dumma frågor kanske?

jannerrr
Ungskog
Kontakt:

dumma frågor kanske?

Inlägg av jannerrr »

Jag är ny i "pelletsbranchen" och har läst denna sida med stort intresse eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt för att få mycket värme till minsta möjliga kostnad.
har nu en del kanske dumma frågor som jag tror att det finns svar på här. Jag har tidigare eldat med olja och haft en åtgång på 3.5-5kbm per år, har en CTC-panna för ved/olja från början av 70-talet som jag kopplat en beg EP-brännare till, allt finns i ett hus på 105kvm. Eftersom jag är köldkänslig efter en trafikolycka så försöker jag hålla 23-24 grader inne.
Nu frågorna.
Jag tycker det verkar svårt att få upp någon värme i pannan. ställer jag termostaten på 70 grader går brännaren hela tiden med stor pellets- åtgång som följd, ska det vara så? Hur gör jag för att åtgärda?
Förbrukningen verkar vara ganska hög om man jämför med vad andra här talar om, ett veckoförråd går på 4-5dgr eller en pall på ca 6v. Iofs verkar det inte vara någon större skillnad om det är 0 grader eller -10 men det ska det väl ändå vara? Vad ska jag göra?
Funderar på att hitta en nyare panna till sommaren, är det något speciellt jag ska tänka på då? märke mm.
En övergång till pellets verkar ha gjort att värmekostnaden nästan halverats men jag inbillar mig att den kan bli ännu lägre och är alltså tacksam för svar.
Janne
vill ha varmt & skönt
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej jannerrr,
Som ordspråket ju säger, så finns det inga dumma frågor - bara dumma svar..

Hur verkar din rökgastemperatur? Går det mycket värme till kråkorna?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Det tror jag inte, lägger jag hander på utröret kan jag inte hålla den kvar men jag får inte heller omedelbara brännblåsor...
med erfarenhet från bilar o svetsning skulle jah tippa på 100gr eller en bit över...

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janne
vill ha varmt & skönt
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Ja, över 100 grader bör det ju ligga för att inte riskera fuktskador på skorstenens mynning. En enkel rökgastermometer är en bra grej!

Hur har du det med motdragslucka? Finns det?

Är brännaren injusterad med utrustning (som rökgasanalys)?

Du skriver att ett veckoförråd går på cirka 4-5 dagar. Vid vilka förhållanden/utetemperatur har du då? (Det framgår ju inte var du bor - Uppdatera gärna din profil).

Jag värmer 110m² dåligt isolerat, och det senaste veckoförrådet gick på 6 dagar. Då har det i och för sig varit några rejält kalla nätter på runt -15° C. Vår innetemp ligger på cirka 20-21°C. Ändå har vi tillskott från en braskamin som eldas dagligen.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Eftersom du har statistik på oljan,(vilket verkar vanligt) så får du räkna med det dubbla för pellets.Har du precis börjat med pellets,så tycker du att det går åt mycket pellets nu när det är vinter.Kanske kollade du inte lika noga när du körde med olja.När du kört ett år med pellets så får du fram stadigare statistik.
En rökgastermometer är inte dumt att ha,då du ser hur hårt du eldar.Jag kör med 85grader som stopptemp på pannan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om en pall nu i december har räckt i 6 veckor är väl inte förbrukningen katastrofalt hög om du har 23-24 grader inne.
Jag eldar i uppsalaområdet i en kåk på 70+60 kvm och har precis förbrukat en pall i december.
På dagen 22 grader på natten får det gå ned till 17 grader. Försöker spara värme men isoleringen i väggarna är dålig.
Har erfarenhet av pellets i 2 CTC kombipannor, vilken sort har du?
CTC Total var inte den idealiska pelletspannan. Med lite tillbockade plåtar fick jag ned rökgastemperaturen något men verkningsgraden var troligen låg.
CTC 265 var klart bättre att elda pellets i, verkningsgraden fortfarande inte i toppklass men rökgastemperaturen gick att få ned under 200 grader.
Nu har jag bytt ut CTC 265 till en modern och effektiv oljepanna med bra verkningsgrad men pelletsförbrukningen har inte sjunkit väldigt mycket. Jag tolkar det som att CTC 265 inte är helt värdelös för pelletseldning.

Har du en CTC 265 tycker jag du ska göra ett allvarligt försök att effektivisera uppvärmningen.
Har du dragregulator? Om inte kommer mycket av värmen att dras ut i skorstenen så fort det är kallt ute.
Är brännarfläkten inställd rött i förhållande till den pelletsmatning du har?
För hög fart på fläkten ger dålig verkningsgrad och risk för värmeskador i brännaren.
Är alla pannluckor ordentligt stängda och tätade så att tjyvluft inte kommer in?
Om värmeledningarna är dragna i ytterväggarna lönar det sig att inte shunta ut högre temperatur än vad som behövs för uppvärmningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Ja, över 100 grader bör det ju ligga för att inte riskera fuktskador på skorstenens mynning. En enkel rökgastermometer är en bra grej!
Var köper man en sådan? var monteras den? kostnad?
Hur har du det med motdragslucka? Finns det?
Det som finns är en reglering av luften till pannan i form av en spak som (verkar det som) reglerar luftdraget samt dragluckan för vedeldning
Är brännaren injusterad med utrustning (som rökgasanalys)?
nej
Du skriver att ett veckoförråd går på cirka 4-5 dagar. Vid vilka förhållanden/utetemperatur har du då? (Det framgår ju inte var du bor - Uppdatera gärna din profil).
Bor strax norr om Uppsala, förbrukningen har ökat lite nu sista veckan med -5 till -15 men inte nämnvärt. Bl.a detta som gör att jag funderar + uppgifter från säljaren om has förbrukning
Jag värmer 110m² dåligt isolerat, och det senaste veckoförrådet gick på 6 dagar. Då har det i och för sig varit några rejält kalla nätter på runt -15° C. Vår innetemp ligger på cirka 20-21°C. Ändå har vi tillskott från en braskamin som eldas dagligen.[/quote]
105kvm, tilläggsisolerat, ingen extraeldning, senaste veckoförrådet på 4dgr...
Janne
vill ha varmt & skönt
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Taxen skrev:Eftersom du har statistik på oljan,(vilket verkar vanligt) så får du räkna med det dubbla för pellets.Har du precis börjat med pellets,så tycker du att det går åt mycket pellets nu när det är vinter.Kanske kollade du inte lika noga när du körde med olja.När du kört ett år med pellets så får du fram stadigare statistik.
En rökgastermometer är inte dumt att ha,då du ser hur hårt du eldar.Jag kör med 85grader som stopptemp på pannan.
statistiken på oljan är ungefärlig eftersom försäkringsbolaget betalade o jag även kör dieselbil....
pelletsförbrukningen gäller från sept, var högre i början men har tydligen lyckats trimma in lite utan att egentligen veta vad jag gjort som är bra...
som sagt, värmen har blivit billigare men tror det kan bli bättre ändå...
Janne
vill ha varmt & skönt
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Rökgastermomtrar finns i olika varianter.
Köp hos din lokala värme/rörinstallatör, eller ex. hos www.rinkabyror.se från 118 kr. (Art nr 3038)

En motdragslucka/dragregulator är nog också en investering som skulle betala sig snabbt. Kostnad 500 - 1 000 kr (+/- installation).

Helt klart är en temperaturökning från 20-21° till 23-24° kostsam.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Torsten skrev:Om en pall nu i december har räckt i 6 veckor är väl inte förbrukningen katastrofalt hög om du har 23-24 grader inne.
Jag eldar i uppsalaområdet i en kåk på 70+60 kvm och har precis förbrukat en pall i december.
På dagen 22 grader på natten får det gå ned till 17 grader. Försöker spara värme men isoleringen i väggarna är dålig.
Har erfarenhet av pellets i 2 CTC kombipannor, vilken sort har du?
CTC Total var inte den idealiska pelletspannan. Med lite tillbockade plåtar fick jag ned rökgastemperaturen något men verkningsgraden var troligen låg.
CTC 265 var klart bättre att elda pellets i, verkningsgraden fortfarande inte i toppklass men rökgastemperaturen gick att få ned under 200 grader.
Nu har jag bytt ut CTC 265 till en modern och effektiv oljepanna med bra verkningsgrad men pelletsförbrukningen har inte sjunkit väldigt mycket. Jag tolkar det som att CTC 265 inte är helt värdelös för pelletseldning.

Har du en CTC 265 tycker jag du ska göra ett allvarligt försök att effektivisera uppvärmningen.
Har du dragregulator? Om inte kommer mycket av värmen att dras ut i skorstenen så fort det är kallt ute.
Är brännarfläkten inställd rött i förhållande till den pelletsmatning du har?
För hög fart på fläkten ger dålig verkningsgrad och risk för värmeskador i brännaren.
Är alla pannluckor ordentligt stängda och tätade så att tjyvluft inte kommer in?
Om värmeledningarna är dragna i ytterväggarna lönar det sig att inte shunta ut högre temperatur än vad som behövs för uppvärmningen.
Har letat upp o läst papperen på pannan...
Det är en 265 jag o dragregulator finns. Ska koppla o justera den ikväll...
Brännarfläkten vet jag inte om det går att justera hastigheten på, hur ser jag det? Den är helt inkappslad...
Kan dessa åtgärder innebära att jag kan få upp panntemperaturen till ca 70 grader? ställer jag termostaten på det idag går brännaren hela tiden.
Ytterligare en fråga; lågan, hur ska den se ut?
Janne
vill ha varmt & skönt
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det en sån här brännare som du har?
http://www.altbergsplat.se/InvagningUppstart.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är det en EP Standard eller EP 18A brännare du har? Beskrivningar för att komma igång finns på http://www.altbergsplat.se
Brännaren går hela tiden, då är väl underhållseld aktiverad? På EP 18A brännaren finns också alternativet eltändning som passar bäst när det är varmare väder.
Hur lågan ska se ut och hur justering utföres finns beskriver här http://www.altbergsplat.se/InvagningUppstart.pdf
Paustid för skruven på 15 sekunder är som dom skriver ett bra värde att börja med. Matningstid för skruven inställs under menyn Bränsle.
Inställning av fläkten verkar inte finnas oå PLC:n men då är det bara att köra på den fläkthastighet som finns och ställa in brännarens låga med matningstiden för skruven.
Ställ in rekommenderat drag för brännaren först innan du finjusterar förbränningen. Med dragregulator menas inte den manick som sitter på pannan och öppnar spjället i askluckan utan en sån här som sitter i pannans rökrör. http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

det är en äldre modell, någon display har jag inte...
EP standard var jag och tittade på men den passade inte alls in i mitt pannrum, skulle hamnat mitt på golvet nästan. Nu har jag ett veckoförråd med skruv som jag kan placera på (nästan) valfri plats..
Underhållseld är nog aktiverad, den "slocknar" iaf mellanåt när inställd temp uppnåtts.
Dragregulator, är det något man bör ha?
Hittade även lågbeskrivningenmen tycker inte detstämmer in på de jag får...
iofs så finns glödande pellets på botten om man drar ut brännaren men skruvar jag ner matningen så blir det ännu sämre "topptemperatur"... Ställer jag dsen på högre än 55 grader så slår den aldrig av :( varmre borde jag väl kunna få?
min tanke återgår till pannbyte... kan det vara rätt?
Janne
vill ha varmt & skönt
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Precis installerat en Roslagsbrännare i min CTC 265B....Är inga som helst problem att få upp tempen....

Kanske är bättre att satsa på en ny brännare istället för en ny panna?

Har du inte ens någon disply måste den vara gammal?

Och lämnar brännaren något som helst med effekt skall det väl inte vara problem att få temp i pannan...

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

[quote="Mappe99"]Precis installerat en Roslagsbrännare i min CTC 265B....Är inga som helst problem att få upp tempen....

Kanske är bättre att satsa på en ny brännare istället för en ny panna?

Har du inte ens någon disply måste den vara gammal?

Och lämnar brännaren något som helst med effekt skall det väl inte vara problem att få temp i pannan...
Mvh /Martin[/quoute
Enligt uppgift skulle den vara från början av seklet...
funderar fortfarande på detta, sett vad andra verkar ha för åtgång i kylan o där stämmer det med min men när värmen kommer.... innan kylan gick det ca 25-30kg/dygn, dvs en pall i månaden... det är vad jag förstår ganska mycket? eller har jag fel? relativt litet hus, sill säga skapligt isolerat iofs ganska varmt inne...
Janne
vill ha varmt & skönt
Skriv svar