Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Karla1 skrev:Varför hålla på att gnälla att vissa inte svarar på dina frågor Ryan när du ändå inte accepterar svaren du får. Då kan du ju lika gärna svara direkt själv så du får lägga dom orden som passar dig.

Beträffande smutskastning så ta och spänn upp ögonen och läs tidigare i tråden. Men sånt blundar du väl för.

Tack & bock.
Kommentar överflödig!

Puss&kram. MVH RAYYAN

Bästa hälsningnar till krala (kolla stavningen)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:@vedis: Om det nu är så där en väl skiktad tank med låga flöden osv skall se ut.
Då är min lilla undran varför när din tank mitt började sjunka vid kl0400 (oroväckande kortstund efter tankbotten ca15min)
Jag förstår inte hur du menar?

Botten tempen dalade strax efter 3:00
Mitten tempen började dala vid ca:8:00
Toppen började dala vid 13:00
Jad hadde fortfarande 53 grader kvar i tank toppen när jag startade min eldning i dag kl 17:00 Trots -25 graders kyla utomhus.

http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp


Vp....
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Du har ju en ständigt sjunkande kurva ända från att eldningen slutade men den sjunker fortare efter kl 0300.
Kl 1200 planar mitten tempen ut då den ligger på ca 57°C (den fortsätter dock att sjunka)och så börjar topp tempen att sjunka istället är det perfekt?
Mitten tempen borde väl fortsätta att sjuka tills den är på samma temp som bottentempen innan toppen sjunker?
Senast redigerad av kricken_ den sön 04 jan, 2009 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan igen!
Ni verkar ha fullt upp att kommentera varandra just nu men jag försöker väl igen.

Tänkte bara bidra med temperaturer vid skiktning i min ack.tank
som är en Jäme på 1 800 liter.

Eldade upp den i går till ca: 90-87-85 grader och nu efter ca: 21 timmar så visar det 44-60-78 grader i tanken.
Vet ej om det är bra eller dåligt men kanske något att jämföra med.
hälsn. Tommy
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Du har ju en ständigt sjunkande kurva ända från att eldningen slutade men den sjunker fortare efter kl 0300.
Kl 1200 planar mitten tempen ut då den ligger på ca 57°C (den fortsätter dock att sjunka)och så börjar topp tempen att sjunka istället är det perfekt?
Mitten tempen borde väl fortsätta att sjuka tills den är på samma temp som bottentempen innan toppen sjunker?
Teoretiskt sätt har du rätt, men i praktiken blir det inte så.
Du måste även taga hänsyn till strålningsförlusterna.

Jag tror att du vill ha skiktningskurvona vid urladdning som dom blir vid i laddning.

Vp...
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Karla1 skrev:Tycker det är synd att även denna tråd ska bli sönderhackad av ett gäng som inte verkar vara torra bakom öronen fast dom eldar med ved. När diskussionen fortlöper som denna, så har man nog stängt tråden snart.

Är det detta ni är ute efter för nu verkar det som att vissa har tappat greppet om vad man ska kunna gnälla på eller hur man ska försöka hitta en orsak till något negativt.

Skärp er! diskutera som vuxna.... eller låt bli.
Tycker inte att tråden är sönderhackad i det här skedet.

Kan inte se något gnäll mer än från Krala.

Däremot så är det någon som rackar ner på och nedvärderar konstruktiv kritik. Alltså bara Vedis och Krala förstår.

Men jag kan ju ha missförstått det hela :?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Men iom att du hade en framlednings temp på ca 40°C när mitten tempen (57°C)började plana ut och topp tempen sjunka då fanns det ju energi kvar i tanken så topp tempen skulle inte ha börjat sjunka inte så fort iaf.

Från kl 0100 tills kl 1200 har du tappat 15°C i topptemp.
Från kl 1200 till 1600 tappar du 20°C även fast det är precis kl 1600 som din mitten temp är den samma som framledningstempen.

Tycker inte du också att det är lite konstigt att skiktningen beter sig så även fast du säger att den är perfekt?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Karla1 skrev:Jag beskyller ej dig för att vara snorunge, men beklagar mig att du beter dig som en.

Jag vill bara att ni inte ska tjäbbla sönder även denna tråd med bara skitsnack. Eller vill du att man ska låsa denna också?
Kanske Krala skulle komma med något konstruktivt i ämnet och inte bara säga att somliga beter sig som snorungar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Nu blir jag bannad och kanske avstängd.

Det är det värt när de sk proffsen inte ens kan bemöta kritik på ett konstruktivt sätt.

Då anser jag att forumet är helt fel för oss vanliga människor.

Krala och Vedis kan sitta tillsammans och ha möte med sig själva och bespara oss andra deras "viärbästochingenkanruckapådet" mentalitet.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Men iom att du hade en framlednings temp på ca 40°C när mitten tempen (57°C)började plana ut och topp tempen sjunka då fanns det ju energi kvar i tanken så topp tempen skulle inte ha börjat sjunka inte så fort iaf.

Från kl 0100 tills kl 1200 har du tappat 15°C i topptemp.
Från kl 1200 till 1600 tappar du 20°C även fast det är precis kl 1600 som din mitten temp är den samma som framledningstempen.

Tycker inte du också att det är lite konstigt att skiktningen beter sig så även fast du säger att den är perfekt?
Nej det tycker inte jag, det är 25 grader kallt var skall jag installera returen från radiatorena . Nu är det naturlagarna som styr ännu en gång. Det går inta att göra på annat sätt.

Titta mera på tidslinjen på loggningen och kolla vad temperaturena ligger vid olika tider.

Tex Jag kan ha 93 grader kvar i toppen på tankarna dagen efter jag eldar trots att det är -25 ute.

Kan även tillägga att mitt hus förbrukar just nu 3.5 kW på radiatorkretsen .
Flödet är 630 Liter / timme och delta -T 5 grader.

Vp..
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 04 jan, 2009 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Men om tanken nu är perfekt skiktad skall den väl förbruka energin skikt för skikt.
Inte som nu att den inte ens förbrukat all energi i mitten innan du tappar riktigt mycket temp i toppen på kort tid?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ursäkta mig kricken . Jag orkar inte längre med denna tråd.

Pm mig istället.

Vp..
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Även om skiktningen med avseende på hur vattnet pumpas runt är så bra man kan begära svalnar förstås tanktoppen i förtid ändå, på grund av det som läcker ut genom tankväggarna. Det är kanske dåligt isolerat?

Om det är mig Karla anser smutskastar Äfab så påstår jag å det bestämdaste att det är Äfab själva som sköter den saken. Om man har som affärsidé att informera är det av yttersta vikt inte bara att det kunnande man har, som ligger bakom informationen man ger, är korrekt och vederhäftig, utan även att den informationskanal man använder, i det här fall svenska språket, är vederhäftig och korrekt.

Jag har inte läst allt som står på den websidan, men det jag har sett verkar vara korrekt och vederhäftigt, ur teknisk synvinkel. Lika uppenbart är det att språket inte är korrekt, även om det nog är att ta i att kalla det vedervärdigt.
Likväl är det så, att genom att uppvisa så dåliga kunskaper i den informationskanal man valt att använda, alltså språket, (ja, det är väl en av kanalerna, för företaget bedriver rimligtvis mer verksamhet än att göra en websida), då sparkar Äfab sig själva i ansiktet.

Nu är jag inte dummare, ens om jag försöker, att jag inte inser att de som mer eller mindre direkt jobbar åt Äfab inte gör det just när de skriver här. Däremot kan man inte få något annat än intrycket att det har med vartannat att göra, när det titt och tätt hänvisas till information på Äfabs sida, och det dessutom framförs åsikten att en del av den kunskap man har, som person, inte kan läggas fram här, för den strider mot Äfabs policy. Så har jag i alla fall uppfattat en del inlägg.

Dessutom försökte jag öka min förståelse för hur några forumdeltagare fungerar, som människor. Oavsett yrkesroll kontra privatliv är det ju fortfarande samma människa. Jag kunde inte riktigt förstå vad avsikten var med att så ofta skriva dubbelbottnade inlägg, inlägg som var mycket lätta att tolka på mer än ett sätt, när man borde vara ute efter att informera. Men efter att ha sett Äfabs sida förstod jag bättre.

Återigen, jag försöker inte alls att fiska in någon officiell kommentar, utan konsultarvode, från Äfab om allt som flödat i denna tråd. Jag försöker bara förstå bidragsgivarna, deras syften och förmåga, när det skrivs så mycket tvetydigheter.

För att bara ta ett exempel skrev vedis här ovan
vid över -20 grader i utomhustemperatur
. Varför skriva något som precis lika gärna kan tolkas som att temperaturen hela tiden legat över, alltså varmare än, -20°C som att det hela tiden varit kallare än -20°? När det finns alternativ som knappast kan vålla huvudbry? "Kallare än -20", "varmare än -20", exempelvis.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gasellkungen
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00

Inlägg av Gasellkungen »

apersson850 skrev:?

Om man har som affärsidé att informera är det av yttersta vikt inte bara att det kunnande man har, som ligger bakom informationen man ger, är korrekt och vederhäftig, utan även att den informationskanal man använder, i det här fall svenska språket, är vederhäftig och korrekt.

Jag har inte läst allt som står på den websidan, men det jag har sett verkar vara korrekt och vederhäftigt, ur teknisk synvinkel. Lika uppenbart är det att språket inte är korrekt, även om det nog är att ta i att kalla det vedervärdigt.

[...]Dessutom försökte jag öka min förståelse för hur några forumdeltagare fungerar, som människor.
Snacka om att kasta sten i glashus!

Kommateringen i ovanstående citat knappast korrekt, sedan börjar skribenten i sina tidigare inlägg ofta meningar med ett bindeord... "Men"
Det är ett ord som binder ihop huvudsats och bisats.
Det finns fler saker att anmärka på, men eftersom att inte jag heller är någon kung på svenska så låter jag bli...

Källa: Svenska skrivregler (2008), Språkrådet. Nacka

Nu gäller detta forum knappast hur duktig man är på att behärska det svenska språket, det handlar om hur man slänger in ved i en panna på bästa sätt.
Det är väl ingen som är bäst på allt, eller? Jag vänder mig inte till en svenskalärare om jag får fel på min bil, jag vänder mig till en som kan det jag har problem med.
På samma sätt så tror jag att de personer som har valt ett praktiskt yrke har valt det just på grund av att de inte är så j-la bra på just att skriva. Det betyder inte att en snickare inte kan hålla i en hammare bara för att han inte kan räkna. Eller är det någon som tror det?
Jag jobbar med att utbilda elever i att köra lastbil. Nära nog 50% av eleverna har någon form av dyskalkyli eller dylexi.Det betyder inte att de inte kan backa ett lastbilssläp, bara att de har problem med att läsa teorin.

Varför handlar då så många inlägg om skrivandet i sig och inte den fakta som ligger bakom. Verkar som om vissa väljer att missförstå bara för att det är kul att göra det. Mina elever tycker att det är lite kul om jag stavar fel eller skriver som en kratta, men de är 19 år!!

Var lite mera öppensinniga och försök förstå istället för att försöka missförstå.



Om första och sista bokstaven står på rätt ställe kan man oftast läsa meningen i alla fall.

Om frötsa och stsia bosktsaevn såtr på rtät sätlle kan man otfsat lsäa mneinegn i alla flal.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tror i bland att vissa inte har någon form av syselsättning.

Herr eller fru apersson850. Jag vet att mitt värmesystem fungerar bättre än ditt :wink: Det är nog därför du blir så himla sur :wink:

Denna tråd behöver inte få samma slut som Vedprofilen flöden NR 1.
Så mitt tipps är att inte låsa tråden den kan leva vidare.

Jag skriver nog inget mera i denna tråd, om det inte är absolut nödvändigt.

Tackar för lite underhållande tråd.......

P.s Bra skrivet av GASELLEKUNGEN :wink: :lol:

Vedis.........
Låst