stor förbrukning - svart aska
-
- Entusiast!
stor förbrukning - svart aska
Jag använder ca 10 säck/160 kg/vecka just nu, tycker att det är stor förbrukning, kör p 9 kWh. Askan är ganska svart och jag tycker att röken är för svart när brännaren går igång. Kan det vara att fläkten ger för lite luft så att det blir ofullständig förbränning? Kör med en NH som har fungerat mycket bra
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
-
- Pannrumstomte!
Det tycker inte jag, det är många som förbrukar mer.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7249
mvh
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7249
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Ungskog
Trådknuff!, och en liten "nybörjar-rapport".
Enl vad jag kommit fram till så går det ca 24 kg pellets/dygn i min nyinstallerade Flex A (Dec 2008)
Uppvärmd yta ca 190 kvm.med en uppskattad medeltemperatur på runt 5-10 minusgrader ute och ca 21-22 grader inne.
Dusch/bad nyttjas hårt eftersom vi är 5 pers i familjen varav 2 är tonårsbarn - dock har vi liten vv beredare (100 L)
Runt 170 kg i veckan får väl anses var under normalförbrukning - eller?
Däremot har jag frångått installatörns rek om att konstant ligga på effektläge 3.under vinterhalvåret.
Fasiken,,,, brännaren står bara och "tuggar" i en timma om det är under - 10 ute och sedan slås allt av för "omstart" innan innetermostaten börjar kalla på värme.
Dessutom blir det lite "koks-aktig" beläggning pårosterplåten/sidoväggarna, men om det bero på detta
har jag inte fått kläm på? - än!. (har även lågriktare).
Ser dock betydligt bättre ut när jag kör på effektläge 2 (9 kw) och det verkar räcka och bli över effektmässigt
Övrigt då!?!,,,,
Tja, askan ser ok ut (ljusgråaktig), blir väl en 1-2 L över veckan (grovt uppskattat), men befarar att man får vara mera uppmärksam på askningsprocessen om det smäller till och blir 20 grader kallt.
Dessutom kom man ju snabbt på att hanteringen av "småsäck" inte var det allra roligaste.
Funderar därför på att "snickra om" en 1000 L plastcistern till förråd och börja med "storsäck" istället.
Bäst vore naturligtvis ett bulkförråd som tog några ton, men det är tydligen inte bara fördelar med detta heller.
Nåja,,, vi får se
Enl vad jag kommit fram till så går det ca 24 kg pellets/dygn i min nyinstallerade Flex A (Dec 2008)
Uppvärmd yta ca 190 kvm.med en uppskattad medeltemperatur på runt 5-10 minusgrader ute och ca 21-22 grader inne.
Dusch/bad nyttjas hårt eftersom vi är 5 pers i familjen varav 2 är tonårsbarn - dock har vi liten vv beredare (100 L)
Runt 170 kg i veckan får väl anses var under normalförbrukning - eller?
Däremot har jag frångått installatörns rek om att konstant ligga på effektläge 3.under vinterhalvåret.
Fasiken,,,, brännaren står bara och "tuggar" i en timma om det är under - 10 ute och sedan slås allt av för "omstart" innan innetermostaten börjar kalla på värme.
Dessutom blir det lite "koks-aktig" beläggning pårosterplåten/sidoväggarna, men om det bero på detta
har jag inte fått kläm på? - än!. (har även lågriktare).
Ser dock betydligt bättre ut när jag kör på effektläge 2 (9 kw) och det verkar räcka och bli över effektmässigt
Övrigt då!?!,,,,
Tja, askan ser ok ut (ljusgråaktig), blir väl en 1-2 L över veckan (grovt uppskattat), men befarar att man får vara mera uppmärksam på askningsprocessen om det smäller till och blir 20 grader kallt.
Dessutom kom man ju snabbt på att hanteringen av "småsäck" inte var det allra roligaste.
Funderar därför på att "snickra om" en 1000 L plastcistern till förråd och börja med "storsäck" istället.
Bäst vore naturligtvis ett bulkförråd som tog några ton, men det är tydligen inte bara fördelar med detta heller.
Nåja,,, vi får se
-
- Pannrumstomte!
-
- Ungskog
Shakespeare skrev:Min Flex-A går inte heller bra på läge 3 -> Sot i pannan och tjära i fallschaktet.
Kör läge 1 (9kW) eller 2 (12kW). Om du har längre än en timme mellan starterna så tjänar du inget på underhållsglöd.
mvh
Ber om ursäkt! - läge 2 = 12 kw menade jag naturligtvis.
Hav dock överseende med en "nybörjare",,,,,,,,

Klurar på att koksningen blir när brännaren får gå länge i UH läge med små effektuttag, och precis som påpekat tjänar jag väl inget på det, utan snarare går det väl bara en massa pellets i onödan?.
Blir inga våldsamma mängder koks, men ändå såpass att rostret kärvar lite mot sidoväggarna.
Idéen med UH-eldning är om man har "kort" termostat (liten skillnad mellan på och av), då kan det bli MÅNGA kallstarter när huset behöver värme, med UH-eldning svarar den mycket snabbare.
UH-eldning ska väljas bort när den hinner med att aktivera en time-out efter en timme.
UH-eldning ska väljas bort när den hinner med att aktivera en time-out efter en timme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Provade med att köra igång underhållselden på min TB Mini när det var som kallast mellan jul och nyår här -15 till -18 grader hela dygnet. Gick inte att köra med underhållseld ändå, för panntempen steg sakta när underhållselden brann så efter en timme gick den tillbaks till eltändning för att sedan gå tillbaks till underhållseld efter nästa eldningscykel.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
-
- Ungskog
Har ganska lång termostat-tid (+/- 2.0 grader), så förklaringen ligger väl delvis där.
Provade oxå att köra på UH fyr vid minus 15-18, men de var samma sak,,,, brännaren tuggade på-stannade, och sedan blev det "omstart" och då är det lika bra att köra på läge 2.
Minus 30 ute,,,,då kanske?
Provade oxå att köra på UH fyr vid minus 15-18, men de var samma sak,,,, brännaren tuggade på-stannade, och sedan blev det "omstart" och då är det lika bra att köra på läge 2.
Minus 30 ute,,,,då kanske?
Albin Effect vedpanna.
Janifire Flex A - (Solett pellets).
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
±2°C som "lång" termostat??? Skojar du?
Jag har ±13°C, termostaten blir "kall" vid 60°C och "varm" vid 86°C.
Du måste ha en stor panna, ackumulatortank eller ett mycket lågt värmeförbruk.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Ungskog
Med +/- 2 grader avses inomhustemp,,, vid runt 20.5 går alltså systemet igång och stänger vid 22-22.5 grader.Icecap skrev:±2°C som "lång" termostat??? Skojar du?
Termostatdiff/panna = 10-12 grader,,,,tillslag 65 grader - frånslag strax under 80.
Albin Effect vedpanna.
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
???? .... jaha.... ja, det är väl också ett sätt att göra det på ... men jag tycker inte att det är ett bra sätt men det ger ju husets massa som ackumulatortank.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Ungskog
Som gammal vedeldare finner jag inget konstigheter i att inomhustempen varierar 2 grader upp/ner när jag kör brännaren - tvärt om.
Kapade man däremot kopplingsdifferansen till hälften (0.5 - 1.0 grader), så hade man kanske större nytta av "läge 3" och underhållsfyr?.
Alltså att kåken kallade på värme under betydligt snävare toleranser?.
Övrigt!
Har kört brännaren exakt en vecka nu i läge 2, och askade ur ikväll, med följande resultat.
* Mindre askmängd - askan något ljusare till färgen.
* Renare rosterplåt. (fallschakt).
Inga problem att lyfta ur plåten alltså, och efter några drag med stålborsten var den i prima skick igen.
Verkar som att jag får hålla mig till läge 2 hädanefter - åtminstonde om det är under minus 20 grader.
Kapade man däremot kopplingsdifferansen till hälften (0.5 - 1.0 grader), så hade man kanske större nytta av "läge 3" och underhållsfyr?.
Alltså att kåken kallade på värme under betydligt snävare toleranser?.
Övrigt!
Har kört brännaren exakt en vecka nu i läge 2, och askade ur ikväll, med följande resultat.
* Mindre askmängd - askan något ljusare till färgen.
* Renare rosterplåt. (fallschakt).
Inga problem att lyfta ur plåten alltså, och efter några drag med stålborsten var den i prima skick igen.
Verkar som att jag får hålla mig till läge 2 hädanefter - åtminstonde om det är under minus 20 grader.
Albin Effect vedpanna.
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.