Sintring

Jepperdy
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan, 2007 00:12
Ort: Västra Götaland

Sintring

Inlägg av Jepperdy »

Efter några års pelletseldande och sotande kom jag på iden att fråga er andra hur ni tar bort sintringen i brännarkoppen?

Gör ni som jag?; hammare och stor mejsel och mejslar ut den, eller finns det något annat sätt??
Thermia BeQuem 15 -02
Focus Pe 20 -04

50-tals hus, 60m2 byggyta, 1,5 plan+källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom jag känner gör oxå på det sättet, Man får ju användning för jättemejseln som man inte behöver till annat iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kanske det skulle gå att ta det grövsta lite försiktigt med en slagborrmaskin :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Har inte fått nåt på mitt roster ännu iaf som inte gått att skrapa bort med morakniven.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ni kan ju testa att köra 2-3 ton pellets o se hur det ser ut på rostret..

Jag skulle nog inte rekomendera slagborr, Nu är det iaf för mej bara en sintrad hinna på ca 1-2 mm tjock som brukar krävas att man pickar bort
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Passar nog på att göra rent varje vecka jag hehe, över jul och nyår blev det två veckor mellan uraskning och sotning. Kör nog inte nå mer än det kändes det som på mängden aska i pannan. Såklart var det de kallaste veckorna också gick ca 440 kg. Då var det några ställen på rostret som var ganska hård beläggning på om det är de som är sintring?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hur kraftig beläggning kan man låta vara kvar innan man tar bort det?

Har 1-2 mm idag som jag tar bort varje vecka, precis som fremar, men är det onödigt ofta?

Är beläggningsgraden proportionelig mot mängden spån i säckarna, tro?


/Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att det finns spån har minimalt med sintring att göra! Sintring kommer av att mineraler i pelletsen (sand, jord, mineralrikt trä, skit osv) värms upp så mycket att det smälter ihop till en glasliknande hinna/kaka.

Askan är ju de delar av trä som inte kan brinna (iaf. vid den temperatur som finns i pelletsbrännaren) och drar man en magnet över askan kommer det att fastna järnpartikler på den. Askan är alltså ett "koncentrat" av de mineraler som finns i träden som pelletsen är gjort av.

Och spån eller inte spån.... det har knappast med mineralinnehållet att göra. Men mycket spån (riktigt mycket!) kan jag tänka mig att förbränningen kan bli så snabb att temperaturen stiger så pass mycket att en sintring kan komma enbart av den orsak men då är det MYCKET spån som ska till.

Jag har bara haft sintring en enda gång, då testade jag en torvpellets (70% torv, 30% trä) och den sintrade kopiöst mycket, jag har fortfarande de cm-tjocka rester liggande som en kul grej att titta på. Efter en enda eldning (pannan från 60°C -> 85°C) fanns det ca: 1½ cm sinter som påminde om järnverks-slagg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

På undermatade brännare har spånet betydelse för tjockleken på kokset, hackar ur min A3 en gång i månaden och det kan vara upp till två cm i botten på koppen. Under kokset brukar det vara ett tjockt lager obränd spån kanske för att tempen inte blir nog hög därnere. För effekten har det knappast nån betydelse och brännaren verkar heller inte bry sig, dessutom så blir det inte svårare att ta bort, kanske ser annars ut på thermian som väl har mindre brännkopp!t
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

teufel skrev:Hur kraftig beläggning kan man låta vara kvar innan man tar bort det?

Har 1-2 mm idag som jag tar bort varje vecka, precis som fremar, men är det onödigt ofta?

Är beläggningsgraden proportionelig mot mängden spån i säckarna, tro?


/Patrick
Nja du behöver inte rengöra så ofta, varannat ton bör räcka
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skogshuggarn
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 nov, 2008 11:06

Inlägg av Skogshuggarn »

Har tillgång till blästerskåp, så jag funderar på att skaffa en extra rosterplåt och gå runt på 2 st.
Bara att skifta in en nyblästrad ren/fin plåt i samband med sotning,,,dvs om det börjar se för jäkligt ut,,,,,
Albin Effect vedpanna.
Janifire Flex A - (Solett pellets).
Jötul Murspis.
Värmer ca 190 kvm.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Så länge min rotor var frisk så hamnade allt i sintringsburken, som tömmes cirka varannan uraskning (60-80driftimmar), oftast är det onödigt men ibland är det mer "skit" i pelletarna å då blir det stor mängd på bara nån veckas drift.

Men nu börjar som sagt rotorn ge upp efter 5års drift, bytadags, besvärligt å behöva dammsuga brännaren varannan vecka under vintern tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

En av fördelarna med att ha en biona är ju att tiden aldrig blir lång för det finns alltid nya problem med brännaren att ta itu med.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

TA BORT SINTRING

Inlägg av ELMEK »

JAG ANVÄNDER EN GAMMAL FÄRGSKRAPA MODELL TREKANTIG. IWABOS ORGINAL SKRAPA DUGER ATT KLIA SIG PÅ RYGGEN MED :scratch:
NÄR DET SITTER FAST ORDENTLIGT
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Sintring har med temperaturen och förbränningen att göra.
Nu vet jag inte hur hemmapannor funkar men har ni sintring är något fel.
Kontrollera lufttillförseln och bränslemängden, för kraftig lufttillförsel på 1 punkt gör att det blir som en ässja= för hög temperatur.
Så brukar det se ut vid sintring vid förbränning med roster och lufttillförsel underifrån.
Ger en massa tråkiga utsläpp som inte är bra för varken pannan eller miljön.
Skriv svar