Panntryck?
-
- Prima virke
Panntryck?
Har märkt senaste dagarna när det varit mellan 5-10 minusgrader att panntrycket inte riktigt kommer upp i normalt tryck. Kan det ha med kylan att göra?
KMP Px 21 - 2008
Extunapanna - 1986
170m2
Extunapanna - 1986
170m2
-
- Pannrumstomte!
-
- Prima virke
-
- Pannrumstomte!
Jag antar att du har slutet system för annars beror trycket på höjden av vattenpelaren från manometern och upp till systemets högsta punkt. Har du ett öppet system så testa att fylla på tills det rinner över i skvallerröret.
Du märker väl om pannan inte kommer upp i temperatur? Du har väl termometer på pannan? Alltså jag menar om den tillförda effekten inte räcker till, så skulle brännaren gå dygnet om.
mvh
Du märker väl om pannan inte kommer upp i temperatur? Du har väl termometer på pannan? Alltså jag menar om den tillförda effekten inte räcker till, så skulle brännaren gå dygnet om.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Utomhustemperaturen har liten inverkan på trycket i pannan, därimot dunstar en del vatten om du har öppet expansionskärl och i så fall behöver det fyllas vatten istället för det dunstade. Har du slutet expansionskärl, en burk med manometer på i pannrummet så hålls trycket på pannvatnet uppe med en luftfylld gummiblåsa i kärlet. Den blåsan får pumpas upp lite med några års mellanrum, men iband får den "punktering" och får bytas annars pumpar man ut luften i pannvattnet. Yterligare en variant är att pannan börjat läcka lite, då tar den lite vatten som får fyllas regelbundet. I det fallet kanske man bär planera pannbyte nästa sommar.
CTC 171 B med Torsby Mini .
-
- Prima virke
-
- Pannrumstomte!