto bättre. Nytta, nöje, friskvård - samtidigt!
Sen kan jag för lite för att säga något om hur pass olika rökgaser det blir av renskit, om det kan slita mer på skorsten. Spontant känns det som ett ganska 'ofarligt' bränsle, medans t ex gris/hästgödsel med urinämnen 'känns' läskigare. (Sen får man ju ha en helt annan panna till det)
Ev hälsoaspekter reder jag heller inte ut att gå till botten med. Har renar parasiter som man kanske plockar med hem? Jag har ingen aning.
Sen kan jag för lite för att säga något om hur pass olika rökgaser det blir av renskit, om det kan slita mer på skorsten. Spontant känns det som ett ganska 'ofarligt' bränsle, medans t ex gris/hästgödsel med urinämnen 'känns' läskigare. (Sen får man ju ha en helt annan panna till det)
Ev hälsoaspekter reder jag heller inte ut att gå till botten med. Har renar parasiter som man kanske plockar med hem? Jag har ingen aning.