Är det någon som har någon uppfattning om vilken shuntregulator som är bäst, när man eldar med ved?
Mitt hus har två olika klimatzoner, utan förbindelse mellan, när det är vintertid. Men det är samma värmesystem, och alltså samma framledningstemperatur. Av detta drar jag själv slutsatsen att jag rimligtvis måste reglera efter utetemperaturen. Det gör jag också idag, men styrningen är en ganska gammal sak (Landis&Gyr RVP 21). Den fungerar förvisso, men i och med att shuntmotorn är tämligen långsam blir det väldigt hög framledningstemperatur när jag har börjat elda. Om tankarna har sjunkit i temperatur har ju motorn gått i bottnen då, men när Laddomaten börjar pumpa vatten till tanken, och till shunten, åker plötsligt den tillgängliga vattentemperaturen upp från kanske 30°C till över 80°C. Det tar ett tag för motorn att hinna täppa till det flödet.
Jag funderade på att bygga en själv, men det är ju som med allt sånt, det ska bli av också.
Alltså, finns det någon fix och färdig, som kan styra efter utetemperaturen, håller framledningstemperaturen någorlunda konstant och hinner med att reagera tämligen kvickt när det plötsligt kommer varmvatten från pannan?
Bästa shuntregulatorn för vedeldare?
-
- Pannrumstomte!
Bästa shuntregulatorn för vedeldare?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Gallringsobjekt
Om du är nöjd med shuntregleringen i övrigt så kanske du kan modda den lite?
Köp en liten vanlig elektrisk termostat, typ bimetall-element. De finns i flera olika temperaturer då de bryter kontakten, t ex 70 grader. Brukar finnas i tvättmaskiner, damsugare o.d. som överhettningsskydd.
Fäst den på framledningen och koppla den via shuntstyrningens spänning och spolen i ett tvåpoligt växlande relä. Vid temperaturer UNDER termostatens temperatur fungerar shunten som vanligt (reläet draget) och motorns bägge riktningslindningar är kopplade via reläets kontakter till styrningen, allt precis som vanligt.
MEN när du får för hög framledningstemp så slår reläet av och stängningslindningen får nu hela tiden spänning, och shunten stänger på en gång! Efter en stund sjunker framledningstempen, reläet aktiveras igen och shuntmotorn börjar nu långsamt reglera upp tempen och ska nu förhpoppningsvis vara på banan igen.

Fäst den på framledningen och koppla den via shuntstyrningens spänning och spolen i ett tvåpoligt växlande relä. Vid temperaturer UNDER termostatens temperatur fungerar shunten som vanligt (reläet draget) och motorns bägge riktningslindningar är kopplade via reläets kontakter till styrningen, allt precis som vanligt.
MEN när du får för hög framledningstemp så slår reläet av och stängningslindningen får nu hela tiden spänning, och shunten stänger på en gång! Efter en stund sjunker framledningstempen, reläet aktiveras igen och shuntmotorn börjar nu långsamt reglera upp tempen och ska nu förhpoppningsvis vara på banan igen.

ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
500 L acc
shuntauto
-
- Pannrumstomte!
Ja, det är ju ett sätt. Lite åt det hållet gör jag redan, för om shuntmotorn har hållit på länge att köra mot öka, och sedan signalen vänder, så kör jag en bra bit bakåt, innan jag låter den styra som vanligt igen. Skulle kanske stänga ännu mer när jag ändå backar. Samtidigt är det ju vanligtvis så att i det läget har huset också tappat lite i värme, så det behövs hyfsad framledningstemperatur för att få upp ångan igen. Kanske borde ha något med både ute- och innegivare?
Jag har redan en enkel PLC, från en skrotad maskin, sittande där också, så det finns ju möjligheter till att fixa lite. Men mäta temperaturer, annat än från en termostat (till/från), är den inte bra till.
Jag har redan en enkel PLC, från en skrotad maskin, sittande där också, så det finns ju möjligheter till att fixa lite. Men mäta temperaturer, annat än från en termostat (till/från), är den inte bra till.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Gallringsobjekt
Jo, det är precis så hos mig med, pga liten tank-volym så är alltid shunten helt öppen och det är lite svalt i huset när jag börjar elda. Då är det bra med extra framledningstemperatur som booster en stund, men det blir otäckt varma radiatorer, uppåt 85 grader ibland.
Hur ska man egentligen ställa in en shuntautomatik? Då menar jag inte själva reglerkurvan, utan de inställningarna som man kan göra, i alla fall på min EVR-automatik, vad det gäller motorns intervalltid och gångtid för att reglera så bra som möjligt? Intervalltiden är i mitt fall ca 45 sekunder och gångtiden ca 1 sekund.
Jag tycker min shuntmotor jobbar jämt med att svänga ca 7 intervall fram och tillbaka. Grön lysdiod vid rätt framledningstemp lyser ca 20 sekunder bara. Jag kan tänka mig att det har med flödeshastigheten och hur långt från shunten jag har placerat givaren, här ca 40 cm. Framledningstemperaturen är ganska jämn, ca plus-minus en grad så det är väl ok? Låter det som om allt är ok med min EVR-automatik? Hur ser det ut med andra anläggningar? Jobbar motorn lika mycket hos er andra?
Hur ska man egentligen ställa in en shuntautomatik? Då menar jag inte själva reglerkurvan, utan de inställningarna som man kan göra, i alla fall på min EVR-automatik, vad det gäller motorns intervalltid och gångtid för att reglera så bra som möjligt? Intervalltiden är i mitt fall ca 45 sekunder och gångtiden ca 1 sekund.
Jag tycker min shuntmotor jobbar jämt med att svänga ca 7 intervall fram och tillbaka. Grön lysdiod vid rätt framledningstemp lyser ca 20 sekunder bara. Jag kan tänka mig att det har med flödeshastigheten och hur långt från shunten jag har placerat givaren, här ca 40 cm. Framledningstemperaturen är ganska jämn, ca plus-minus en grad så det är väl ok? Låter det som om allt är ok med min EVR-automatik? Hur ser det ut med andra anläggningar? Jobbar motorn lika mycket hos er andra?
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
500 L acc
shuntauto
Min gröna lyser ca1/2 till 1h mellan justeringarna beroende på hur snabbt utetempen ändrar sig.
Kolla röda markeringen på vridpotten för intervall.
När potten är på minimum är märket kl.7 vid max kl.5.
Har provat en hel del och kommer varje gång till läget mellan kl.12 och 1.
Framledningstempen tillåts ändra sig ca 1° innan den justerar.
Jag skulle vilja ha en funktion där framledningstempen aldrig går under t.ex 28°C. Någon som har ett litet tips på hur man fixar det?
Anledningen är att jag har ett badrum med golvvärme på samma radiatorkrets.
http://img381.imageshack.us/my.php?imag ... 519py3.jpg
Kolla röda markeringen på vridpotten för intervall.
När potten är på minimum är märket kl.7 vid max kl.5.
Har provat en hel del och kommer varje gång till läget mellan kl.12 och 1.
Framledningstempen tillåts ändra sig ca 1° innan den justerar.
Jag skulle vilja ha en funktion där framledningstempen aldrig går under t.ex 28°C. Någon som har ett litet tips på hur man fixar det?
Anledningen är att jag har ett badrum med golvvärme på samma radiatorkrets.
http://img381.imageshack.us/my.php?imag ... 519py3.jpg
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Bytte min shuntautomatik nu idagarna efter som den gamla la av..
Och med den gamla hade jag samma problem med att den tog en BRA stund på sig att reglera när jag började elda.. framledningstempen steg ifrån 20 till nästan 80 för att sakta sakta sjunka..
Satte in en "Danfoss ECL Comfort 110" och det blev stor skillnad.
Har fått för mig att skiktningen blev mycket bättre och en mycket jämnare temp in i elementen..
Klart värt pengen
Och med den gamla hade jag samma problem med att den tog en BRA stund på sig att reglera när jag började elda.. framledningstempen steg ifrån 20 till nästan 80 för att sakta sakta sjunka..
Satte in en "Danfoss ECL Comfort 110" och det blev stor skillnad.
Har fått för mig att skiktningen blev mycket bättre och en mycket jämnare temp in i elementen..
Klart värt pengen