Problem Albin Futura

Skriv svar
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Problem Albin Futura

Inlägg av ottis »

Hej!

ursäkta om jag postar i fel tråd, chansar lite.

Vi har en Albin Futura med nåt "Albin logic" styrkort..
I förrgår dog den.. den startar upp o talar om att självtest ok! sen kommer tempen upp, därefter klickar det till o den slocknar..

just det, vi har en KPM PX-21 för värmen då... den fick jag kopplat in direkt nu så vi har värme.. det jag inte fixat är överhettningskyddet..
börjar få en bild av systemet nu så det kan inte va långt borta!

såhär ser systemet ut:

Bild

Kortet som verkar ha bränts:

Bild

ovansidan av samma kort:

Bild

problemet som kvarstår är egentligen att få igång varmvatten..
då jag fick förklarat i en annan tråd att pannans styrning egentligen inte behövs.. mer än överhettningsskyddet då..

igår kopplade jag den interna cirkulationspumpen direkt o då ville den inte starta först.. det var när jag ändrade hastighet som det hostade igång.. frågan är om det var felet.. att den grusat ihop.. skall testa idag att sätta tillbaka allt o prova i ett annat läge på den..
fast kortet kanske radan är paj..

det som jag trodde var en tempgivare var en flödesvakt, den startar o stoppar den interna pumpen då vi tar varmvatten... så den skall kopplas in i mitt egna system om det blir så.. antar att den klara 220V direkt, skall söka på "honeywell FS-003 93-39" o kolla.

en fråga är hur märker man att pumpen går åt rätt håll?
är ju nåt konstigt på centrumskruven men den roterar inte... antar man om man kopplar fas o nolla att den går rätt då?

jag är en som testar sig fram som ni kanske ser :oops: så tips o råd emottages gärna!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men cirkulationspumpen till värmesystemet fungerar alltså?
Den lilla gröna pumpen på bilden verkar vara till tappvattensystemet.
Den driver troligen pannvattnet genom plattvärmeväxlaren och utan den blir det inget varmvatten.
Skulle vara rätt troligt att Honeywell enheten är beroende av pannans kort.
Viktigast tycker jag att du utreder hur övertemperaturskyddet ser ut och om det går att ta ström direkt från det till att driva brännaren.
Här var ett liknande problem för ett tag sedan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 729ee25da8
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Rotationsriktningen brukar vara märkt med en pil på höljet, om man skruvar bort ändpluggen med skruvmejselspåret på så ser man axeln. Man kan andvända urtaget i rotoränden för att vrida igång pumpen med en skruvmejsel om den kärvar. Enda nackdelen är att det läcker ut lite varm vatten när man öppnar, f.ö. andvänder ju man den pluggen för att lufta pumpen vid behov, då skruvar man öpp några varv och väntar tills det bara kommer vatten. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

pratade med en i Kalix nu om pannan o det finns inga nya kort till denna pannan längre.. så det blir väl till att bygga nåt eget.

tack för tipset om rotationsriktningen!

det stämmer Torsten den är till tappvatten o jag fick den att sprida värme igår manuellt.. men inte tillfredställande.. den skall nog inte gå konstant :oops:
måste nog koppla in flödes-mojjen där...

lägger in kopplings scema med :)
Bild
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det "brända" partiet på kortet är nog inget att bekymra sig för, det där ser man ofta på kretskort med resistorer som pga tankevurpa vid konstruktion lagts för nära kretskortet.

Särskilt i nätdelar (vilket detta verkar vara). Så den detaljen hade jag inte oroat mig för.

Men, det faktum att den startar upp å går igenom självtest och sedan slår ifrån säger mig att det kan vara nåt knas med nåt utgångssteg eller att något som drivs av ett utgångssteg är defekt. Du kan ju alltid testa att koppla bort de olika sakerna som kortet styr, testa å starta upp systemet med en och en detalj urkopplad, så kan du kanske hitta om det är ett externt fel utanför kortet.

"Vanlig" felsökning alltså :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

tack, det var ett bra tips, nu har jag kopplat loss kortet igen o fick igång varmvatten.. men när jag får kraft igen skall jag göra sådär!

jobbar parallellt med att lösa det med överhettnings skydd.. känns som jag litar på detta mer nu.. fattas bara en termometer för panntemp

hmm jo o utgående vatten, rökgas mm, *pust*
var -26 inatt så det kändes skönt att ha värme =)
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Har du ett dykrör i pannan ? Har ett överhettningsskydd liggandes om du vill ha det , till en KMP brännare ?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

tänkte på det, kabeln som går in från brännaren är väl en givare?
den talar om när brännaren skall slå på och av?

vad är skillnaden på ett överhettningskydd?

kan va intressant wepe när jag funderat klart =)
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Jo men skulle den strula , så är det risk för att brännaren inte stannar . Ska sitta ett överhettningsskydd med det är lag på det . Skicka bara din adress så sänder jag iväg det :roll: Blir ju på månd .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

ALBIN PANNA

Inlägg av ELMEK »

Ottis du skriver att det klickar till när pannan lägger av.Måste du återställa något sedan säkring el dylikt?
finns tillverkaren av albin pannor kvar eller är dom uppköpta av någon annan tillverkare?
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

jo det klickar till i den runda blå grejen under trafon, sen är det dött..
har testat de två återställnings-brytare som sitter på sidan av pannan..

nu funkar den jättebra utan kortet så med hjälp av wepe´s överhettnings-skydd har jag nåt bra på G..

skall finlira nu på brännaren,
skall kolla parallellt med att fixa kortet men ser inte att det är nödvändigt längre =)

mindre start-dos och kolla om ett annat chip är nåt för mig :) samt drömmen vore att logga.. ALLT 8)

hur mycket skall man ta lagen om att man måste ha el-patron i reserv? känns rätt okej att slippa den går in o tjuvar el om brännaren stannar..
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

Inlägg av ELMEK »

EL PATRON ÄR BRA ATT HA OM MAN INTE ÄR HEMMA :)
STANNAR BRÄNAREN OCH MAN ÄR BORTREST NÄR DET ÄR MINUS GRADER :cry:
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

jo, det är väl så, den dagen får jag väl fixa det.. denna vecka är jag pelletsvakt åt en vän.. så skulle jag fara iväg nåt så får jag begära gentjänst ;)

idag har jag lärt mig att sota brännaren invändigt! känns bra! det var endel aska i burken där det inte skulle vara.. gör säkert bättre livslängd för elementet annars det är nog dax snart det var ett år sen vi bytte det
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du sett den här? Reservdelar till Futuran.
http://www.blocket.se/vi/19749869.htm
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Har nyligen fått in en futura för demontering. Lägger undan lite saker från den om någon är intresserad.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar