Morsning igen!
Har en CTC Regent och har lite funderingar kring varmvattenuppvärmningen.
Den värmer upp vattnet OK, det går att ta en dusch, men vi har ett stort jäkla bubbelkar, runt 300 liter. Det går at fylla upp till ca 100 liter (Pannan ska ha 90 liter), men sen blir vattnet skitkallt.
Ska inte pannan orka värma upp vattnet medans det "rinner". Måste man skaffa en varmvattenberedare för att det ska gå?
Fruktansvärt irriterande, då vi precis köpt kåken och skulle ta ett bubbelbad (en av anledningarna till att vi köpte huset var att badrummet var så fräscht) så kunde vi inte bada för att det inte fanns något varmvatten. Det var en rörmokare som var här å sa att det eventuellt kunde vara fel på varmvattenventilen (Där man kan blanda i kallvatten för att inte få kokhett vatten i krandarna) Men kan det verkligen spela så stor roll?
/Jon i Grycksbo
Varmvatten och CTC Regent
Det beror väl lite grann på hur varmt vattnet är i pannan för stunden. 90 liter om det är 45-gradigt blir väl inte så mycket mer i badkaret. 90 liter 90-gradigt vatten blir ju typ dubbelt så mycket i badkaret (generaliserat).
Och är pannan 90 grader varm finns ju mer energi lagrat redan från början = borde väl kunna värma tappvarmvatten "on the fly".
Är du nere på 45 grader från början i pannan kanske det blir värre, men det beror nog på pannans storlek och konstruktion och allt det där.
Kanske nån av profeterna kan hjälpa?
Och är pannan 90 grader varm finns ju mer energi lagrat redan från början = borde väl kunna värma tappvarmvatten "on the fly".
Är du nere på 45 grader från början i pannan kanske det blir värre, men det beror nog på pannans storlek och konstruktion och allt det där.

Ja, om man får tillbedja de stora pannprofeterna om en lösning på existerande panna så skulle jag avguda er för all framtid (nåja, tills pannan dör iaf). Har ingen större lust att byta hela systemet just nu, har precis köpt kåken å vill gärna hinna amortera nån krona till innan man byter system. En pelletsanläggning tror jag skulle kunna öka effektiviteten, att byta ut oljebrännarn mot en pelletsbrännare. Det första jag gjorde efter vi hade flyttat in var för övrigt att ta bort oljecisternen så man kunde få plats med mer ved.bmos skrev:
Är du nere på 45 grader från början i pannan kanske det blir värre, men det beror nog på pannans storlek och konstruktion och allt det där.![]()
Jag använder dock helst gärna ved, dels är det billigt, sen tycker jag faktiskt att det är en smula avkopplande, då jag på jobbet bara sitter framför en dator på kontor, så är det ruskigt skönt att komma ut i skogen å fälla några träd å ta i med hårdhandskarna.. Kanske inte lika kul att tända varje morgon måhända men men..
För övrigt, eftersom jag är systemtekniker så skulle jag gärna vilja kunna automatisera hela systemet via snmp eller något annant fint protokoll / html-sida eller något.
Någon som har något bra förslag på apparatur för att övervaka t.ex. temperaturer på vatten?
Skulle även vara gött att t.ex. kunna styra vissa saker remote, som t.ex. inomhustemperatur, shunten, ackumulatortanken osv...
Hade även funderingar och skissade lite smått på en vedrobot som jag hade funderingar att bygga av en gammal backuprobot, men kom på att det kanske blir något osäkert, speciellt om det brinner i eldstaden och någon vedbit ramlar utanför