Motdragslucka men hur montera en sådan

Skriv svar
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Motdragslucka men hur montera en sådan

Inlägg av Joones »

De senaste dagarna hade vi -20 grader. Pelletsförbrukningen stack i höjden rejält drygt 3säckar pellets/dygn. December förbrukade vi 1008kg pellets och november 816kg innertemp mellan 18 och 20 grader. Badrummen rejält varma då elementen där saknar termostater och i det ena är av modell med mässingskran (som inte går att stänga).

Huset är som framgår av profilen byggt före 1910 så isoleringen består nog mest av sågspån etc.

Det har stått på en annan plats och flyttas någon gång i slutet av -40 eller början av -50 talet. Enligt några papper jag hittat om huset så ska golvytan på marken vara 77m2 och bostadsytan 136m2 huset är tvåvåningshus med ouppvärmd källare och oinredd vind. (vinten är väldigt låg så där måste man krypa och "åla" sig fram).

Pannan installerad -82 och ett rostfritt "kondensrör" av fabrikatet Calamo är monterat -92 (det säger kanske inte så mycket). Jag vet ej om det går hela vägen ner till pannan eller om det bara är halva skorstenens höjd.

Vi är 4 vuxna i hushållet allt varmvatten värms av pannan (diskmaskinen kopplad på varmvattnet).

Panntemp runt 70 grader. Brännaren slår av vid ca 74grader och slår på runt 65grader och hinner ibland sjunka till 60grader innan brännaren "kommit igång". När det var som kallast shuntade pannan ut 66grader till elementen (det finns någon form av reglersystem med utegivare)

Det var lite om förutsättningarna.

Huset är inte superisolerat och pannan är ju en kombipanna som är lite till åren så en hög förbrukning är nog att räkna med. Men tittar man på förbrukningen för flera andra här inne så finns det det med betydligt lägra förbrukning trots att de bor i gamla hus i ungefär samma storlek med gissningsvis ungefär lika dålig isolering.

Brännaren är bara injusterad på "gehör" men lågan ser ganska OK ut dvs gul. Röken är vit och askan lite brunaktig men inte svart. Jag kör brännaren på låg effekt.
En rökgasmätning är gjord och värdena kunde ha varit bättre men de var inte helt åt skogen för att vara justerade på måfå enligt killen som mätte. (han sköter betydligt större fastighetspannor och erkännde sig inte vara helt bekant med små pelletsanläggningar men har riktigt mätutrusning).

Vid mättillfället var inte pannan nysotad men körd kanske max en vecka sedan sotning. Rökgasen är för hog men jag har fått ner den ca 40grader med hjälp av en plåt
--------------------------------
2008-10-16

%o2ref: 13
%co2max 20,3

rökgastemp 242,1
%co2 10,63
%Rökgasförl 15,4
Lambda 1,91
%o2 10
ppm co 357

outspädd Co 682
ppm no 68,5
ppm nox 71,9
omgvningstemp 21,4
%effektivitet 84,6
---------------------------------------------

Det som jag gissar är en av de större bovarna i dramat är rökgastemperaturen som är i högsta laget. Någon mätinng av draget är inte gjord men tar man av "pelletsslangen" och känner med handen så suger det ganska rejält även då brännaren inte brinner. Draget ökar väll en hel del även då det är så kallt som -20. Så jag misstänker att en moddragslucka skulle kunna gör en hel del åt min förbrukning.

Här kommer problemet. Rökkanalen på pannan går ut rakt bakom pannan och den står ganska nära väggen. Dessutom är ett skvallerrör av något slag draget aldeles förbi där luckan skulle kunna monterats.

Är det någon som har någon ide om hur man skulle kunna montera motdragsluckan annars. Skulle motdragsluckan hjälpa mig tillrätta med problemet eller skulle det bli marginellt lägra förbrukning.

Vad säger ni om värdena i rökgasanalysen är de helt åt skogen. Vad bör ändras i så fall.

(jag vet inte om bilden syns. Det kan vara problem att visa länkade bilder från den leverantören. Men jag kan eventuellt fixa bild på annat sätt om det inte fungerar
http://3.bp.blogspot.com/_mOU-IKprqdU/S ... kkanal.jpg
Senast redigerad av Joones den tis 06 jan, 2009 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Bilden syns inte :cry:


Som du kan se här så finns det olika adaptrar att ansluta på olika rör.Annars kan Olle45 fixa fram detta om du kontaktar honom.

http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag har laggt en ny länk i stället

http://3.bp.blogspot.com/_mOU-IKprqdU/S ... kkanal.jpg
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

Inlägg av ELMEK »

GÅR DET INTE ATT MONTERA EN DRAG LUCKA PÅ SKORSTENENS SOT LUCKA I STÄLLET FÖR PANNANS ANSLUTNINGS RÖR/KANAL :?:
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Om man har en sotlucka så borde det kanske gå.

Men jag tror inte att jag har någon sotlucka i alla fall inte på den kanalen som pannan sitter på. Det finns en sotlucka på andra sidan pannrumsväggen, andra sidan av skorstenen. Men den sitter på en annan kanal antar jag. Sotet rakar man nog ur skorstenen genom pannan. Skruvar jag lös en lucka i fronten på pannan (mellan elpatronerna) så ser jag rakt genom spjället in genom rökröret in i skorstenen. Där gissar jag att sotet från skorstenen också tas ur. Men där kan ju inte motdragsluckan sitta får då dras ju luften genom pannan i alla fall.

Ett tips har jag fått att mura in en lucka i skorstenen. Det är nog den enda lösningen med nuvarande utrustning. Men det känns som ett jobb som jag måste ha hjälp av hantverkare med. http://3.bp.blogspot.com/_mOU-IKprqdU/S ... pannan.jpg
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Inlägg av GammelMan »

Min sotlucka sitter också på andra sidan om skorstenen, kolla in i den och se hur långt in den går...
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Är det bara ett skvallerrör så behöver inte det gå rakt ner där.Kapa röret och gå förbi med vinklar till ett annat håll.Då får du en plan yta som du kan såga ut ett hål för dragbegränsaren.

Så här gjorde jag.Ritade på insidan av hållaren hur stort hålet skulle vara och sen tog jag rondellen och skar upp hålet.Kan du inte ta bort röret och göra ute för brandriskens skull,så kan man göra det med en tigersåg/sticksåg.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Skvallerröret är nog egentligen inte något stort problem, som du säger så går det ju att dra om. Teoretiskt så skulle det ju nästan gå att kapa det och dra en slang som är flexibel i stället. Håltagningen är nog lite knivigare.

Det går inte att ta loss rökröret. Den ena delen sitter fastmurad i skorstenen och den andra sitter ju på pannan och är instucken i det fastmurade röret. Sedan beror det ju på hur stor plats dragbegränsaren tar. Den måste ju nästan få plats på den delen som är fastmurad i skorstenen. Jag tror att det begränsade utrymmet att sätta luckan på är det största problemet med att sätta begränsaren på rökröret

Ttrångt och bökigt är det ju förståss eftersom varmvattenrören går precis framför så det är svårt att få plats med verktyg. Brandrisken bör väll inte vara överhängande. Pannan i sig eller väggen bakom kan ju inte börja brinna. Det enda som borde kunna brinna är ju isoleringen på rören men det ser man ju enkelt. Sotet i skorstenen borde väll inte kunna börja brinna av värmen eller gnistorna från en kapskiva?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad har du för typ och längd på skorstenen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag är inte så kunnig om skorstenar måste jag erkänna. Men det är en murad skorsten med ett rostfritt "kondensrör" av fabrikatet Calamo är monterat -92. Jag vet itne om det går ända ned till pannan men jag misstänker att det kan vara så att det bara är översta delen av skorstenen som det är rör i.

Jag har inte mätt höjden på skorstenen men om jag mäter på en ritning så kommer jag fram till att den bör vara någon stans mellan 9 och 9,5m från rökröret på pannan till toppen på skorstenen. Insatsröret sticker upp något över skorstenen kanske 1,5dm Jag vet ej vilken diameter röret har eller hur stor kanal det är i skorstenen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Skriv svar