Panntryck?

Skriv svar
Basshunter
Prima virke

Panntryck?

Inlägg av Basshunter »

Har märkt senaste dagarna när det varit mellan 5-10 minusgrader att panntrycket inte riktigt kommer upp i normalt tryck. Kan det ha med kylan att göra?
KMP Px 21 - 2008
Extunapanna - 1986
170m2
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Antar att du har slutet system? Panntrycket beror på temepn i systemet, inte utetemp. Lägre utetemp brukar betyda högre framledningestemp och något högre tryck. Orkar inte pannan upp i normal temperatur så kan det bli lägre tryck.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Hej,
Hur vet jag att jag har ett slutet system? :oops:

Vad är det som kan göra att pannan inte orkar upp i normal temp?
KMP Px 21 - 2008
Extunapanna - 1986
170m2
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag antar att du har slutet system för annars beror trycket på höjden av vattenpelaren från manometern och upp till systemets högsta punkt. Har du ett öppet system så testa att fylla på tills det rinner över i skvallerröret.

Du märker väl om pannan inte kommer upp i temperatur? Du har väl termometer på pannan? Alltså jag menar om den tillförda effekten inte räcker till, så skulle brännaren gå dygnet om.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Utomhustemperaturen har liten inverkan på trycket i pannan, därimot dunstar en del vatten om du har öppet expansionskärl och i så fall behöver det fyllas vatten istället för det dunstade. Har du slutet expansionskärl, en burk med manometer på i pannrummet så hålls trycket på pannvatnet uppe med en luftfylld gummiblåsa i kärlet. Den blåsan får pumpas upp lite med några års mellanrum, men iband får den "punktering" och får bytas annars pumpar man ut luften i pannvattnet. Yterligare en variant är att pannan börjat läcka lite, då tar den lite vatten som får fyllas regelbundet. I det fallet kanske man bär planera pannbyte nästa sommar.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Basshunter
Prima virke

Inlägg av Basshunter »

Ja det har faktiskt sedan i höstas börjat rinna lite vatten under pannan, typ någon deciliter eller så per dag. Det har jag aldrig sett förut.

Men den svarta tryckvisaren står ganska nära och ibland ser jag nu faktiskt också precis på den röda nålen.
KMP Px 21 - 2008
Extunapanna - 1986
170m2
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ok. Pannan läcker med trycket sjunker inte? Var kommer vattnert från? Är det säkerhetsventilen på tappvattnet?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar