Tack för ett fantastiskt bra forum där jag ägnat många timmar åt att läsa inlägg med råd och idéer innan jag bestämde mig för en pelletslösning.
Jag är således ny i pelletsvärlden och har precis startat mina två pannor. Mitt hus är byggt -52 och är i sten/puts. 2-glasfönster av gammal modell. Totalt 275 kvm boyta och 95 kvm i källaren. Det är urspungligen ett enplanshus men vinden är inredd på -80 talet och där sitter 3-glasfönster. Övervåningen saknar vattenburet system.
Huset har tidigare värmts med olja och kalkylen uppgav en förbrukning på 4,5 kubik på hela huset. De som bott här innan uppger att de haft runt 19 grader inne. Uppvärmningen sker sedan några veckor med de befintliga två CTC 171-pannorna från 1975 och två begagnade Ecotec A4/Bioline brännare från -04 och -06. Innetemperaturen ligger runt 21-22 grader i de olika rummen. Båda shuntarna var trasiga när vi flyttade in och vi har i dagarna installerat Thermomatic ERA 10-shuntautomatik för att få bättre reglering av temperaturen. Elementen är av gammal modell och har kranar = inga termostater.
Södra delen av huset (sörgården) startades 1 december och har förbrukat ca 912 kilo (57 säckar) räknat på hela december. Det blir 29,4 kg per dag
Norra delen av huset (norrgården) startades 13 december och har under tidsperioden förbrukat 592 kg. Det blir 32,9 kg/dag.
Rökgastemperaturen ligger på 240 grader i sörgården och 285 i norrgården. Från början saknades baffelplåt i norrgården och temperaturen sänktes från 325 till 285 med plåten. Det sitter i dagsläget inga dragbegränsare.
Vad får du för tankar när du läser om huset, förbrukning och systemet? Hur kan jag trimma min förbrukning (förutom genom att sänka temperaturen

Vilka förbättringar borde jag satsa på i nästa steg? Vilka möjligheter och omöjligheter ser du?
//Magnus