CTC Regent kommer ej upp i temperatur

Här diskuteras allt kring vedeldning
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ved Profilen skrev:
Jag tycker att du installerar denna automatik mellan panna och tank. http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=31 Den är nog den billigaste och bästa lösningen i ditt fall :wink:

Ved Profilen..
Funkar laddomat 4030 även om man har två ackumulatortankar?
Kan denna installation även lösa problemet som vi har att vi inte kan fylla upp vårat fina bubbelbadkar på 300 liter?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ja den fungerar även då ,om tankarna är parallellt kopplade.Och har minst 35 mm rör i mellan tankarna.
Sedan det där med vatten förbrukningen. Det har att göra med hur vv är utformad i pannan. Jag tror inte att laddomaten kommer att klara av att ladda över så snabbt till pannan om vv i pannan har liten volym. Det blir pannans varmvattens volym som avgör det inte tankarna.

Skall du vara på den säkra sidan så använder du dig av mitt första alternativ, men det blir krångligare och dyrare.....

Vp..
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Har precis ringt och fått en prisuppgift på runt 7000:- inkl. installation för en laddomat 4030.

Rörmokarn sa dessutom att dom där på rankeby rör, de va ena jävlar som pressar ner priserna så att han får lov att sälja till inköpspris :)

Kommer hem på onsdag och kollar på installationen.

Vi får se om det ger nån effekt, känns dock lite vanskligt att greja med pannan när det är så pass kallt ute, men det ska nog gå bra.

Tack för alla tips! Förhoppningsvis löser detta en del av problemen, är dock lite skeptisk gällande varmvattnet (dricksvattnet), pannan har endast 90 liter, undrar om det kan hjälpa med en laddomat, men men..
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Jag testade precis att tända pannan och själv agera "Laddomat", då gick pannan avsevärt mycket bättre.

Pannan hade en temperatur på ca 30 grader, det jag gjorde var att först slå av pumpen till ackumulatorn, samt stänga ventilen mellan pannan och ackumulatorn så det inte blir någon laddning till denna. Sedan slog jag av cirkulationspumpen till radiatorerna och tände pannan. Lät pannan komma upp till runt 80-90 grader då jag slog på cirkulationspumpen igen.
När sedan temperaturen hade stabiliserat sig (Vattnet gått runt ett varv) Så öppnade jag endast ventilen till ackumulatorn och slog EJ på pumpen. Detta innebar att vattnet blir skiktat i ackumulatorn, samt att flödet inte blir så snabbt.

Hade 23 grader inomhus, varmvattnet låg runt 50 grader och pannan runt 60-70 grader, å då var det -20 grader utomhus...

Ibland blev dock pannan lite för kall, då jag fick lov att slå av ventilen mot ackumulatortankarna igen, samt slå på den när pannan gick bättre.

Summa summarum så skulle det sitta fint med en laddomat, det blir ett jäkla springande, men har det under kontroll iallafall. Så jag tar nog och installerar en laddomat i sommar. Skulle inte vara speciellt kul om man tömt hela systemet på vatten och det skulle visa sig att det saknas någon reservdel då det är 20 grader kallt ute.

En 4030 verkar vara alldeles utmärkt..

Jag skulle även gärna vilja fjärrstyra / övervaka hela värmesystemet, t.ex. öka / sänka temperaturen inomhus och då gärna via nån webbserver eller liknande.. Blir GALEN på att ställa in temperaturen med TA44:an. Får aldrig någon riktigt bra temperatur. Någon som har något bra förslag? Det måste finnas smidigare lösningar idag.

MVH: Jon
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Klart att du skall få till detta med en laddomat 4030.Jag har en sådan kopplad till mi kombipanna med 2x500l rena acctankar.Har en diom el o ved 25kw panna,med inbyggd vv beredare.Kopplat med cu 28mm rör.
Har inga problem med att få upp panntemp i 90c vid sträng kyla ute.Dock lär du ju ska modifiera din panna med turbulatorer,dessa har till uppgift att bromsa rökgaserna i konvektinsdelen(tuberna) för att avge maximalt med värme till laddning av tankarna.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Aaah, där ser man, turbulatorer.. Alltid lär man sig nåt nytt.
Man får ett helt nytt lingvistiskt vokabulär efter att man flyttat till villa :) Laddomat, ack-tank, turbulatorer o.dyl. hade jag inte en susning om vad det var för ett år sedan :)

Vi får ta en sak i taget, installera laddomaten i sommar och sedan ev. även turbulatorer.. Funderade faktiskt på om det gick att stoppa upp gasen en sväng, tittar man utifrån på skorstenen så ser man att det är rätt varmt det som kommer ut, samt att snön har smält runtom skorstenen, så det finns säkerligen mer energi att ta ut.

Hur pass dyrt/krångligt är det att installera tocken däringa turbulatorer?

Detta har gett mig förnyat hopp om att fortsätta med ved, för en vecka sen var jag ett telefonsamtal ifrån att installera en pelletsbrännare.

Veden är dock fasen så mycket billigare, sen tycker jag, än så länge, att det är rätt kul att gå ut i skogen och såga ner lite träd, ta i med hårdhandskarna.

Har även haft funderingar på att köpa mig en traktor med släp. Har ingen egen skog än, men raggar runt i byn och frågar om det är möjligt att göra uttag. Motorsågen som jag köpte i somras har dock betalat igen sig flera gånger om. Funderar nästan på att köpa en lite bättre modell. Köpte en Partner på Jula, vilket visade sig att det egentligen är en Husqvarna-såg, fast tillverkad i USA. Funkar kanon, men lite trött motor...

Apropå traktor, är det någon som har nån susning om det är möjligt att hyra en traktor med släp i Grycksbo/Bjursås-området? Är man ute 2-3 gånger om året för att hämta in veden så känns det lite sådär att inhandla en traktor för ändamålet.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Att få en Bjursing att hyra ur en traktor är nog omöjligt skulle jag tro :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Haha!

Ja, inte ens morsans gubbe vågar knappt låna ut traktorn till mig, å då är jag ändå relativt van vid att köra traktor :)

Nu bor han 8 mil härifrån, å det är inte så kul att guppa hem den sträckan med en traktor i 30 km/h :)

Det är ändå rätt intressant att det inte finns nån som hyr ut traktorer, eller finns det? Man kan ju hyra skylift, cementblandare å annat jox, men inte traktor.

Iofs är inte en gammal grålle så jäkla dyrt att köpa, men ändå...
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ved Profilen skrev:Sedan det där med vatten förbrukningen. Det har att göra med hur vv är utformad i pannan. Jag tror inte att laddomaten kommer att klara av att ladda över så snabbt till pannan om vv i pannan har liten volym. Det blir pannans varmvattens volym som avgör det inte tankarna.
Skulle det vara möjligt att inhandla en elektrisk varmvattenberedare som sitter efter varmvattenberedaren i pannan, där pannan fyller upp den med varmvatten först, blir vattnet för kallt så rycker elen in.

Det kan vara lite drygt ibland när man kommer hem från jobbet, tänder pannan och ska diska och det inte finns något varmvatten, då man får vänta nån timme innan det finns varmvatten.. Dessutom skulle man då få en större volym varmvatten, vilket skulle kunna göra det möjligt att fylla HELA badkaret.. wow ... :)
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

lennart wiklund skrev:Klart att du skall få till detta med en laddomat 4030.Jag har en sådan kopplad till mi kombipanna med 2x500l rena acctankar.Har en diom el o ved 25kw panna,med inbyggd vv beredare.Kopplat med cu 28mm rör.
Jag går in å fotar i pannrummet nu å återkommer med bilder :)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Hehe, ja det första alternativet hade varit nåt :) Får ta å sälja kåken å köpa en sån istället.

Lutar nog mer åt alternativ 2, men kanske inte i Laxå... en bit å köra hem den då :)
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

bamsejon skrev:
Jag går in å fotar i pannrummet nu å återkommer med bilder :)
Här är de utlovade bilderna på pannrummet:
http://picasaweb.google.se/bamsejon/Pan ... irectlink#
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

jag har samma problem med min.
jag eldar 6 timmar och ändå"äör itne 750l tanken fullvarm.

måste vara pga den skitpannan
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Mja, nu tycker jag att det fungerar riktigt bra. Se bara till att få upp panntemperaturen ordentligt, slå av cirkulationspumpen när du värmer upp pannan, samt all tillförsel till ackumulatortanken, värm upp pannan till runt 80 grader (Tar runt 1 timme för mig)

Slå sedan på cirkpumpen å sedan ackumulatortanken.

Vad jag förstår så fixar en laddomat detta rätt bra, förutom då cirkulationspumpen till elementen.

Eldade igår kväll, med två påfyllningar, pannan och acken kom upp i runt 60-70 grader, å jag behövde inte tända igen förrens jag kom hem idag efter jobbet. Nu är det iofs rätt varmt ute, runt 5 grader varmt. Men så bra har den inte funkat förut, man har fått elda non stop i ett dygn, från morgon till kväll för att få upp tempen i acken. Men nu använder jag även aldrig cirkulationspumpen till ackumulatorn när jag laddar den, det får gå av sig självt, vilket innebär att det blir skiktad värme i acken.
Skriv svar