Vad skulle du göra om du hade mina förutsättningar?

Skriv svar
MR
Frö

Vad skulle du göra om du hade mina förutsättningar?

Inlägg av MR »

Hej!

Tack för ett fantastiskt bra forum där jag ägnat många timmar åt att läsa inlägg med råd och idéer innan jag bestämde mig för en pelletslösning.

Jag är således ny i pelletsvärlden och har precis startat mina två pannor. Mitt hus är byggt -52 och är i sten/puts. 2-glasfönster av gammal modell. Totalt 275 kvm boyta och 95 kvm i källaren. Det är urspungligen ett enplanshus men vinden är inredd på -80 talet och där sitter 3-glasfönster. Övervåningen saknar vattenburet system.

Huset har tidigare värmts med olja och kalkylen uppgav en förbrukning på 4,5 kubik på hela huset. De som bott här innan uppger att de haft runt 19 grader inne. Uppvärmningen sker sedan några veckor med de befintliga två CTC 171-pannorna från 1975 och två begagnade Ecotec A4/Bioline brännare från -04 och -06. Innetemperaturen ligger runt 21-22 grader i de olika rummen. Båda shuntarna var trasiga när vi flyttade in och vi har i dagarna installerat Thermomatic ERA 10-shuntautomatik för att få bättre reglering av temperaturen. Elementen är av gammal modell och har kranar = inga termostater.

Södra delen av huset (sörgården) startades 1 december och har förbrukat ca 912 kilo (57 säckar) räknat på hela december. Det blir 29,4 kg per dag

Norra delen av huset (norrgården) startades 13 december och har under tidsperioden förbrukat 592 kg. Det blir 32,9 kg/dag.

Rökgastemperaturen ligger på 240 grader i sörgården och 285 i norrgården. Från början saknades baffelplåt i norrgården och temperaturen sänktes från 325 till 285 med plåten. Det sitter i dagsläget inga dragbegränsare.

Vad får du för tankar när du läser om huset, förbrukning och systemet? Hur kan jag trimma min förbrukning (förutom genom att sänka temperaturen :roll: :lol:)

Vilka förbättringar borde jag satsa på i nästa steg? Vilka möjligheter och omöjligheter ser du?

//Magnus
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rakt av tycker jag att rökgastemperaturerna är mycket höga, 240°C är nog inte så farligt men 285°C är högt i mina ögon, detta kan kanske lösas med baffelplåt men jag känner inte din panna eller brännare eller skorsten så...

Men det allra första steg jag hade tagit innan något annat blev ändrat var dragbegränsare! När det var klart skulle jag se till att båda brännarna körde rätt innan något annat blev åtgärdat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm visst är det bara 1 hus (sörgården o norrgården) ?
Sitter det en panna på varje sida om kåken (norra o södra) ?

Rökgastempen är för hög iaf, Möjligen kan du baffla mer o skaffa dragbegränsare men om det räcker för att få till allt vet jag inte..
Vilken effekt går brännarna på??
Du bör nog inte köra med mer än ca 15 kW i de pannorna, Kör du på 20 kW så får du bara ökade rökgstempraturer o som ger extra värme åt kråkorna...

Då ni kör med 2-3° högre innetemp så kommer även förbrukningen öka med 15-20% mot tidigare ägarna vilket gör nästan 1 m3 mer olja för er..
50-55000 kWh/år är mycket visst men ändå ska 2 pannor som körs med 15 kW klara det, En kompis klarar nästan hela behovet med en 20 kW biomatic el ner till -23/24° men ett pannbyte skulle nog ni ha igen..
En 30 kW panna ska klara även om ni fixar vattenburet uppe så det bör ni nog överväga, Även bulkförråd bör ni skaffa/bygga med sån förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Inte börjat elda än men ändå tittat runt och nu vinter tid är en förbrukning på 2-3 säckar inte helt onormalt på ett säg 120-140kvm hus? Räknar själv med en förbrukning på 2-3 säckar och jag har 120kvm...

Du har ju dubbla ytan? halvtaskig isolering? Så hade jag varit du hade jag ifråga satta tidigare angiven Olje åtgång? Känns lite då jag eldar 4kbm i mitt lilla hus....0,6L/h med runt nollan ute...

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Håller med Andre angående Biomatic pannan...Så när nöden inte har nån lag slå till ! :wink:

Annars bra och lättskötta pannor 8) ..Med bafflar lär du hamna på ca 220 C du skall ju kunna ta en lite längre dusch emellan åt också..inte bara "raggarvarianten"......

Och dragbegränsare=Alltid...
http://transtemper.se/

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar