CTC Regent kommer ej upp i temperatur

Här diskuteras allt kring vedeldning
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

CTC Regent kommer ej upp i temperatur

Inlägg av bamsejon »

Hej!

Håller på att bli tokig och funderar på att byta panna / värmesystem.

Har en CTC Regent -90 med två ackumulatortankar på totalt 1000 liter.

Kör jag endast med ved så får jag inte upp temperaturen mer än 40-50 grader, det går om jag slår av cirkulationspumpen samt ackumulatortankarna, då stiger den ganska fort upp till ca 70 grader (ca 2-3 timmar)

Det jag funderar på är om den är underdimensionerad till kåken. Har idag 220 m2 som ska värmas upp. På vintern (Idag -20 grader kallt) så är skillnaden 10 grader på vad som går ut till radiatorerna och vad som kommer tillbaka.

Tycker jag har testat det mesta.

Bytt ved, kört med blandved, endast björk och t.om. värmeklogs, inte någon större skillnad.

Fipplat ihjäl mig på luftflödet, även byggt en liten fläkt (Av en processorfläkt av en dator för övrigt, funkar kanon) något bättre förbränning, men inte tillräckligt.

Sotat som en galning, som mest varje dag, ingen större skillnad. (Har dock inte sotat från pannan upp till skorstenen på ett tag, sotarn var iofs här och gjorde det för ca 4 månader sedan)

Specarna säger att vedeldning från pannan ska ge 20 KW medans el ska ge 15 KW. Dock värms det upp fasen så mycket snabbare om man endast kör med elpatroner.

Idag när det är -20 så kör jag med både el och ved. Men det måste fasen va nåt skit som jag missat. Är det någon som har nån ide? Jag vill gärna elda med ved, men är det så dålig effekt som det är nu så måste jag nog byta panna, eller köpa en pelletsbrännare (Borde väl ge lika mycket effekt som en oljebrännare va?, enl. spec så ger en oljebrännare 25 KW)

Kan man på nåt snajdigt sätt räkna ut hur mycket KW det skulle behövas för att värma upp kåken?

Huset är byggt -75, bra isolerat och har endast 3-glasfönster (Nya fönster på suterängvåningen)

MVH: Jon i Grycksbo
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

-20 kräver en viss energimängd, du får antagligen en massa bättre svar än idag. Men min erfarenhet av en 20 kw panna och 1500 liters tank från förrra vintern var att man bör ha det att brinna i pannan ganska många timmar per dygn vid -20.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Jo, igår var det inte så kallt, runt -10 grader, då körde jag utan el, men den kom aldrig upp över 45 grader, ackumulatortanken fick då alltså aldrig någon överskottsvärme.
Zwentomen skrev:-20 kräver en viss energimängd, du får antagligen en massa bättre svar än idag. Men min erfarenhet av en 20 kw panna och 1500 liters tank från förrra vintern var att man bör ha det att brinna i pannan ganska många timmar per dygn vid -20.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tror att tankarna bara är två st slavtankar och att shunten och vv sitter i pannan. Det blir bara rundpumpning av vatten mellan panna och tankar. Laddpumpen sitter på returledningen nere mellan panna och tankar, systemet saknar säkert även någon form av laddomat.

Sedan kanske laddpumpen körs på högsta läge då blir det ännu sämre.
Pannan får bara kallvatten från tankarna.

Kan detta stämma ?

Vp...
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ja, det stämmer alldeles utmärkt, om jag slår av vattentillförseln från ackarna så går det avsevärt snabbare.

Det sitter något typ av "laddomat" om man nu kan kalla det så.. Det enda den gör är att starta cirkulationspumpen för ackumulatortankarna efter att panntemperaturen har gått över en viss temperatur som man ställer in själv. Nackdelen är dock om man glömmer att ställa tillbaka denna till 0 grader på t.ex. kvällen. Gör man inte det så ligger varmvattnet bara kvar i ackumulatortankarna och går ej vidare till pannan.

Jag är helt novis, har bott i lägenhet i princip hela mitt vuxna liv, men hur fungerar en laddomat, vad kostar den och kan det gå att montera en sådan på kombipannan? (CTC Regent), samt framförallt, är det värt det?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Som novis inom området så tycker jag att den här demofilmen visar hur det kan fungera :wink:
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bmos
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 okt, 2008 20:58
Ort: Härnösand

Inlägg av bmos »

Kan du inte sätta upp en bild här så vi får se makapärerna. Det borde finnas hur mycket vetskap som helst på det här forumet, bara man vet vilka prylar det ingår i systemet och hur det är kopplat. :)

Farsans system såg ut som Vedprofilen beskrev det. Oj, vad den Albinpannan fick jobba i onödan. Det blev viss skillnad när han kopplade in en laddomat, 4030 var det visst till kombipannan. :)

Kom på en annan sak som kanske inte har med laddningen i sig att göra, men stänger du igen pannan efter eldning så den inte ventilerar ur all värme via skorstenen? Kanske dum fråga...
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

bmos skrev:
Kom på en annan sak som kanske inte har med laddningen i sig att göra, men stänger du igen pannan efter eldning så den inte ventilerar ur all värme via skorstenen? Kanske dum fråga...
Om du menar om jag stänger direktspjället så är svaret på den frågan ja. Vad jag förstår så har min panna omvänd förbränning. Den bränner veden underifrån.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Bra ! Då förstår jag problemet . Du har ingen laddomat utan bara en termostat som styr start resp stopp av laddningspumpen. Då löser vi det här och nu :wink:

Det finns två bra alternativ att lösa detta på. Det ena är att du byter ut tanken som står närmast pannan mot en tank med vv i samt pluggar shunten på pannan och flyttar shuntgruppen till tank toppen. Sedan kopplar man i hop vv från pannan med vv i tanken då förvärmer pannans vv tank toppens vv. Sedan väljer man en laddomat-21 som ett exempel.
Denna installation blir både dyr och besvärligare än mitt andra förslag.

Jag tycker att du installerar denna automatik mellan panna och tank. http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=31 Den är nog den billigaste och bästa lösningen i ditt fall :wink:

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 04 jan, 2009 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ved Profilen skrev:
Jag tycker att du installerar denna automatik mellan panna och tank. http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=31 Den är nog den billigaste och bästa lösningen i ditt fall :wink:

Ved Profilen..
Aaaah, now we are getting somewhere.. Vad kan en dylikt apparatur kosta? Rekommendation på någon bra och billig rörmokare i trakten Falun/Grycksbo/Bjursås?
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Kan man våga köpa en begagnad? http://www.blocket.se/vi/19659642.htm?ca=6_s
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Har ingen aning om priser kan tänka mig mellan 5 och 7 tusen.
Med denna typen av laddomat sparar du snart in :wink:

Jag skulle inte köpa en begagnad när det gäller värmesystem. Det är med all sanolighet inget fel på den, men jag skulle köpa en ny med garanti. Det är relativt låga pengar vi talat om speciellt när laddomaten spar så pass mycket..

Mitt råd Köp en ny....

VP...
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kostar 4645:- ny hos Rinkabyrör... köpa beg för 3-4 tusen är inte värt det då (en på blocket vill till och med ha 4600:-!!!)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Någon som har tips på någon bra leverantör där man kan beställa på nätet? Har hört rinkaby rör förut...
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

En bra leverantör är Rinkaby Rör...
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Skriv svar