Problem efter sotning, tänder ej.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Niklas80
Prima virke
Kontakt:

Problem efter sotning, tänder ej.

Inlägg av Niklas80 »

hej jag har problem med tändning efter sotning, har fått för mig att det är för att det finns ingen aska i brännaren, så det blir svårare att tända. Min startdos är ca 3dl. Jag har byt både flamvakt och tänd element. Är det någon som upplevt samma problem.
Sen efter ca 1 dag så brinner den perfekt tills nästa sotning.

Har kmp 21, nibe city
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

När jag har gjort rent mitt brännarrör så brukar jag slänga in en halv näve med pellets så det ligger närmast spiralen,så tänder den bättre.Jag har också ca 3 dl i startdos.Ibland kan det vara så som du skriver,att när den har bildat en kaka så har den lättare att gå igång.Men den startar normalt efter sotning?Vet du om den behöver 2 startförsök för att startdosen är för liten?Den pillrar ju in lite till vid andra försöket också.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Niklas80
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Den startar nästa alltid på 3 försöket. men ska testa nästa gång att lägga in pellets längst in, verkar som en bra ide.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag slänger oxå in en eller ett par nävar pellets efter sotning men jag har oxå märkt att det är stor skillnad på tändning med olika pellets och efter alla dessa år med pellets så har man hunnit prova många fabrikat och det min brännare startar bäst med är Agrol
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar