Varning för pelletsbrännare

Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Dålig journalistik....i dom fall en pelletsbrännare finns med i bilden är det nog skit bakom ratten i 9 av 10 fall. Felaktig intallation eller underhåll.

Kan tycka att en vedpanna kändes säkrare i en del avseende.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja, inte ovanlig. Man måste medveten om pellets samma sak när man svetsa eller att grilla på sommar. Det är er ansvar att se till.
Precis om Olle45 skrev.

Fick informationbladet från kommun eller någonstans för några år sen, till er som elda pellets ( och mig också) även vedelda, bland annat till pellets ägare se till att stänga locka på förrådet, inte pellets säckar i samma rum som panna, helst i plåt förråd, sotning sekvens och rensa brännare enligen fabrik och till sist dammsuga runt panna och snygg. Ha brandsläckare utanför pannrum.

Ha tillsyn daglig, hittar man någon lite skada, fel eller slarv gör det så fort eller ring till fackman för åtgärda.

Helst fackman gör det nyinstallation och justering för bästa energi och säkerhet.
Gör det justering varje år, även vid byte pelletsleverantör.

Sotning skorsten är er ansvar att gör det fler gånger om året, inte bara sotaren gör det en gång om året räcker inte.

Men svensson bryr sig inte om, egotisk tror att man har det bra, och kan gör själv, nej nej man vet aldrig aldrig. Bara för att vara snåla pengar.

Önskar att svensson ska lyhörda av sin fackman, försäkring, dyl. att göra sina uppföljer ordning. Så vi oskylda inte behöver få förhöjdning. försäkringspremie.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej jag tror många bränder är skorstens bränder i ved pannor för folk värkar mer och mer ha börjat elda med rivningsvirke, engångspallar och annan billig ved dom kommer över.

Det senaste året har jag märkt att vanligt folk jagar mer och mer engångspallar att elda med för jag hämtar på ett par ställen och märket tydligt att trycket har ökat efter dom från privat personer.

Det går utmärkt att elda med rivningsvirke och engångspallar men det kräver andra inställningar på primär och sekudär luften vilket jag tror många inte tänker på utan eldar det som vanlig björk ved det blir ju varmt och ofta för varm.

Brädor i en gamal kamin är i princip livsfarligt för man får enormt hög rökgas temperatur

På min ved panna stiger rökgas temperaturen från 200gr till 350-400gr om jag eldar med pallar istället för björk utan att ändra inställningarna på luften.
Sen kräver barr ved sotning oftare med, det räcker inte med att sotaren kommer 2ggr om året då.

Ju högre el pris ju fler börjar med ved i sin gamla panna utan att ha någon kunskap om ved eldning.

Det är en konst att elda med ved och inget man kan lära sig över en natt.
Varje panna är unik och kräver sin tid att lära sig, det tog mig en hel vinter innan jag blev riktig kompis med min panna.

Men även om man kan elda kan det hända olyckor och bränder men kunskap och intresse minimerar riskerna.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Jag hittar inte artikeln på Länsförsäkringars hemsida men här är en utförligare artikel i Bil&bostad

http://www.bilobostad.se/?nav=artikel&id=236

Den kan också läsas i sin helhet här nedan!!!

Mysigt men inte helt ofarligt

Braskaminer blir allt vanligare runt om i de svenska hushållen. Det märks inte minst i försäljningsstatistik över kaminer och pellets men tyvärr också i brandstatistiken. En uppskattning från Länsförsäkringar visar att nästan var femte byggnadsbrand är relaterad till braskaminer. I småhus är motsvarande siffra uppemot 40 procent.

– I takt med att priserna på olja och elektricitet ökar, ökar samtidigt också husägarnas intresse för uppvärmning med braskaminer eller liknande typer av eldstäder. Genom att se över sin kamintillverkares drift- och underhållsinstruktioner nu inför eldningssäsongen när risken för bränder är stor, kan många olyckor undvikas helt, säger Hans Frank, skadeexpert på Länsförsäkringar Skåne och fortsätter:
– Det är viktigt att alltid ha uppsikt över sin braskamin och verkligen låta elden vila lika länge som den har brunnit. Att dessutom sätta upp en eller gärna flera fungerande brandvarnare kan fungera som en billig livförsäkring.

Tips vid eldning i lokala eldstäder:
• Följ alltid kamintillverkarens drifts- och underhållsinstruktioner.
• Elda maximalt 2 – 4 kg ved vid varje eldning, uppskattningsvis 3-5 vedträn.
• Låt eldstaden vila lika länge som det har brunnit. Lokaleldstäder och skorstenar är inte konstruerade för konstant eldning.
• Ta hand om askan vid eldning i eldstad, lägg askan i plåthink med lock och förvara den utomhus.
• Sota minst en gång per år eller så ofta det behövs. Anlita en professionell sotare. Om du sotar själv krävs tillstånd från kommunen.
• Se till så att brandvarnare, gärna flera, finns uppsatta och utspridda på samtliga våningsplan runt om i bostaden.
• Kontrollera med jämna mellanrum att batterierna i brandvarnarna är färska.
• Rengör brandvarnare regelbundet med dammsugare.
• En brandsläckare och en brandfilt på plats kan göra skillnad mellan övertändning och en begränsad brand.
(Källa: Länsförsäkringar)


Vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Tips när det gäller vedeldning i panna / kamin mm !
När det gäller rivnings virke lastpallar som består av " Gran bräder "
Det är lätt förgasat vedbränsle och kräver stor försiktighet att elda sådant bränsle!
Det är långt ifrån samma funktion som att elda med kluven lövved.
Lättare att få tjära och sot ( oförbränt tjära och stoft ) som oftast fastnar
i skorstenen och utgör en fara för soteld!!

Blanda kluven ved med lastpall / gran i mindre mängd !
detta minskar risken att oförbränt lämnar pannan !

OBS
Glöm inte att skundärluften alltid måste vara fullt öppen!
Primär luften styr man farten på förbränningen med!
men primär luckan ska aldrig stängas helt, här är dragförhållandet
som avgör hur mycket primärluckan måste vara öppen

Tips
Bra dragbegränsare minskar också risken att förbränningen skenar med högre rökgastemperatuer som följd!
( draget ökar med stigande rökgastemperatur )
Och att oförbränt fastnar i skorstenen ...
Men dragbegränsaren är ingen universal lösning !
Det är eldaren som är svagaste länken, det är han eller hon som
laddar pannan med brännbart, här är det viktigt att följa eldnings instruktioner som gäller för pannan och att inte större vedmängd än pannan är avsedd för som läggs in !

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej det var precis det jag menade folk inte tänker på utan dom bara eldar.

Hade en skorstens brand 2 hus bort för 2 månader sen och där eldaste det med virke.

Min granne kom in i går och lånade sotar grejer för han hade stopp i kaminen pga sot samma sak där virkes eldning.
Jag har då ändå sagt till att han måste sota själv för det räcker inte med 2ggr om året.

Jag sjävl ligger på 250-275gr i rökgas temperatur med enbart pall virke, lite högt om man tänker på värknings graden men går jag lägre i temperatur blir det inte ren förbränning om jag inte blandar in vanlig ved.
Pallarna har jag gratis så om det går åt lite mer gör inget.

Sotaren gillar komma hit för han tittar bara i pipan går en runda i pannrummet och snackar lite och ger mig räkningen sen för av någon märklig annledning dyker alltid sotar lappen upp mindre än 1 vecke efter jag sotat så det finns inget kvar till han när han kommer några dagar efter lappen delats ut.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

SOTNING

Inlägg av ELMEK »

GÅ SOTNINGS KURSEN FÖR ATT FÅ SOTA SJÄLV MYCKET LÄRORIKT OM VAD MAN SKALLTÄNKA PÅ NÄR MAN ELDAR OCH SOTAR SAMT REGLER FÖR ANLÄGNINGAR
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej tyvärr finns inte sotningskurs i alla komunner.
I min kommun fyller man bara i ett formulär om egen sotning sen är det klart om man annses klara av att sota.

Här finns mycket nyttigt att suga till sig http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=22434

Det skulle vara krav på att man gick en lite kurs innan man fick elda för i dag slänger folk i eldstäder utan att ha en anning om hur man eldar på ett säkert och miljö riktigt sätt.

Om inte annat hade det varit kul att träffa andra ved eldare på någon liten kvälls kurs och utbyta erfarenhet.
Hur bra man än annser sig vara kan man alltid lära sig något nytt.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: SOTNING

Inlägg av Shakespeare »

ELMEK skrev:GÅ SOTNINGS KURSEN FÖR ATT FÅ SOTA SJÄLV MYCKET LÄRORIKT OM VAD MAN SKALLTÄNKA PÅ NÄR MAN ELDAR OCH SOTAR SAMT REGLER FÖR ANLÄGNINGAR
Det finns en knapp till vänster på tangentborde som det står "Caps Lock" på, jag tror att du råkat trycka ner den av misstag. Om du trycker en gång till på den så blir det små bokstäver och så ser det inte ut som att du skriker när du skriver.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar