Nybörjare - en till som är chockad...

Dempan
Prima virke

Nybörjare - en till som är chockad...

Inlägg av Dempan »

...över hur mkt pellets det går.

Hej alla!
Har flyttat till hus nu och har fått en brännare som verkar älska pellets, den äter iallafall massor! Döpt om den till Pelletsmonstret :twisted: . 10 säckar räcker ca 3-3,5 dagar.

Några snabba frågor:
1. Bor i Malmö, någon som vet vem jag ska ringa till för att få pannan/brännaren snabbt, bra och billigt injusterad?

2. Var mäter jag rökgaserna och hur bär jag mig åt för att montera termometern?

3. Hur ökar jag resp sänker jag rökgastempen

4. Någon som har ett bra tips på hur jag mäter åtgången lite mer exakt? Funderingar om att placera förådet på en våg alt mäta på skruven med en cykeldator

5. Vilket är bästa sättet att styra värmen i huset? Har funderingar på motorstyrda termostater på elementen mot en smart placerad givare. (Frugan vägrar o säger att de är fula)

6. Hur ofta ska jag sota brännaren/pannan? Han jag köpt huset av säger att det räcker att ta brännarröret en gång i veckan och pannan 1-2 gånger per eldningssäsong.

7. Tror att jag har en dragbegränsare (om detta är luckan som sitter och svajar när det eldas och sedan stänger när brännaren stänger av). Är det så den ska fungera?

Det var nog det mest akuta jag kommit på. Tacksam för svar!

PoK Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Kolla min annons på säljes för tempstyrning...

Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Bli inte lurad av den höga pelletsåtgången när det är riktigt kallt. Till skilnad mot andra uppvärmningssystem ser man handfast hur mycket värme som gått åt senaste dyngnet. Det är de 4 vintermånaderna som står för 70% av årets värmekostnad. Tre säckar om dagen är lite högt men inte orimligt. Du bör kolla tempen på utgående rökgaserna från pannan för att avgöra om du eldar för kråkorna samt se hur hög temp du har med nysotad panna, sotintervallerna styrs i praktiken av hur snabbt den tempen stiger. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag körde i går igenom tipset lite längre ner i tråden och mätte vilken effekt jag körde med.
viewtopic.php?t=6038&postdays=0&postorder=asc&start=0
Du skriver inte vilken årsmodell du har på brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Brännaren är från 2002
pannan från 2004

Får kolla o se om jag fattar hur jag ska bära mig åt med mätning av effekt
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du instruktionsboken hur du skruvar på brännaren?
Ett tips hur du får jämnare gång på brännaren.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Aha...jag kanske ska uppgradera processorn. Tycker att brännaren går hela tiden. Nog bättre med större diff mellan strat o stopp.

Vad kostar en sån mojäng? Var beställer man? Vem installerar? Född med tummen centrerad, så jag får nog ha någon som fipplar dit den.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du tar bort skyddskåpan på brännaren så ser det ut som på mina bilder i tråden.Det är bara det lilla chippet med alla benen som skall bytas.
Jag köpte från denna firma för ett år sedan och de har många reservdelar.Köpte den här satsen för att ha ett värmeelement i reserv också.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... sor-2.html
Pelletseldare sen -00
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Fråga 7 om dragbegränsare: Kolla med Olle45 (Transtemper) om det är en dragbegränsare du har. Han hjälpte mig med min. Min är monterad på rökröret, men den svajar bara om det blåser ute. Liknar denna: http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1

Har du hittat nån som kan göra en rökgasanalys ännu? Jag kollade runt förra säsongen, men fick aldrig tag på nån som verkade vettig. Antingen svarade de aldrig, eller så återkom de aldrig trots att de lovat...

Kan för övrigt berätta att det går en massa pellets i min panna också. 3-4 säckar om dagen. Och jag bor i Lund.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Japp det är en dragbegränsare :)

Nope inte hittat ngn som gör rökgasanalys än. Så ngn som vet?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Dempan!Angående sotning..skulle jag haft en Biosolpanna skulle jag varit i pannrummet minst en gång om dan bara för se "skönheten" till panna..."Rund och god "kexchoklod"
Och sotningen är väl en dröm ingen "kRONBLOM "rygg efteråt.där inte! rak som spike!..Så sota på när det skall vara dax...lyckost :wink:
Jag hoppas du inte ska vara chockad länge till ...hellre "Kex-chockglad"
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Mcdonald!
Jo pannan är fin, som en fet mördarsnigel med seriöst beroende av pellets. Får nog smycka den med huggtänder...

Jo den är lätt att sota, men räcker det verkligen med att bara ta brännarröret en gång i veckan och pannan så sällan som var tredje månad eller så?

//chockeglad dempan
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det brukar sägasvid 50C rökgas höjning...från det normala är ett riktvärde:
Men har du veckoförråd så varför inte vid varje eller varannan påfyllning så passar du på att sota...Och du !hälsa "pannan" från mig :joker:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Var inte orolig "dempan".

Själv så gör jag av med lika mycke pellets som du. Just nu när det är så här kallt räcker 10 säckar i 3 dagar.

Det är bara gilla läget. Det går åt mer pellets när det är kallt & blåsigt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instämmer i ovanstående,
De senaste dagarnas stränga kyla (vi har haft -22° som lägst) har inneburit en rejäl förbrukning. Här rullade ett veckoförråd på 4 dygn. Jag kan inte minnas när det gjorde det senast.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar