Det är dags för mig att göra en ny fästplåt och stos till min brännare som är av äldre modell. Den gamla är otät och ger tjyvluft.
Men jag skulle vilja ha den svängbar och med snabbfäste så att det går snabbt att svänga ut brännaren och få plats och på så sätt få det lätt att sota.
Hur är era brännare monterade och vilka moment måste ni göra vid sotning?
Hur är er brännare monterad i pannan
Min brännare sitter på en svängarm som är monterad på plåten vilken är bultad till pannan över lucköppningen. För att ta bort brännaren så får jag lossa 4 st muttrar sedan är det bara att dra ut brännaren och svänga ut den med svängarmen. Nyare Ecotec-brännare har snabbfästen istället för 4 st muttrar. Men min är ju inte av senaste snitt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Brännaren är inte i vägen när man skall sota pannan. Svängarmen har flera leder så det går att svänga brännaren 180 grader så den blir parallell med pannan ena sida. När man skall göra rent brännaren så sätter jag en stor balja av plåt under brännarkoppen vilket underlättar när man rengör den.MP skrev:Roli.
När du har den utsvängd. Är då arbetsställningen bekväm så att du kommer åt allt du behöver för sotningen eller är det bökigt trots svängarmen?
Svängarmen har fungerat väldigt bra tycker jag, börjar bli lite glapp i lederna efter sju års användning. Men det stör inte funktionen så mycket annat än att brännaren lutar lite när den är max utsvängd.
Moderator