Köpa rökgastermometer
-
- Entusiast!
Köpa rökgastermometer
Hej
Ja tänkte köpa en rökgastermometer är det någon som vet var man köper en sådan?
Var skall den monteras? Hur långt från pannan mm?
Ja tänkte köpa en rökgastermometer är det någon som vet var man köper en sådan?
Var skall den monteras? Hur långt från pannan mm?
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Den ska sättas så att känselkroppen sitter mitt i rökgaserna, gärna nära pannan och före eventuell draglucka.
Oftast så sitter i en bussning som ska sättas i ett gängat hål i rökröret, se till att du skaffar passande gängtapp och borr samtidigt!
Ämnet har diskuterats tidigare se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2391 & http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6961
/Jörgen
Oftast så sitter i en bussning som ska sättas i ett gängat hål i rökröret, se till att du skaffar passande gängtapp och borr samtidigt!
Ämnet har diskuterats tidigare se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2391 & http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6961
/Jörgen
Senast redigerad av joeri91942 den ons 07 jan, 2009 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Köpte min termometer på Classe O, tyckte dock att bussningen som följde med var väldigt stor och fick inte tag på rätt borr och gängtapp så det blev liggandes. Tog istället en vanlig digital stektermometer, borrade ett 4 mm hål och stoppade in mätstickan i hålet, klart.
Snabbt, enkelt och alltid roligare med digitalt än analogt..

//Stingray
Snabbt, enkelt och alltid roligare med digitalt än analogt..

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
-
- Entusiast!
ja köpte en termometer hos Claes O och mont den då såg ja att rökgaserna gick upp till 250 grader innan termostaten bröt
då mont ja 2st turbulatorer som ja tagit ur men det hände inte mycket då mont ja 2 till och nu ligger det på 200 grader
det är väl ok
då mont ja 2st turbulatorer som ja tagit ur men det hände inte mycket då mont ja 2 till och nu ligger det på 200 grader
det är väl ok
Passa dig för att låta en digital stektermometer bli varmare än 200 grader. Först börjar dom visa fel och sedan slutar det fungera helt. Nya mätpinnar finns inte att köpa.
De som kör ctc 1100 brukar klara att få ned temperaturen till 140-160 grader genom att stoppa in lagom mycket turbulatorer. Inget fel med 200 grader heller men man förlorar lite onödigt mycket värme.
Att du fick sot i rökröret kanske berodde på dålig inställning i början. Så länge det inte kommer svart rök ur skorstenen så är det inte för lite fläktstyrka.
De som kör ctc 1100 brukar klara att få ned temperaturen till 140-160 grader genom att stoppa in lagom mycket turbulatorer. Inget fel med 200 grader heller men man förlorar lite onödigt mycket värme.
Att du fick sot i rökröret kanske berodde på dålig inställning i början. Så länge det inte kommer svart rök ur skorstenen så är det inte för lite fläktstyrka.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Entusiast!
ja har tyvärr inga mer TB att stoppa i
saknades 2 st från början
nu sitter det 4 av 6 möjliga
saknades 2 st från början
nu sitter det 4 av 6 möjliga
hej alla.
Min första postning.
Flyttade in i mitt hus för ett år sedan och har väl börjat lära mig Baxi-pannan MultiHeat 1,5 som sitter i källaren. Det har varit en del slitandes i håret men nu känner jag att jag förstår mer och mer. Detta forumet är ju perfekt också. Tack för det
Nu till min fråga om rökgaser.
Det står i manualen att min panna är bra för den håller nere temperaturen på rökgaserna men när pannan går på högeffekt ser jag att tempen någon gång har dragit upp mot 270-280grader. Är inte detta oroväckande högt?
Sedan när 76-78 grader uppnåtts för i panntemperatur och pannan går ner på lågeffekt går rökgaserna snabbt ner till ca 100 grader.
Vad tros?
Jag har alla mina turbulatorer i sina konvektionstuber.
Jag har dragstabilisator installerad.
Jag hade problem med pannan för ca 2 veckor sedan då den stannade efter ca 2 timmars körning hela tiden. Jag löste det då genom att minutiöst rengöra förbränningskammaren samt rengöra rökröret med en sotviska.
Jag ANTAR att problemet då var att termometern i rökröret var täckt med sot e.dyl (för termometern för rökgaserna sitter väl i rökröret??).
Tankar om detta med min temp.?
Min första postning.
Flyttade in i mitt hus för ett år sedan och har väl börjat lära mig Baxi-pannan MultiHeat 1,5 som sitter i källaren. Det har varit en del slitandes i håret men nu känner jag att jag förstår mer och mer. Detta forumet är ju perfekt också. Tack för det

Nu till min fråga om rökgaser.
Det står i manualen att min panna är bra för den håller nere temperaturen på rökgaserna men när pannan går på högeffekt ser jag att tempen någon gång har dragit upp mot 270-280grader. Är inte detta oroväckande högt?
Sedan när 76-78 grader uppnåtts för i panntemperatur och pannan går ner på lågeffekt går rökgaserna snabbt ner till ca 100 grader.
Vad tros?
Jag har alla mina turbulatorer i sina konvektionstuber.
Jag har dragstabilisator installerad.
Jag hade problem med pannan för ca 2 veckor sedan då den stannade efter ca 2 timmars körning hela tiden. Jag löste det då genom att minutiöst rengöra förbränningskammaren samt rengöra rökröret med en sotviska.
Jag ANTAR att problemet då var att termometern i rökröret var täckt med sot e.dyl (för termometern för rökgaserna sitter väl i rökröret??).
Tankar om detta med min temp.?
Baxi Multiheat 1,5